חדשות בארץ

האם מדען חרדי גילה את החיסון לקורונה?

ידיעה שמופצת באחרונה ברשתות החברתיות טוענת ל"פריצת דרך עולמית של מדען חרדי חסיד גור" שתחסל את הקורונה. האם זה נכון? יצאנו לבדוק

הדמיה של חיסון לקורונה (צילום: שאטרסטוק)הדמיה של חיסון לקורונה (צילום: שאטרסטוק)
אא

לנגיף ה-COVID-19, או בשמי העממי "קורונה" (כתר, בלטינית), לא נמצא, נכון לעכשיו, אף חיסון או תרופה שתבלום את התפשטותו בגוף או תמנע הדבקה. אולם, בזמן שרוב הערכות הן כי בתוך פרק זמן של עד שנה וחצי יצליחו המדענים להרכיב את התרופה היעילה, לא נמצא אף חיסון שימנע מאנשים שנאלצו לעזוב את עבודתם להפיץ חדשות כזב על גבי המרשתת – חלקן זכו לכתבת הכחשה בעיתונות וחלקן נשארו במקומן הראוי.

תחת הכותרת "פריצת דרך עולמית של מדען חרדי חסיד גור תחסל את הקורונה!", נטען באחת מהידיעות הכזב שמופצות ביממה האחרונה ברשתות החברתיות, טוענת כי ה"מדען החרדי אשר יאלעס מניו יורק", אשר מנהל את מחלקת הטיפולים הגנטיים בארגון בוני עולם, הודיע במעבדתו שבמרכז הרפואי מיימונידיס שבניו יורק כי הצליח בתום "מחקר מאומץ" לפצח את הגנום של נגיפי הקורונה ולהתאים להם קוקטייל תרופות ייחודי ש"ממית את הנגיפים בתוך 48 שעות". עוד נכתב כי התרופה "נמצאה יעילה ב100% מהחולים בניסוי שנערך בחמישה בתי חולים בארה"ב" וכי "משלחת רפואית של הבית הלבן הגיעה הבוקר למעבדה של ד"ר יאלעס עם תקציב בלתי מוגבל במטרה לייצר ולהפיץ את התרופה בתוך 72 שעות בכל בתי החולים והמרפאות בארה"ב".

סין, בינואר (צילום: שאטרסטוק)סין, בינואר (צילום: שאטרסטוק)

זו ידיעה קלה להפרכה, אבל ישנם גולשים שמתאמצים לנצל את האופטימיות שלהם, גם כשזה לא תמיד עולה בקנה אחד עם ההיגיון הבריא. מי אתם אלה המאמינים שתרופה מסוגלת להיות יעילה ב-100%? למעשה, נדיר עד בלתי-קיים שתרופה תהיה יעילה ב-100%, ובפעם האחרונה שבדקנו, טרם נמצא יצרן תרופות שלא צירף תופעות לוואי לאריזה או שהתחייב לרשויות כי התרופה בטוחה לחלוטין, באופן שחושף אותו להליכים משפטיים. זו נורת אזהרה אחת שמפיצי השמועה התעלמו ממנה.

נורת אזהרה שנייה: כדי להפיץ תרופה לציבור, כל תרופה, נדרש אישור של ה-FDA – מנהל המזון והתרופות של ארצות הברית, שנחשב לגוף המחמיר בעולם באישורי תרופות. רק לסבר את האוזן, הקריטריונים של הארגון האמריקני, כמו גם מקבילו האירופי, מחייבים עמידה בחמישה תנאים: שלב פרה קליני הבודק בין השאר את השפעת/רעילות התרופה על תאים ובעלי חיים; שלב קליני ראשון – בדיקת בטיחות התרופה בקבוצה קטנה יחסית של אנשים; שלב קליני שני – בדיקת יעילות ובטיחות התרופה בקבוצה קטנה של חולים; שלב קליני שלישי - בדיקת יעילות ובטיחות התרופה בקבוצה גדולה יותר של חולים; מתן אישור שיווק והמשך המעקב אחר בטיחות ויעילות התרופה בקרב האוכלוסייה. כדי לעבור את כל המשוכות הללו, נדרשת, לפי מומחי רפואה, לפחות שנה. ומה היא גם הסבירות שתוך 72 שעות תופץ תרופה? צדקתם, אפס.

נורת אזהרה שלישית: בחיפוש גוגל את שם משפחתו של "המדען החרדי" – יאלעס (באנגלית: Yolles או Yalles), לא אותר אף הקשר לבית החולים מיימונידיס בניו יורק או בארגון בוני עולם. בנוסף, שם בית החולים האוניברסיטאי מיימונידיס (Maimonides) כפי שהוא מובא בהודעה המופצת, נכתב עם שגיאות כתיב.

שטיפת ידיים. התרופה הכי יעילה עד כה (צילום: שאטרסטוק)שטיפת ידיים. התרופה הכי יעילה עד כה (צילום: שאטרסטוק)

לסיכום, אם נתקלתם בהודעות חשודות, עשו טובה לעצמכם ולעולם ואל תפיצו הלאה. פשוט מחקו, המתינו להודעות רשמיות והזהירו את מפיץ הידיעה כי הוא חשוף להליכים פליליים. אם עולה ממנו ניחוח קונספירטיבי, כנראה שזה לא נכון.

עד שתימצא תרופה, הטיפול הכי טוב נגד הידבקות כרגע הוא שטיפת ידיים, שמירה על היגיינה ושמירת מרחק מאנשים שמשתעלים או מתעטשים.

תגיות:נגיף הקורונהחיסון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה