חדשות בריאות

מכפר גלובלי לאסון גלובלי: כשאנו חוזים בהתגשמותה של נבואת ישעיהו

מכפר גלובלי לאסון גלובלי: כשגאוות האדם מגיעה לשיא, בורא עולם מראה לנו מי באמת שולט כאן

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

בטרם נפנה מבט קטן מפרשת השבוע על האקטואליה, נכוון אליה את זרקורי האמונה. בצד המבט הפסימי וההסתכלות המשתתפת בצערם של רבים מאד שעתידם הכלכלי מונח על כף המאזנים, וכל אלו שנמצאים בקשיים כאלו ואחרים עקב המצב, עדיין אפשר לראות את החסד ואת ה'רוח והצלה יעמוד ליהודים' כאשר בארץ הקודש המצב בין הטובים בעולם.

בצד ההסתכלות המוסרית הנוקבת הדורשת מאדם תשובה והתחזקות, ולא רק בגלל מה שקורה כאן - אלא שכל הקורה בעולם דורש מאיתנו התייחסות והבנה שיש כאן מסר אל העם שהוא מרכז הבריאה, ו'אין פורענות באה על העולם אלא בשביל ישראל'.

מן הצד השני אי אפשר שלא לראות את הגילוי האלוקי של 'ונשגב ה' לבדו' איך כל העולם כולו חסר אונים ושומע את הקריאה שהדהדה באזני טיטוס 'יתוש קדמך' – בעוצמה גבוהה עוד יותר, כשוירוס מיקרוסקופי מראה לכל העולם על יכולותיו המדעיות, על עוצמותיו הכלכליות, שהכל יכול לקרוס ברגע אחד של רצון בורא עולם...

הבה נעיין בנבואת ישעיהו על התהליכים הקודמים לגילוי של 'ונשגב ה' לבדו ביום ההוא'. ישעיהו פרק ב י"א – כ"ב: "עֵינֵ֞י גַּבְה֤וּת אָדָם֙ שָׁפֵ֔ל וְשַׁ֖ח ר֣וּם אֲנָשִׁ֑ים וְנִשְׂגַּ֧ב ה' לְבַדּ֖וֹ בַּיּ֥וֹם הַהֽוּא: כִּ֣י י֞וֹם לַה' צְבָא֛וֹת עַ֥ל כָּל־גֵּאֶ֖ה וָרָ֑ם וְעַ֖ל כָּל־נִשָּׂ֥א וְשָׁפֵֽל: וְעַל֙ כָּל־אַרְזֵ֣י הַלְּבָנ֔וֹן הָרָמִ֖ים וְהַנִּשָּׂאִ֑ים וְעַ֖ל כָּל־אַלּוֹנֵ֥י הַבָּשָֽׁן: וְעַ֖ל כָּל־הֶהָרִ֣ים הָרָמִ֑ים וְעַ֖ל כָּל־הַגְּבָע֥וֹת הַנִּשָּׂאֽוֹת: וְעַ֖ל כָּל־מִגְדָּ֣ל גָּבֹ֑הַּ וְעַ֖ל כָּל־חוֹמָ֥ה בְצוּרָֽה: וְעַ֖ל כָּל־אֳנִיּ֣וֹת תַּרְשִׁ֑ישׁ וְעַ֖ל כָּל־שְׂכִיּ֥וֹת הַחֶמְדָּֽה: וְשַׁח֙ גַּבְה֣וּת הָאָדָ֔ם וְשָׁפֵ֖ל ר֣וּם אֲנָשִׁ֑ים וְנִשְׂגַּ֧ב ה' לְבַדּ֖וֹ בַּיּ֥וֹם הַהֽוּא: וְהָאֱלִילִ֖ים כָּלִ֥יל יַחֲלֹֽף: וּבָ֙אוּ֙ בִּמְעָר֣וֹת צֻרִ֔ים וּבִמְחִלּ֖וֹת עָפָ֑ר מִפְּנֵ֞י פַּ֤חַד ה' וּמֵהֲדַ֣ר גְּאוֹנ֔וֹ בְּקוּמ֖וֹ לַעֲרֹ֥ץ הָאָֽרֶץ: בַּיּ֤וֹם הַהוּא֙ יַשְׁלִ֣יךְ הָאָדָ֔ם אֵ֚ת אֱלִילֵ֣י כַסְפּ֔וֹ וְאֵ֖ת אֱלִילֵ֣י זְהָב֑וֹ אֲשֶׁ֤ר עָֽשׂוּ־לוֹ֙ לְהִֽשְׁתַּחֲוֹ֔ת לַחְפֹּ֥ר פֵּר֖וֹת וְלָעֲטַלֵּפִֽים: לָבוֹא֙ בְּנִקְר֣וֹת הַצֻּרִ֔ים וּבִסְעִפֵ֖י הַסְּלָעִ֑ים מִפְּנֵ֞י פַּ֤חַד ה' וּמֵהֲדַ֣ר גְּאוֹנ֔וֹ בְּקוּמ֖וֹ לַעֲרֹ֥ץ הָאָֽרֶץ: חִדְל֤וּ לָכֶם֙ מִן־הָ֣אָדָ֔ם אֲשֶׁ֥ר נְשָׁמָ֖ה בְּאַפּ֑וֹ כִּֽי־בַמֶּ֥ה נֶחְשָׁ֖ב הֽוּא" האין אנו חוזים בהתגשמות של לפחות חלק מהגילוי האלקי הזה?!

בפרשת נח בסיפור דור הפלגה היבטים אקטואליים מרתקים. ההקדמה לאותה התארגנות, מצוינת בתורה בהדגשת האחדות בשפה וברעיון 'ויהי כל הארץ שפה אחת ודברים אחדים', 'שפה אחת' כפי שמפרשים חז"ל היא האחדות התקשורתית, כולם דברו עדיין - בלשון הקודש, אולם לא זו בלבד הם דברו 'דברים אחדים' אחדות ותמימות דעים. כאן אנו נזקקים לדברי חז"ל כדי להסביר מה היתה הבעייתיות שבדבר והם מגלים לנו כי 'באו בעצה אחת ואמרו: 'נעלה לרקיע ונעשה עמו מלחמה', ואנו תמהים, וכי לדברי שטות הללו היה הקב"ה צריך להזדקק?! ולא זו בלבד אלא שהכתוב אומר 'ועתה לא יבצר מהם כל אשר יזמו לעשות'. יש לבאר את הדברים לעומקם.

במסגרת מצומצמת זו לא נוכל להאריך. ראש ישיבת טלז רבי יוסף לייב בלוך זצ"ל (תר"צ - 1930) מגדולי ההוגים בדור שלפני השואה, מבאר בספרו 'שעורי דעת', כי המגדל שימש כאן כסמל שיאחד סביב מטרה אחת את כל האנושות, יעמיד מטרהוסביבה ילכד את כל הכוחות להשיג את המירב לטובת כולם. לאמור, אין הכוונה שכולם יתגוררו במקום אחד אלא יעמידו לעצמם מרכז עולמי שירכז ויפקד, יארגן ויפעיל את מיטב הכוחות לגלות את כל אוצרות תבל ופלאי הבריאה לטובת האדם. לדעתו בדרך זו חשבו גם למצוא דרכים להשתמש בכוחות הגנוזים בבריאה כדי לקדם כל רעה שבפגעי הטבע, ולהגן על עצמם במסגרת ניצול מושלם של כוחות הבריאה הגשמיים והרוחניים – גם בניגוד לרצון הבורא. יתכן שאת התגליות המופלאות של המאה העשרים היו מגלים כבר אז אלמלי שובשו תכניותיהם והם נפוצו לתרבויות שונות ושפות שונות ללא תקשורת...

בטרמינולוגיה עכשווית נאמר, כי הם היו בעלי זכות יוצרים על הרעיון של 'העולם כפר גלובלי קטן', הוא אכן לא היה בשעתו כה גדול, אולם עוד בטרם התפזרות האוכלוסין הם גיבשו רעיון מאחד, כשהמגדל הגבוה ביותר הנשקף על פני כל תחום הישוב – מסמל את נקודת המרכז ואת הרעיון הבינלאומי. מה אם כן הבעיה? לדעת הפרשנים גילתה התורה בעומק רצונם את המגמה להתנתק מעל הבורא, להשתחרר מההשגחה ולעשות כל שליבם חפץ, כאמור לעיל הם ציפו לשלטון מוחלט בכוחות הבריאה גם בניגוד לרצון הבורא, לכן נענשו והקב"ה נזקק להפקיע את מזימתם.

 

מכפר גלובלי לאסון גלובלי

אחת מפסגות ההצלחה של העולם המודרני במאה העשרים ואחת היא הגלובליות הבלתי מוגבלת, שחיברה את היכולות בין קצוי תבל, סין במזרח עם החריצות וכח האדם הזול והבלתי מוגבל, יחד עם יצירתיות, או לפחות עם חקיינות, של המדע המתקדם של ארצות הברית והמערב.

משאבי טבע ואנרגיה מכל הסוגים זורמים מקצה עולם לקצהו, כאשר על אף מתיחויות פה ושם כבר אין את המלחמה הקרה שחצתה בין המעצמות. ואז על סף הכח הבלתי מוגבל של העולם המשיג כמעט את המטרה של דור הפלגה – יכולת אין סופית בשילוב ידים ומוחות כדי להיטב את החיים החומרניים, מגיע העולם לסף שיתוק ולמגפה עולמית דוקא מתוך הגלובליות, דוקא מתוך הגבולות הפתוחים והחיבור הבלתי מוגבל... כשגאוות האדם מגיעה לשיא אומר בורא עולם: "עֵינֵ֞י גַּבְה֤וּת אָדָם֙ שָׁפֵ֔ל וְשַׁ֖ח ר֣וּם אֲנָשִׁ֑ים וְנִשְׂגַּ֧ב ה' לְבַדּ֖וֹ בַּיּ֥וֹם הַהֽוּא:כִּ֣י י֞וֹם לַה' צְבָא֛וֹת עַ֥ל כָּל־גֵּאֶ֖ה וָרָ֑ם וְעַ֖ל כָּל־נִשָּׂ֥א וְשָׁפֵֽל... וְעַ֖ל כָּל־מִגְדָּ֣ל גָּבֹ֑הַּ וְעַ֖ל כָּל־חוֹמָ֥ה בְצוּרָֽה: וְעַ֖ל כָּל־אֳנִיּ֣וֹת תַּרְשִׁ֑ישׁ וְעַ֖ל כָּל־שְׂכִיּ֥וֹת הַחֶמְדָּֽה: וְשַׁח֙ גַּבְה֣וּת הָאָדָ֔ם וְשָׁפֵ֖ל ר֣וּם אֲנָשִׁ֑ים וְנִשְׂגַּ֧ב ה' לְבַדּ֖וֹ בַּיּ֥וֹם הַהֽוּא".

וגם, כשהזבל העולמי זורם בגבולות הפתוחים והתרבות הקלוקלת עוברת בערוצים בלווינים ובעננים, אומר בורא עולם די! די! אני אקבע לכם גבולות, בני אדם טפשים שלי...

בדור הפלגה אומר בורא עולם: 'הן עם אחד ושפה אחת לכולם ועתה לא יבצר מהם כל אשר יזמו לעשות', והוא מבטל את התקשורת והאחדות העולמית: 'הבה נרדה ונבלה שם שפתם'. אולם בדרך כלל בורא עולם רוצה אחדות בין הנבראים, הוא מלך השלום ששמו שלום. אין דבר אהוב לו כמו השלום!

ובכן, בפרשתנו נאמר: 'ויקהל משה את כל עדת בני ישראל ויאמר אלהם...', משה מכנס את כולם ללא יוצא מן הכלל. הוא יוצר כאן אחדות 'קהל' ו'עדה' כדי להעמיד את שני היסודות העיקריים שיש להם מכנה משותף: שבת ומשכן! השראת השכינה על ידי זמן מיוחד ועל ידי מקום מיוחד, לשם כך דרושה אחדות והאחדות המכוונת לכיוון הזה היא תכלית רצון ה' בעולם! כפי שכבר הזכרנו בשבוע שעבר בענין הקטורת, ההתקשרות ההדדית – זו התרופה והשמירה המעולה ביותר נגד המגפה – עם אחד המכוון את עצמו אל ה' אחד, עליו יקויים: "שומר גוי אחד, שמור שארית עם אחד, האומרים: 'שמע ישראל ה' אחד!'

תגיות:אסוןנגיף הקורונהכפר גלובאלי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה