חדשות בריאות

תכשיט מזיק: מה עושות הסיגריות האלקטרוניות לבני הנוער?

האם הסיגריות האלקטרוניות אכן בריאות יותר מסיגריות רגילות? ספוילר: לא, הן לא. אז מה הופך אותן לנפוצות כל כך, בעיקר אצל בני הנוער?

  • כ"ג שבט התש"פ
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

דווקא בתקופה שבה בכל רחבי העולם מצטמצמת תופעת העישון, ופחות ופחות אנשים צורכים סיגריות, התמכרות חדשה מאיימת בעיקר על בני הנוער: הסיגריות האלקטרוניות.

אלפי בני נוער החלו לעשן סיגריות אלקטרוניות בשנה האחרונה, ובעיקר סיגריה המוכרת כ"ג'ול" – אשר נראית כמעין דיסק און קי בעל מראה אלגנטי במיוחד. הסיגריות האלקטרוניות הנפוצות אצל בני הנוער מוציאות כמות מועטה של עשן ואינן יוצרות ריח רע כמו סיגריות רגילות. הן גם מגיעות עם מילוי בטעמים שונים, ולמעשה נותנות הרגשה כאילו מדובר בגאדג'ט בלתי מזיק.

התזמון של הופעת הסיגריה האלקטרונית אינו מקרי. בעשורים האחרונים, כאמור, ישנה ירידה משמעותית בכמות המעשנים בכל מדינות המערב, וגם בישראל, כמובן. חברת הטבק החלו לחוש זאת ברווחים שלהן, וחפשו דרך אחרת להגדיל רווחים. הסיגריות האלקטרוניות הפכו לאלטרנטיבה נפלאה, שגם מאפשרת לחברות הטבק להצהיר שהן עצמן מתנגדות לעישון, ולכן מציעות תחליף – נקי יותר, ובריא יותר. התחליף הזה גם משווק באופן שמתאים ומדבר לצעירים. הסיבה: מחקרים מראים שמרבית המעשנים מתחילים לעשן עד גיל 18. 99% מהמעשנים התחילו לעשן לפני גיל 26, מה שאומר, למעשה, שהסיכוי שתתחילו לעשן אם אתם מעל גיל 26 עומד על אחוז בודד בלבד. השיווק, אם כן, פונה ישירות אל הצעירים, שאכן נהנים מן הרעיון.

ההתפשטות של הסיגריה האלקטרונית בקרב בני נוער הגיעה לממדים של מגיפה. לא פחות.

גם לישראל הגיעה המגיפה הזו. 19% מבני הנוער בישראל מעשנים – ומתוכם 26% מעשנים סיגריות אלקטרוניות. לא רק זה – 33% מבני הנוער שהחלו לעשן סיגריות אלקטרוניות לא ניסו כלל לעשן סיגריות רגילות לפני כן, מה שאומר שהסיגריות האלקטרוניות הופכות להיות יותר מסתם תחליף לעישון הרגיל – הן הופכות להיות סמל סטטוס בפני עצמן.

בני נוער רבים מעידים כי החלו לעשן סיגריות "ג'ול" או דומות להן כדי להרגיש מקובלים בחברה, או כי "כולם משתמשים בזה". רובם אינם מודעים לסכנות שבסיגריות האלקטרוניות, ולהיפך, חשים שמדובר בבחירה בריאה יותר מאשר עישון סיגריות רגילות. הנוחות והניקיון של הסיגריות האלקטרוניות הפכו אותן לסיגריות של "הילדים הטובים", כך שיותר ויותר ילדים מעשנים אותן, בעוד שבעבר עישון נחשב לעיסוק של נערים שנמצאים קצת יותר בשוליים.

ישנן סיבות נוספות שמובילות את הנוער לעישון סיגריות אלקטרוניות – החל בשיעמום גרידא ועד סיוע בריכוז לקראת מבחנים, או הרגעה מלחצים יומיומיים.

אלא שהסכנות שבשימוש בסיגריות האלקטרוניות גבוהות ממה שמרבית בני הנוער, וגם המבוגרים, עשויים לנחש.

 

סכנה ראשונה: התמכרות

במובן מסוים, דווקא העובדה שכמות הניקוטין הבסיסית בסיגריות האלקטרוניות נמוכה מאד ביחס לסיגריות רגילות, גורמת לשימוש יתר בה. נערים רבים מעידים כי העישון של הסיגריה האלקטרונית אינו מביא אותם לתחושה של סיפוק, כך שהם ממשיכים לעשן אותה ברצף גם שלוש או ארבע שעות. אחרים פשוט מכניסים כמות גבוהה יותר של ניקוטין אל מיכל המילוי של הסיגריה, ולא מעט בני נוער מעידים שהם משתמשים בה במקביל לעישון של כמה סיגריות רגילות בכל יום.

וכיוון שכך, הרי שבדומה לסיגריות רגילות, גם כאן מתפתחת התמכרות. השימוש בסיגריה האלקטרונית הולך וגובר, בני נוער מגדילים את כמות הניקוטין שבמיכל מדי פעם, או מסיימים קפסולה במהירות גבוהה יותר ויותר, ובמקביל – חווים תסמינים של גמילה במקרה שבו, למשל, יצאו לבית הספר ושכחו את הסיגריה בבית. רעד בידיים, עצבנות וחוסר סבלנות מתרחשים אז. בני נוער מספרים כי הם מתכננים את היום שלהם לפי כמות החומר שזמין עבורם, וכי הם מרגישים שאינם מסוגלים לעבור יום שלם בבית הספר ללא הסיגריה.

 

סכנה שניה: מחלות פיזיות

מומחים בתחום אומרים כי אף כי חברות הטבק טוענות שמדובר ב-95 אחוזים פחות נזק מזה של סיגריות רגילות, הרי שמדובר בטענה שאין לה כל ביסוס מדעי. הסיגריות האלקטרוניות, כמו הרגילות, מכילות ניקוטין, המוכר כבר כחומר ממכר ומזיק מאד. הן גם מכילות חומרים מסרטנים שנוצרים תוך כדי תהליך החימום של חומר המילוי. אף שהשימוש בסיגריות אלקטרוניות קיים רק שנים בודדות, רופאים כבר גילו קשר ישיר בין השימוש בהן לבית תופעות של אירועי לב, שבץ מוחי, לחץ דם גבוה, פגיעה משמעותית בכלי דם, פרכוסים וגם מחלות ריאה. בארצות הברית הוכרה מחלה בשם "מחלת המאיידים" שכבר גבתה לא מעט קורבנות, ונקשרה באופן ישיר עם הסיגריות האלקטרוניות. גם בארץ ישנן עדויות של בני נוער שחשו בלחץ בחזה, בכאבים ובקשיי נשימה חמורים לאחר השימוש בסיגריות האלקטרוניות.

 

סכנה שלישית: תופעות קוגניטיביות ונפשיות

מלבד המחלות הפיזיות שנלוות לשימוש בסיגריה האלקטרונית, מתועדים גם נזקים מסוג שונה: הפרעות קשב וריכוז, התקפי חרדה וכאמור, התמכרות פסיכיאטרית. רופאים אף מדווחים על אפקט שדומה לזה של שימוש בסמים פסיכואקטיביים, ומחקרים מראים שהשימוש בסיגריה האלקטרונית פוגע בהתפתחות המוחית של בני הנוער, ובשיקול הדעת שלהם. התקפי חרדה בעקבות השימוש בסיגריות האלקטרוניות נראה לעתים קרובות יחסית, ולעיתים ניתן לראות באופן ברור שאין שום גורם פיזי או סביבתי אחר שהיה עשוי לגרום להתקף החרדה – מלבד העישון.

ואם חשבתם שהסכנות הללו אינן ידועות לבני הנוער, או שהידע יסייע להם להפסיק את העישון, טעות בידכם. בני הנוער לא מבינים למה בעייתי, למשל, לעשן במקומות ציבוריים – הסיגריה האלקטרונית נחשבת בעיניהם כ"לא סיגריה", והם אינם מתייחסים כלל להשפעות שלה. יתרה מזאת – אפילו הפרסומים על הסכנות או ידיעות על אנשים שמצאו את מותם בעקבות שימוש בסיגריות אינו מרתיע את בני הנוער, ולפעמים דווקא להיפך. הנוער, שמנסה להיות "קול", נהנה להתחכך בסכנה, בני הנוער מנסים להרגיש קשוחים, ולכן פרסום הנזקים דווקא גורם להם לעשן שוב, ויותר.

הפרסום של הסיגריות האלקטרוניות ברשתות החברתיות מושך גם הוא את בני הנוער. אף שפרסום ישיר שלהן אסור על פי חוק, גם ברשתות החברתיות, קל לראות ידוענים ו"משפיענים" ברשתות החברתיות המעלים אליהן תמונות שלהם מעשנים את הסיגריות האלקטרוניות, מה שמוסיף להילה המרגשת של השימוש בהן.

נושא החקיקה נגד השימוש בסיגריות אלקטרוניות כבר מדובר, אך עדיין אינו במצב מספק. עד לפני כשנה לא היתה כלל חקיקה בנושא, ואפילו ילד בן 10 יכול היה לרכוש לעצמו סיגריה אלקטרונית ללא שום הגבלה. כיום החוק מגביל את המכירה של הסיגריות האלקטרוניות לגיל 18 ומעלה, אולם האכיפה בנושא אינה גבוהה. בני נוער רבים גם מצליחים עדיין לשכנע צעירים מעל גיל 18 לקנות עבורם את הסיגריות. בנוסף, אין מיסוי על הסיגריות האלקטרוניות, מה שהופך אותן לזמינות יותר, ואת הנזק שלהן לנפוץ יותר.

תגיות:סיגריות אלקטרוניותבני נוער

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה