שאלון יהדות

הפייטן משה לוק: "דוד שלי אמר לי: ’אתה צריך להחליט מה אתה רוצה להיות’"

משה לוק, נצר למשפחת פייטנים מפוארת אשר ממשיך בגאון את המסורת, מספר על הילדות בצרפת, המשפט שדודו אמר לו ושינה את חייו, החולה שנשמתו יצאה תוך כדי שירתו, והטלפון המפתיע שקיבל בשעת לילה מאוחרת מהרופא הבכיר

  • ד' שבט התש"פ
משה לוק. צילום: ג’ו לוקמשה לוק. צילום: ג’ו לוק
אא

נעים להכיר

"משה לוק, 36, נשוי, גר בתל אביב, פייטן, זמר וחזן. שר בסגנון חסידי, מזרחי, צרפתי ואנדלוסי".

סיפור ילדות שמלווה אותך?

"נולדתי בצרפת, בעיר הסמוכה לפריז, ועליתי לארץ בגיל 15. המשפחה שלי עלתה כשהייתי בן 13, אבל אני נשארתי ללמוד בישיבה. המעבר לישראל לא היה פשוט. המנטליות מאוד אחרת. אפילו היום, קל וחומר לפני עשרים שנה.

"אחד הדברים שאני הכי זוכר מהילדות זה כמובן השירה, החזנות והפיוטים. משפחת לוק זו משפחה של פייטנים. כולם גדלים על זה. דוד שלי הוא הרב חיים לוק, אשר שמו הולך לפניו, והוא הפייטן בה' הידיעה. אבא שלי הוא הפייטן רפאל לוק והתאום שלו זה יעקב – כולם עוסקים בפייטנות. בגילאי העשרה שלי התחלתי ללמוד אצל רבי חיים ביטון את הפיוטים, ועשיתי זאת במשך 12 שנה. בסייעתא דשמיא, בזכות עמל וטורח רב, הגעתי לאן שהגעתי. אני מרגיש שזכיתי בלוטו. מה יותר טוב מלשמח אלוקים ואדם?".

צילום: ג'ו לוקצילום: ג'ו לוק

שתף ברגע מורכב או כואב בחייך, וברגשות שהתלוו אליו

"בכל יום אני מתמודד עם דברים. כל החיים הם ניסיון אחד גדול, וצריך רק לומר תודה לה' על מה שקורה לנו. בתוך כך, אספר על קושי מסוים שקשור לעולם הפיוט. עד לא מזמן רבים התביישו לומר שהם מרוקאים. גם היום זה קיים, אבל פחות. גם בקשר לשירת הפיוט, אנשים היו מתביישים לשיר את השירים הנפלאים שלנו. זה פשוט לא יאומן לראות כמה היום זה שונה.

"אני רואה איך כיום השירים של יוצאי עדות המזרח, צפון אפריקה, וכו', נפוצים אצל בני הישיבות – ואני לא מאמין. היום השירים האלה גורמים לאנשים להתגאות, אבל זה לא תמיד היה ככה. אגב, בצרפת התופעה הזו לא קיימת בכלל.  למדתי שם בישיבת נובהרדוק, שמונהגת על פי דרכו של הסבא מנובהרדוק. אני בא ממשפחה מרוקאית, והתפללתי בנוסח של בית אבא, אבל למדנו הרבה מוסר כמו שנהוג שם. אני אוהב מאוד את השילוב".

כמה וכיצד הקב"ה נוכח בחייך, ובאיזה אופן הוא משפיע על עשייתך?

"הקב"ה נמצא איתי כל הזמן. בכלל, אני רואה בשירת הפיוטים שליחות. מדובר בטקסטים מדהימים, מלאים בקדושה וטהרה. כתבו אותם קדושי עליון - רבי יהודה הלוי, האבן עזרא, רבי שלמה אבן גבירול, ועוד. לתת לאנשים את הזכות להכיר ולשיר את הפיוטים האלה זו שליחות אמתית, אני ממש רואה שזה מאוד מקרב אנשים לה'. בפסטיבל הפיוט השנתי שמתקיים בים המלח, ובאירועים נוספים שאנחנו עושים, מגיעים גם הרבה אנשים שאינם שומרים תורה ומצוות, אפשר לראות איך זה מקרב אותם לה'.

"כהתחלתי לשיר, הרב חיים לוק, דוד שלי, שהוא תלמיד חכם עצום, אמר לי: 'אתה צריך להחליט מה אתה רוצה להיות - זמר ששר את כל סוגי השירים או פייטן שמקרב אנשים לה'. הרב חיים דיבר איתי לא מעט על העוצמות הרוחניות שיש בפיוט, ואני רואה את העוצמות האלה בפועל".

צילום: יח''צצילום: יח''צ

ספר על פגישה או שיחה מעניינת שהייתה לך פעם

"לפני כמה שנים התקשר אליי אדם שלא הכרתי, ואמר: 'אבא שלי מאוד אוהב אותך, והוא עומד להיפטר מן העולם. מאוד נשמח אם תוכל לבוא לשיר לו'. נעניתי לבקשה, הגעתי, ראיתי את המצב שלו ואת המכונות שהיו סביבו, והבנתי שבעוד רגע הוא כבר לא יהיה אתנו. המצב הלך והחמיר, אז כבר ניתקו אותו מהמכונות, וחיכו לפטירה שלו. זה היה במוצאי שבת, אז שרתי לו שירים מרוקאיים של שבת ושל מוצאי שבת, והוא התחיל לבכות. זה היה אחד הדברים המרגשים בחיי. תוך כדי השירה שלנו, אותו אדם החזיר את נשמתו לבורא".

תוכל לשתף אותנו בסיפור מעניין שקרה לך, או שהיית שותף בו?

"לפני כמה שנים, בתקופת הימים הנוראים, אני פתאום מקבל שיחת טלפון באמצע הלילה. על הקו פרופ' מכובד שאני מכיר. הצלצול מעיר אותי, אני עונה והפרופ' אומר לי: 'תשמע אני עכשיו בבית חולים, רוצה לחבוש ילד שכולו שרוף, אבל אנחנו לא מצליחים לגעת בו. שאלנו אותו איזה זמר הוא אוהב כדי שירגיע אותו, והוא אמר שהוא רוצה שאתה תשיר לו 'עת דודים כלה''. כמובן שהסכמתי, שרתי לו במשך 20 דקות את מה שהוא ביקש, וככה הם הצליחו לחבוש אותו. זה מאוד ריגש אותי".

שיר שהשפיע עליך במיוחד?

"אין פיוט מסוים שהשפיע עליי יותר מאחרים, כי כל פיוט שיש בו תוכן חיובי אני מתחבר אליו. עם כמות כזו של פיוטים אי אפשר להכריע".

צילום: ג'ו לוקצילום: ג'ו לוק

ספר על לימוד שהיה משמעותי במיוחד עבורך

"מבחינתי לימוד הלכה זה מעל הכל. אני משתדל להתמקד בהלכה, כי זה משהו שמלווה את הבן אדם כל רגע. מעבר לכך, אני גם מאוד מחובר לגמרא. לימוד הגמרא הוא זה אתגר לא פשוט, ועם זאת חשוב ומהנה".

מבחינה מקצועית, האם אתה במקום בו דמיינת שתהיה?

"אף פעם לא חשבתי שאגיע לאן שהגעתי, וזה לא מובן מאליו. בכל יום אני מודה על כך לבורא העולם. אני יודע שבן אדם שיושב ומשקיע באמת, בעזרת ה' בסוף מצליח. אני ישבתי במשך עשרות שנים, לילות שלמים, משמונה בערב עד הבוקר, כשאני לומד חומרים ולומד קצב, לומד הוראה לפיוט, ועוד הרבה דברים. השקעתי המון, ותמיד זכרתי שהכל זה סייעתא דשמיא. בסופו של דבר צריך הרבה תפילות, ושבורא עולם יהיה איתך".

איפה אתה רוצה להיות בעוד עשר שנים?

"יש לי הרבה חלומות. אחד מהם למשל זה לשיר עם זמרים שאני מאוד אוהב מעריך. יש זמר גוי שמאוד הייתי רוצה לשיר איתו, אבל אני מעדיף שלא לעשות את זה, כדי לשיר רק דברים שבקדושה. מבחינה אישית, החלום שלי הוא להקים משפחה גדולה ולהיות עם בני משפחתי בשבתות, במקום לצאת לשבתות חתן ודברים כאלה. לשיר אפשר תמיד, אבל חיי המשפחה הם הכי חשובים. בנוסף לכך, הייתי רוצה גם להקים דור המשך מבחינה מוזיקלית וללמד אחרים. יש לנו מטרה חשובה - לפאר את הפיוט ולתת לו את המקום שלו, ובשביל זה צריך להכניס את הדור הצעיר לעניין, הם צריכים ללמד את הדור שיבוא אחריהם, וככה עוד ועוד לאורך הדורות".

תגיות:יהדותמשה לוק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה