חדשות בארץ

דרמה בכנסת: הושג רוב לחקיקת החוק לפסילת נתניהו

למרות תמיכת ליברמן, לא ברור מהם הסיכויים שהחוק יעבור, זאת, מאחר ושליטה על הוועדה המסדרת תינתן לכחול לבן רק במצב שגנץ יקבל את המנדט להרכבת ממשלה. שמולי: "אין כוונה לקבל שיעורים על דמוקרטיה מנאשם בפלילים שמתאמץ לרסקה 365 יום ולילה בשנה". רגב: "צריך למנוע את גניבת הבחירות"

ליברמן ונתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)ליברמן ונתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

בתום ישיבת סיעת ישראל ביתנו היום (חמישי) נמסר מהמפלגה כי תתמוך בחוק שימנע מחבר כנסת שמואשם בפלילים להרכיב ממשלה, כך, שתישלל מראש הממשלה בנימין נתניהו האפשרות להרכיב ממשלה. תוצאות האמת הסופיות טרם פורסמו, אולם, לפי הספירה המעודכנת גוש הימין רחוק בשלושה מנדטים מ-61 המנדטים הדרושים להרכבת ממשלה, בעוד שגוש המרכז-שמאל יחד עם הרשימה המשותפת וישראל ביתנו זוכה ל-62-61 מנדטים, המזכים אותו ברוב המאפשר לו לקדם חקיקות ולטרפד יוזמות קואליציוניות גם מבלי שהם בשלטון. בחשבון הטוויטר של המפלגה נמסר עוד כי היוזמה השנייה שישראל ביתנו החליטה לפעול לקידומו הוא חוק המגביל כהונת ראש ממשלה לשתי קדנציות.

ליברמן (צילום: פלאש 90)ליברמן (צילום: פלאש 90)

למרות הרוב הקואליציוני, לא ברור מהם הסיכויים שהחוק יעבור. לצורך קידום החוק, תצטרך כחול לבן להשיג שליטה על הוועדה המסדרת בכנסת על מנת לאשר את ההצעה בארבע קריאות (טרומית, ראשונה, שניה ושלישית). אולם, ראשות הוועדה תינתן לה רק במקרה שנשיא המדינה יחליט להעניק ליו"ר המפלגה בני גנץ את המנדט להרכבת הממשלה, אחרי שיסיק כי קידום החוק הוא האופציה היחידה לבניית קואליציה יציבה. אך במידה שריבלין יטיל תחילה את המנדט על ראש הממשלה בנימין נתניהו, השליטה על הוועדה תהיה בידי הליכוד, שיעשה כל מאמץ לטרפד את החוק שישים קץ לשלטון נתניהו. משכך, ניתן להניח כי מטרת קידום החוק בידי כחול לבן נועד בעיקר כדי ליצור לחץ על נתניהו להצטרף לממשלת אחדות תחת גנץ.

לפי שעה מסתמן כי נוסח החוק מהווה תיקון לחוק יסוד הממשלה, לפיו "נשיא המדינה לא יטיל את הרכבת ממשלה על ח"כ שהוגש נגדו כתב אישום שלא הוכרע בבית המשפט עד אותו המועד". בכחול לבן מתכוונים לקדם את ההצעה רק לאחר השבעת הכנסת ה-23, באופן שימנע מנתניהו לפזר את הכנסת ולהוביל לבחירות רביעיות, שאולי יטיבו עמו יותר מהנוכחיות. משכך, אם בכל זאת יצליח נתניהו לפזר את הכנסת, הפלונטר הפוליטי יבוא על פתרונו: אם גוש הימין-חרדים יקבל 61 מנדטים הוא יוכל לבטל את החוק ונתניהו יוכל להרכיב ממשלה. אם הוא לא יצליח להשיג רוב, הוא ייאלץ לסגת ומועמד אחר מהליכוד יקים במהרה ממשלת אחדות.

גנץ (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)גנץ (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

מספר 8 בכחול לבן, עפר שלח, שהיה מיוזמי החוק למניעת כהונת ראש ממשלה תחת כתב אישום, כתב בפוסט שהעלה לעמוד הפייסבוק שלו כי המפלגה תשתמש ברוב שיש לה בכנסת החדשה, יחד עם הרשימה המשותפת, כדי לפעול נגד נתניהו. "האמירה של נתניהו אתמול, שלפיה הוא ניצח בבחירות כי את הרשימה המשותפת לא סופרים, היא הכרזת המלחמה הרשמית שלו על מדינת ישראל היהודית והדמוקרטית", כתב שלח.

ח"כ איציק שמולי (העבודה-גשר-מרצ) בירך על תמיכת יו"ר ישראל ביתנו בחוק. "תוצאות הבחירות מראות על רוב נגד נתניהו בכנסת שביכולתו להוביל גם למהפך ולניצחון", כתב שמולי בטוויטר. "אין כוונה לקבל שיעורים על דמוקרטיה מנאשם בפלילים שמתאמץ לרסקה 365 יום ולילה בשנה. חותרים להכרעה וממש לא מתנצלים על זה".

שרת התרבות מירי רגב טענה בריאיון לכאן ב' כי מהלכיה של כחול לבן מלמדים כי המפלגה מנסה לגנוב את הבחירות: "צריך למנוע את גניבת הבחירות. כשעוברים מימין לשמאל זה דמוקרטיה, אבל כשעוברים משמאל לימין זה עריקים...".

תגיות:בני גנץאביגדור ליברמןבחירות 2020

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה