חדשות בארץ

הכנסת אישרה מתן חסינות לחבר הכנסת חיים כץ

מליאת הכנסת אישרה ברוב קולות הענקת חסינות לחבר הכנסת חיים כץ, נגדו הוגש כתב אישום בעבירות של מרמה והפרת אמונים. 62 חברי כנסת תמכו בבקשה מול 43 מתנגדים ו- 2 נמנעים

חיים כץ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)חיים כץ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

מליאת הכנסת אישרה היום (שני) את בקשתו של חבר הכנסת חיים כץ לקבל חסינות מפני העמדה לדין בכתב האישום שהוגש נגדו, בעבירות של מרמה והפרת אמונים. 62 חברי כנסת תמכו בבקשה, 43 התנגדו ו- 2 נמנעו.

לפני כשבועיים אישרה ועדת הכנסת את בקשת החסינות של כץ, וההחלטה הסופית בסוגיה עברה למליאה. החסינות תקפה אך ורק לכנסת היוצאת. הוא יוכל להגיש בקשה נוספת לחסינות בכנסת הבאה. במידה ולא יעשה זאת – יוכל היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, להגיש נגדו מחדש את כתב האישום. ההחלטה על הענקת החסינות התקבלה בניגוד לעמדתו של מנדלבליט.

כץ כיהן בעבר כיו"ר ועדת העבודה והרווחה של הכנסת. בכתב האישום שהוגש נגדו, נטען כי במסגרת תפקידו זה הוא פעל בניגוד עניינים כאשר ניסה לקדם תיקון לחוק ניירות ערך, ביוזמת ידידו הקרוב, יועץ ההשקעות מוטי בן ארי, ולא דיווח על החברות האישית והעסקית הקרובה ביניהם.

בנאום שנשא בפני חברי הכנסת טרם ההצבעה, אמר כץ: "אני אדם שפיו וליבו שווים. כך חינכתי וגידלתי את ילדיי. אני לא זוכר מתי שיקרתי לאחרונה, ואינני מתכוון לשקר היום. החוק עליו אנחנו מדברים לא נועד לחול רטרואקטיבית, שקל אחד לא נכנס לכיסי מהחוק הזה וגם לא לכיסו של מוטי בן ארי. החוק הזה נועד להיות תמרור אזהרה ולמנוע תספורות עתידיות. במובן זה, כל אזרחי המדינה נהנו ממנו בשיעור שווה".

"היום אני עומד בפני כתב אישום על עבודתי בכנסת", הוסיף כץ. "להבנתי, פעלתי בהתאם לתקנון הכנסת ולנהוג והמקובל בכנסת. לא עברתי על תקנון הכנסת ולא על כללי האתיקה של חברי הכנסת. בוודאי בהתאם להתנהלות שהייתה נהוגה בכנסת לפני 10 שנים, בשנת 2010. בואו לא נשכח, אנחנו עוסקים באירועים מלפני כמעט 10 שנים. החוק הזה עשה רק טוב לכלל אזרחי מדינת ישראל".

כץ הדגיש, עם זאת, כי הוא מקבל את קביעת ועדת האתיקה של הכנסת, לפיה היה טעם לפגם בכך שלא ציין כי בן ארי הוא חברו, והביע צער על התנהלותו: "בקשתי כי תוענק לי חסינות מהותית. אם במקרה הזה, שעוסק בהליך החקיקה, שהוא לב הפעילות של חברי כנסת, לא חלה החסינות המהותית, המשמעות היא למעשה שאין לחברי כנסת חסינות מהותית בעבודתם הפרלמנטרית, ואין להם הגנה במקרים שהם שוגים בסוגיה כה מורכבת וכולנו מתמודדים עמה באופן יומיומי – שאלת ניגוד העניינים בחקיקה".

"לא באתי לבקש מכם היום חסד או רחמים. לא באתי לבקש טובה אישית. היום אנחנו מצביעים על חופש הפעולה של חברי הכנסת – יכולתם של חברי הכנסת לחוקק חוקים, להביע דעות, להתנהל ללא חשש ומורא. למלא את לב התפקיד שלנו, שעבורו התמודדנו ולשמו נבחרנו לכנסת. אי הענקת חסינות מהותית היום משמעותה פגיעה בחופש הפעולה של חברי הכנסת", חתם כץ את דבריו.

במהלך הדיון פרץ עימות חריף בין יו"ר סיעת הליכוד, מיקי זוהר, לחברים בסיעת כחול לבן. חילופי הדברים הקשים החלו לאחר שחבר כחול לבן, יאיר לפיד, תקף בחריפות את ראש הממשלה בנימין נתניהו: "למה אנחנו כאן? במקום שנשב פה ונקיים דיון על החינוך המיוחד שנמצא במשבר, ועל מיטות אשפוז, ועל תחבורה, ועל ילדים שנהרגים מקורקינטים, אנחנו שוב מתכנסים כאן לדבר על זה שחבר קואליציה שחשוד בפלילים הולך לבית משפט, והוא יחזור מבית המשפט לקואליציה שבה יש ראש ממשלה עם שלושה תיקים חמורים שרצה גם הוא את החסינות שלו. בשביל זה אנחנו חברי כנסת? זו מטרתו של הבית הזה? כל מה שנשאר לנו זה ראש ממשלה שמעדיף מיטה אחת במטוס הפרטי שלו על אלף מיטות בטיפול נמרץ".

בתגובה, תקף זוהר את לפיד: "הטהרנות והצדקנות שלך באמת חוצה גבולות, היא גם כל כך צבועה ברמות שקשה לתאר. אצלך במפלגה יושבים אנשים, שרק אתמול פורסם לגביהם בערוץ 13 תחקיר מאוד מעניין על פרשת הדלפות שהיו מעורבים בה גם יועמ"ש וגם רמטכ"ל בצה"ל. על זה אתה לא מדבר, זה נקי. לבני גנץ יש סיפור מאוד מעניין, פרשת המימד החמישי, אף אחד לא רוצה להזכיר. אתם צדקנים גדולים, ישרים וטהורים. ההבדל בינינו לביניכם, שאנחנו לא טהרנים ולא צדקנים, אנחנו משאירים את ההחלטה בידי הציבור".

יו"ר כחול כחול דחה את דבריו של זוהר ביחס לפרשת המימד החמישי, ואמר כי אין בהם אמת: "אנחנו מגיעים לבחירות בפעם השלישית. כל מצביע במדינת ישראל שילם 2000 שקל בשביל להחזיק את ראש הממשלה בתוך הכיסא שלו. אנחנו מאבדים את אמון הציבור. אנחנו דנים בעצמנו, עוסקים בעצמנו, דואגים לטובתנו, דואגים לכיסא שלנו. הדבר הזה לא נראה טוב". גנץ חזר על ההתחייבות שנתן מוקדם יותר היום, בכנס של התנועה הקיבוצית, לפעול לביטול סמכותה של הכנסת להעניק חסינות לחבריה: "אפעל לאחר הבחירות להקים ועדה חיצונית מקצועית ייצוגית, כולל חברי כנסת לשעבר, על מנת להביא את האילוצים של המחוקקים לדיוני הוועדה עצמה. אבל זאת תהיה ועדה, שהיא לא תלויה בחברי הכנסת המכהנים".

(עודכן: 15:20)

תגיות:הכנסתחיים כץחסינות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה