חדשות בארץ

רשמית: תיפתח חקירה פלילית בפרשת "המימד החמישי"

פרקליטות המדינה הודיעה כי ממלא מקום פרקליט המדינה, דן אלדד, החליט על פתיחת חקירה פלילית בפרשת חברת "המימד החמישי", בחשד לקבלת דבר במרמה. יו"ר כחול לבן, בני גנץ, אינו חשוד בפרשה בשלב זה

גנץ (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)גנץ (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
אא

ממלא מקום פרקליט המדינה, דן אלדד, הודיע הערב (חמישי) רשמית כי החליט על פתיחת חקירה פלילית בפרשת "המימד החמישי", החברה שיו"ר כחול לבן, בני גנץ, עמד בראשה.

בהודעה שהוציאה הפרקליטות נאמר כי "לאחר שבחן את המסמכים, חוות דעת קודמות שנכתבו לפני מספר חודשים בפרקליטות, וישיבות שקיים עם גורמים בכירים בפרקליטות", החליט אלדד "להעביר את נושא החשדות בעניין חברת 'המימד החמישי' לחקירה פלילית. החקירה תוטל על משטרת ישראל".

בשלב ראשון החקירה תתמקד בגורמים בחברה, בחשד שהציגו מצג שווא בפני המשטרה, שהוביל לחתימה על הסכם התקשרות בין הצדדים. בפרקליטות הבהירו, עם זאת, כי אם יהיה צורך לחקור גורמים במשטרה, "המחלקה לחקירות שוטרים בפרקליטות המדינה (מח"ש) תעורב בחקירה".

מטעמו של היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, נמסר קודם לכן כי הוא "מילא את ידיו של מ"מ פרקליט המדינה לגבש את המתווה המתאים להמשך טיפול בנושא". עוד הובהר, כי "ככל שבעתיד יתעוררו חשדות שונים מאלה הקיימים היום, אשר מצדיקים את מעורבותו של היועץ המשפטי לממשלה, הדברים יובאו בפניו להנחייתו ולהכרעתו". משמעות הדברים היא, כי בשלב זה גנץ אינו חשוד בפרשה.

מוקדם יותר היום, פנה הליכוד לאלדד בדרישה לפתוח לאלתר – עוד לפני הבחירות לכנסת – בחקירה פלילית של הפרשה. במכתב ששלח לאלדד היועץ המשפטי של הליכוד, עורך הדין אבי הלוי, נאמר: "היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, ופרקליט המדינה לשעבר, שי ניצן, כבר קבעו בעבר את העיקרון לפיו יש לנקוט באופן מיידי, עוד לפני הבחירות, בהליכים הנוגעים למועמדים לראשות הממשלה ולאישי ציבור, בין היתר משום שלגישתם יש לתת מידע שלם ומלא לבוחר עוד לפני הכרעתו. לאורה של מדיניות זאת, שבאה לידי ביטוי במלוא עוצמתה בשורה של החלטות ופעולות שנעשו ערב בחירות בעניינו של ראש הממשלה, מר בנימין נתניהו, לא ייתכן כי בנוגע לבני גנץ ול'מימד החמישי' תינקט מדיניות אחרת".

"הכללים חייבים להיות אחידים לגבי כולם ולא בררניים כך שכשמדובר ביו"ר הליכוד וראש הממשלה, מר בנימין נתניהו, זכות הציבור לדעת היא לפני הבחירות, וכשמדובר בבני גנץ זכות הציבור לדעת היא רק אחרי הבחירות", הוסיף הלוי.

גנץ הגיב הבוקר על הפרסומים בתקשורת בנוגע לכוונה לפתוח בחקירה בפרשת "המימד החמישי". בריאיון לירון דקל בכאן ב', אמר גנץ כי לא הופתע מהפרסומים, וכי בשלב זה טרם מתקיימת בדיקה: "ברור לי שמדובר פה בלחץ פוליטי, לרכב על דוח מבקר המדינה, שבכלל עסק בנושא משטרת ישראל ולא בנושא 'המימד החמישי'. המבקר בדק את המשטרה ולא אותנו. אני מניח שיש לחצים, שגורמים לדברים להיפתח".

גנץ הדגיש, כי הוא "פתוח לכל בדיקה, משוכנע בניקיון כפיי. אני שקוף לסיפור הזה, רגוע לחלוטין. זה בסך הכול ספין, אין פה שום דבר, הכל תקין, הכל בסדר. הציבור הישראלי ציבור נבון. ברור שזה קשור לעובדה שנתניהו נאשם בשלושה כתבי אישום חמורים ביותר. אני לא נמצא בכלל באזור החיוג הזה, והציבור יודע זאת. אני לא חושש מחקירה".

אמש פורסם בחדשות 13, כי הפרקליטות צפויה להמליץ ליועץ המשפטי לממשלה לפתוח בחקירה פלילית נגד גורמים שונים בחברת "המימד החמישי", בחשד לקבלת דבר במרמה. פרטי הפרשה נחשפו לראשונה בפברואר 2019 על ידי גידי וייץ ב"הארץ". בשנת 2016 הוחלט במשטרה להתקשר בחוזה על סך 50 מיליון שקלים עם החברה, שפעלה בתחום הבינה המלאכותית, וזאת ללא מכרז. במסגרת ההסכם, שקודם על ידי המפכ"ל דאז רוני אלשיך, אישרה המשטרה פיילוט לניסוי המערכת שהוצעה על ידי החברה, והיא קיבלה תמורתו 4 מיליון שקלים. אלא שבסוף 2018 החברה נסגרה, והפיילוט הופסק.

במרץ 2019 פרסם מבקר המדינה דאז, יוסף שפירא, דוח שעסק בהליכי הרכש של המשטרה בשנים האחרונות. במסגרת הדוח נמתחה ביקורת חריפה על התקשרותה של המשטרה עם "המימד החמישי". בדוח נטען בנוסף, כי גורמים בחברה הציגו בפני המשטרה מצג שווא, שעל בסיסו התקבלה ההחלטה על ההסכם עמה.

תגיות:בני גנץפרקליטות המדינהבחירות 2020המימד החמישי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה