כתבות מגזין

מיקול נקש מאיטליה: "הישראלים חייבים להתעורר, אחרת יהיה מאוחר מידי"

מיקול נקש ממילאנו במסר לישראליים שמרשים לעצמם לצאת מהבית: "אנחנו זלזלנו בהוראות, וכעת נספרים כאן מאות מתים מדי יום, זה עלול לקרות גם לכם". על המחדל הגדול של איטליה: "עד לפני מספר ימים, הסגר לא היה אפקטיבי". על שגרה של עוצר ברחובות: "לפחות הנוף מהמרפסת יפהפה". עדות מהמדינה הנצורה

  • כ"ז אדר התש"פ
(צילום: shutterstock) בעיגול: מיקול נקש(צילום: shutterstock) בעיגול: מיקול נקש
אא

"אל תהיו שאננים", מזהירה מיקול נקש את הישראלים, מביתה שבמילאנו, "אם תהיו שאננים, אתם עלולים למצוא את עצמכם יום אחד במצב שלנו".

נקש, ישראלית בעברה, מתארת בשיחה עמנו את שהתרחש בארצה שלב אחר שלב, ולא מוצאת מילים טובות לומר על הרשויות בארצה. "מה שמתרחש כאן זהו מחדל עצום", היא אומרת. "הרשויות כאן התנהלו בצורה שלומיאלית וחסרת אחריות. לא רק כאשר המצב היה בתחילתו ובכל העולם בקושי הבינו לאן המגיפה הזו הולכת, אלא גם הרבה לאחר מכן – כאשר מספר הנדבקים באיטליה עמד על רבבות ומספר המתים הלך ועלה מדי יום, איטליה המשיכה במדיניות שאננה ורשלנית".

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

"הרשויות התעוררו רק בימים האחרונים"

למי שאינו עוקב בהתמדה אחר מצבה של איטליה, נציין כי איטליה הפכה לאחרונה לפנים של מגפת הקורונה בעולם. במדינת הענק בת כ-60 מיליון התושבים, התגלו עד כה למעלה מ-50 אלף נדבקים בנגיף, וכ-5000 מתים נספרו עד כה, והמצב רק הולך ומחמיר. מספר המתים היומי עומד על כ-800, והמספר הזה הולך ומאמיר כל העת.

אך אתמול הועברה לרופאים האיטלקיים הוראה אכזרית למדי: חולים מעל גיל 60 לא יחוברו למכונות הנשמה, אלא יופקרו לגורלם המר. כך דווח אתמול בחדשות 12. הרופא הישראלי, ד"ר גיא פלג, אמר כי זו ההוראה השקטה שקיבלו הצוותים במדינה, לנוכח המחסור החמור במכונות הנשמה. ההוראה העצובה ניתנה בכדי לאפשר לצוותי הרפואה האיטלקי להתמודד טוב יותר עם ההתפרצות הקשה של המגיפה במדינה.

"בהתחלה כולם כאן אמרו שאין מה לחשוש, וזה כמו שפעת רגילה", מתארת מיקול. "בהמשך המצב התחיל להתבהר והשלטונות החלו לנקוט בצעדים פרקטיים. איטליה הייתה אומנם מהמדינות הראשונות בעולם שאסרו על כניסת אזרחים מסין, אבל ההוראה הזו לא סגרה הרמטית את תחומי המדינה בפני אזרחים המגיעים לסין, בגלל שעדיין אפשרו לאזרחים סינים להיכנס לשטחה של איטליה, כך שהאזרחים הסינים שרצו להגיע אל המדינה האירופית, עשו זאת דרך מדינה אירופית אחרת, וכך המשיכו הסינים להיכנס לאיטליה. זו הייתה הטעות הראשונה של הרשויות באיטליה".

לדבריה, סגירת בתי המסחר במדינה נעשתה אף היא בצורה לא מספקת. "לפני כשלושה שבועות סגרו את המוקדים המסחריים ואת בתי הספר, אבל בו בזמן הם השאירו את המסעדות ואת הברים פתוחים, וכך אנשים המשיכו לצאת לרחובות, לאכול במסעדות ולהעביר את המחלה מאדם לאדם. הרשויות המליצו לאזרחים שלא לצאת מהבתים, אבל אנשים לא הקשיבו להמלצה. הם לא הבינו לאן זה עלול לקחת אותם. והבעיה הגדולה יותר היא כי גם לאחר שהמצב נהיה חמור במיוחד, התושבים כאן המשיכו לזלזל בהוראות, כך שהתוצאה אינה מפתיעה", היא אומרת בכאב.

"רק בימים האחרונים, הרשויות באיטליה התעוררו והחלו לטפל בכאוס ששורר כאן. כוחות משטרה יצאו לרחובות הערים, והסגר התחיל להיאכף. כעת, כל אדם שמעוניין לצאת מביתו, יכול לעשות זאת רק בשביל לרכוש מוצרי מזון או תרופות. כוחות משטרה מפטרלים ברחובות ואוכפים את ההסגר. הם עושים זאת באמצעות בדיקת מקום המגורים של האנשים, כאשר הם רואים אדם ברחוב, השוטרים מוודאים היכן הוא גר, וכדי להוכיח שהוא לא הפר את הסגר, עליו להראות להם כי הלך לחנות הקרובה ביותר לביתו. אחרת, הוא עובר על חוקי הסגר ויחויב בקנס או אפילו במאסר. כל זה התרחש רק בימים האחרונים, למרות שמדי יום דווחנו על מאות הרוגים", היא קובלת.

עם זאת, מיקול מבהירה כי המצב הקשה ששורר בארץ המגף מתרחש רק בחלקים מהמדינה. "איטליה היא מדינה ענקית, כך שגם אם חלק מהמדינה נגועה מאוד, בשאר חלקי המדינה לא מרגישים את ההתפרצות באופן משמעותי. הנגיף משתולל בעיקר בצפון מערב המדינה, כששיא ההתפרצות התרחש במחוז לומברדיה העשיר".

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

"אחים יקרים, תתעוררו!"

מה ידוע לך על הנעשה בקהילה היהודית באיטליה?

"באזור שלנו, האזור היהודי במילאנו, אני יודעת על שני יהודים שנפגעו משמעותית מהווירוס, אדם אחד בן 75, שנפטר, ואדם נוסף כבן חמישים, בעלה של חברה שלי, שמאושפז כעת בבית חולים. אני עצמי חוששת מאוד מהמצב, ולכן איני יוצאת מהבית כמעט, כבר מתחילת ההתפרצות".

איך את מסתדרת עם הסגר?

"למזלי יש לי נוף יפהפה מהבית, כך שלפחות אני יכולה להתנחם בכך", היא אומרת בנימה אופטימית. "הסופר ממוקם מול הבית שלי, זה אומר שגם היציאות שלי מחוץ לבית הן קצרות במיוחד. אבל ברור שכדי להצליח להתמודד עם המחלה הקשה הזו, אנו ניאלץ להישאר כך עוד זמן רב, לטובת כולנו.

"בנוסף, אפשר לעבוד מהבית. באיטליה, בניגוד למה שהתרחש בישראל, אנשים ממשיכים לעבוד כמעט כרגיל. בעניין הזה, מצבינו טוב יותר מהמצב בישראל. כאן העובדים ברובם ממשיכים לעבוד מהבית. גם ילדיי לומדים מהבית את סדרת השיעורים שהם היו רגילים ללמוד עד כה.

"דיברתי עם בת דודה שלי שמתגוררת בארץ", מוסיפה נקש, "והיא סיפרה לי על ישראלים רבים שיוצאים לפארקים ולחופי הים. אמרתי לה, 'אתם עושים את אותה הטעות שאנו עשינו'. אני מקווה מאוד שלא תגיעו למצב באיטליה. מה שמיוחד בווירוס הזה, שזה מדבק בקלי קלות ובמהירות רבה, אז אם אנשים לא סוגרים את עצמם – הם עלולים לחלות", היא מתריעה.

לסיום מבקשת נקש להעביר מסר לאזרחי ישראל: "תתעוררו", היא מפצירה. "גם אנחנו לא האמנו שנגיע למצב הזה, וכעת יש לנו כאן מאות מתים מדי יום. העצב שורר כאן ברחבי המדינה כולה. בכלי התקשורת מציגים רופאים שבוכים ואומרים כי הם מעולם לא ראו אנשים סובלים כל כך, בלי שתהיה להם כל אפשרות להצילם, בשל מחסור קשה במכונות הנשמה ולנוכח העובדה כי אין תרופה לווירוס, אז בבקשה, שמרו על עצמכם ועל חייהם של היקרים לכם".

תגיות:איטליה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה