הדף היומי

הדף היומי מתחיל מחדש: 11 הצעות ואפשרויות ללימוד קבוע

גם אתם יכולים ללמוד את כל הש"ס: 2711 דפים יומיים ב-7 שנים וחצי. מעדיפים בבית הכנסת, עם חברותא בבית, דרך הטלפון, או באתר? כל האפשרויות. בואו, נעשה את זה ביחד

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

כולנו היינו רוצים להקיף את התורה כולה, אלא שלא לכולם יש את הסדר הדרוש בשביל לבנות תכנית לימוד רצינית. והנה, בקצב אחיד ועקבי, דף אחר דף, בכל מקום בעולם, אחוז ניכר מציבור הלומדים עובר על כל התלמוד הבבלי. ועם כל מחזור שמסתיים, הלימוד תופס תאוצה, עוד ועוד בתי מדרש מלמדים דף יומי, פורטל נפתח, ספרים נכתבים, עזרים ללימוד, מבחנים למעוניינים, ואפילו תוספות של לימוד משניות ותקציר הלכות. העולם כולו מתקדם אל עבר המשימה הנפלאה של לימוד וידיעת התורה.

מסכתות התלמוד הבבלי כוללות 2,711 דפים. באמצעות שיטת הדף היומי לא עובר יום ללא לימוד תורה, וכל יום "זוכה" לדף. כך, במחזוריות של כ-7 שנים וחצי, זוכים הלומדים ללמוד את כל הש"ס. מחזור הלימוד ה-14 מתחיל בח' בטבת תש"פ (5.1.2020).

 

1. שיעור יומי בבית הכנסת

בבתי כנסת רבים מתקיים מדי יום שיעור "הדף היומי" - שיעור שבו נלמד דף אחד מדפי התלמוד הבבלי. אורכו של השיעור כשעה, ובו משתתפים המתפללים המעוניינים ללמוד דף אחד מדי יום, בלי להחמיץ אף יום אחד. זמן השיעור משתנה על פי נוחות הלומדים: החל משעות הבוקר המוקדמות, כשעוד האפילה שולטת סביב, המשך בשעות הבוקר המאוחרות, וכן בשעות הערב המוקדמות בין מנחה לערבית ועוד. כאשר אחד הלומדים נאלץ להחמיץ שיעור כלשהו, הוא משלים את לימוד הדף בעצמו. זו מחויבות לא פשוטה, שכן כל דף תלמוד מכיל סוגיות לא קלות ורוב הטקסט בארמית. אך הסיפוק, הסיפוק...

ברשימת השיעורים מופיעים מקומות בהם כלל לא היה צפוי שאי פעם ימסר במקום שיעור תורה. בורסת היהלומים, מגדלי עזריאלי, בנייני התאומים ברמת גן, חברת החשמל, משרד הפרסום גל, שוק הכרמל, מכינות, תל אביב, יבנה, אזור, אשדוד, הרצליה פיתוח, ובעוד עשרות בתי כנסת ברחבי הארץ. ניתן להרגיש בחוש את קיום דברי הנביא: לא רעב ללחם ולא צמא למים כי אם לשמוע את דבר ה'.

הצצה מפעימה לשיעורי דף יומי: במקומות הכי לא צפויים בעולם

אני נרדם בשיעור התורה באופן קבוע. האם להמשיך ולהגיע?  

 

2. אתר הידברות

הטכנולוגיה המודרנית גם מספקת הרבה מאוד כלי עזר ללומדי "הדף". כך למשל, באינטרנט אפשר למצוא שיעורים מפורשים ללימוד היומי. גם הידברות מביאה את ה'דף היומי' לשיאים חדשים, תוך ניצול מיטב הטכנולוגיה הקיימת על מנת שכל יהודי בכל מקום בעולם, בכל מגזר, יוכל ללמוד אף הוא את הדף היומי ובכך יתרחב מעגל הלומדים בעוד אלפים שיזכו לשקוע בתורה, והמאור שבה מחזירם למוטב. בהידברות יש מדור קבוע ומתעדכן של הדף היומי עם הרב מאיר שפרכר, המבאר את הנושאים בבהירות ובמתיקות. הוסיפו למועדפים.

הרב זמיר כהן מסביר בקטע קצר על העוצמה האדירה שיש בלימוד התורה, ועל השכר שכולנו היינו רוצים לקבל. צפו:

  

3. גמרא מבוארת: נפלאות השוטנשטיין

כל מי שלומד 'דף יומי' יודע, שיש כאן דבר שמחייב אותו מדי יום ביומו. אין תירוצים, אין התחמקויות, אין דבר אחר שהוא 'חשוב' או 'דחוף' או 'נחוץ'. היום הוא היום, והדף של היום חייב להילמד, וזה סוף פסוק.

התלמוד נכתב ברובו בארמית, ועל כן יש להיעזר במפרשים כדי להבין את הנלמד. כדאי להכיר את נפלאות ה"שוטנשטיין" - הוצאה שקיבלה על עצמה את המשימה לבאר את כל הש"ס בשפה ברורה ובגובה העיניים, והצליחה בגדול. תלמידי חכמים ישבו וביארו את מהלך הגמרא בשפה השווה לכל נפש. הגמרות של שוטנשטיין מבוארות להפליא ובאמת כל אחד יכול להתחבר דרכם ללימוד הש"ס. כמו כן יש את "מתיבתא" ואת "ושיננתם", שגם הם הוציאו לאור גמרות מבוארות ללימוד עצמי. מה שמייחד את הגמרות של שוטנשטיין הוא ההערות המעמיקות שלהן. גם בחורי ישיבה ואברכים, שהתרגלו ללמוד מהגמרא המקורית, נהנים לעיין מפעם לפעם בהערות של שוטנשטיין.

מהדורות "מתיבתא" ו"ושיננתם" לעומת זאת, מקצרות הרבה יותר. הן מבארות את הגמרא, עמוד על עמוד, בצורה קצרה ובהירה. הן אפילו מוציאות מהדורות של חוברות המקלות על הרוצה ללמוד בדרכים.

עם זאת נציין כי המגמה של המהדורה להנגיש את התלמוד עוררה גם ביקורת וחשש שעל ידי הגשת ביאורים וסיכומים מתומצתים נמנע מהלומדים תהליך הלמידה והיגיעה העצמית, "עמל התורה", לו מיוחסת חשיבות רבה לצורך השרשת הלימוד אצל הלומדים.

הדף היומי בנימה אישית: בהתחלה לא התחברתי, אבל יש כמה פתרונות

 

4. אפשר גם דרך הטלפון

"קול הלשון" ו"קול הדף" הם שני ארגונים מקבילים, הפועלים להפצת שיעורי הדף היומי באמצעות הטלפון. הרבנים מוסרים את השיעורים בהתנדבות, והשיעורים ידועים בהגשתם הבהירה והמובנת, דבר המאפשר את השמעת השיעורים במערכת הטלפונית במהירויות שונות לפי בחירת המאזין.

השיעורים מיועדים לקהלי יעד שונים (אברכים בני תורה, ציבור עממי, ואפילו ילדים) והם נאמרים במספר שפות, בהן עברית, יידיש, אנגלית, צרפתית, בוכרית ורוסית.

המערכת הממוחשבת בטלפון באמצעות קווי מידע קולי בעלי מספרי טלפון נייחים, קליטים, עם אפשרויות של הרצת שיעור קדימה ואחורה, ועוד פונקציות מתקדמות.

נתון מעניין הוא כי שיעורי ההאזנה הגבוהים ביותר נמדדים דווקא בשעות הקטנות של הלילה, בין עשר לאחת אחר חצות. על פי נתוני המערכות הממוחשבות, אלפים מאזינים לשיעורים אלו מדי יום.

קול הלשון: 03-6171111. קול הדף: 02-6400000

אם כל היום תעסוק בפרנסה, מתי תלמד תורה? הרב זמיר כהן נותן עצה טובה למי שרוצה להצליח בחיים:

 

5. MP3, עמדות הטענה, תקליטורים

הרב יששכר דב פרנקל זצ"ל, ניצול אושוויץ. אוד מוצל מאש, עלה ארצה לאחר אימי השואה. בחור צעיר ללא הורים, כמעט ללא אחים. כולם עלו בעשן המשרפות. הוא הקים בית לתפארת בחיפה, ועבד בחברת החשמל בחדרה. הוא הצטייד בעשרות קלטות ('קסטות', מישהו זוכר?) של שיעורי הדף היומי, ובמהלך הנסיעה הארוכה היומיומית היה לומד את הדף בנחישות ועקביות לא רגילים.

כיום, את הקלטות מחליפים נגני MP ותקליטורים שונים. מערכות "קול הלשון" ו"קול הדף" מאפשרות לקבל את השיעורים בקבצים מסודרים ואיכותיים. קיימים מקומות מרכזיים רבים, שאליהן ניתן לחבר נגנים באמצעות כבלי USB ו'להטעינם' בשיעורים הרצויים בפורמט MP3.

גם ארגון "מאורות הדף היומי" הוציא מהדורה מיוחדת של תקליטורים, בהם שיעורי הדף היומי הנמסרים בארבע שפות: עברית, אידיש, אנגלית וצרפתית.

ידידיה מאיר: "לא העליתי בדעתי שיום יבוא ואני אהיה חלק מהמועדון הזה"

 

6. יש לך שאלה? פנה ל"משיבי הדף"

"משיבי הדף" היא פונקציה נוספת מבית "קול הדף", המאפשרת לאדם שמתקשה בלימוד דף הגמרא לחייג ולקבל מיד הסבר מפי תלמיד חכם שזמין בכל עת לצורך העניין.

לומדים דף יומי ויש לכם שאלה? רוצים הסבר נוסף? פנו ל"משיבי הדף": 02-6400000.

 

7. תכנית למיטיבי לכת: 2 דפים ביום

תכנית הנקראת "תרי דף" מקדמת ללימוד שני דפים ביום. באופן זה ניתן לסיים את כל הש"ס ב-3 שנים וחצי. כדי לקבל חוברת מסודרת לתכנית "תרי דף", לקבלת מידע ולפתיחת שיעורים בכל מקום בעולם, חייגו 4579*

איך נוכל לקנות מניות לקיום העולם? הרב זמיר כהן בקטע קצר מחכים:

  

8. מעדיף ללמוד בבית. אפשר לקבל חברותא?

ניתן ללמוד את הדף היומי גם בבית, ומומלץ ללמוד עם אדם נוסף, בחברותא. הלימוד בצוותא מסוגל לחדד ולהעמיק את חשיבתו של הלומד. כך אמר קהלת (ד, ט-יב) בשבח החברותא: "טובים השנים מן האחד אשר יש להם שכר טוב בעמלם. כי אם יפלו האחד יקים את חברו ואילו האחד שיפול ואין שני להקימו. גם אם ישכבו שניים וחם להם ולאחד איך יחם. ואם יתקפו האחד השנים יעמדו נגדו והחוט המשולש לא במהרה ינתק".

רוצים למצוא חברותא? נשמח לעזור לכם. למציאת חברותות דרך מוקד ייעוץ והכוונה בהידברות, התקשרו: 073-2221230.

 

9. תוכנית לאברכים

אמנם, מלכתחילה נועדה שיטת הדף היומי לטובת אנשים שאינם נמצאים במסגרת לימודית של ישיבה, אברכים, המקדישים את חייהם לתורה בלבד, עמלים בעומקם של סוגיות וקצב הלימוד שלהם איטי (הרבה) יותר.

ארגון 'דרשו' יזם עשרות תוכניות לעידוד לימוד הדף היומי. אחת מהתוכניות נקראת 'דף הכולל', נועדה לאפשר לכוללי האברכים ללמוד לפי סדר שיאפשר להם מחד לשמור על קצב לימוד אחיד ברבים מהכוללים, ובמקביל להגיע להספק אדיר של 20 דפים מדי חודש בחודשו, במשך כל חודשי ה'זמן' בהם מתקיימים הלימודים בכוללים כסדרם.

מדובר בתוכנית שתאפשר לכוללים לייסד מסלול לימוד בקצב של דף ליום, כל כולל והזמן בו הוא יחליט לקיים את הלימודים, אם כל היום או רק מחצית ממנו וכו'. העומד מאחורי הרעיון הוא שהאברכים יוכלו מצד אחד לשמור על קצב לימוד גבוה יחסית, ומצד שני המסלול מותאם לזמנים שבהם יש כולל, כשימי שישי ושבת קודש אינם נחשבים לקצב הלימוד של דף ליום, וכך גם ימי בין הזמנים יוצאים ממניין הדפים. באופן כזה מחזיקים כולם באותו הדף, ולומדים עם אותו החברותא לכל אורך מסלול הלימוד, ולא כמו שיש כאלו שלומדים כיום דף ליום, אבל בזמנים שבהם אין כולל הם נאלצים ללמוד לבד או עם חברותא אחר, מה שפוגע ברצף הלימודי עם החברותא בכולל.

איזו הרגשה נפלאה להיות חלק מסיפור יהודי גדול

איך מלמדים ילד לאהוב את הגמרא? הרב זמיר כהן מסביר

 

10. דף יומי בהלכה

תוכנית 'הדף היומי בהלכה' נחשבת לתוכנית הדגל של 'דרשו', וכיום רבבות לומדים משתתפים בתוכנית, כאשר מעל 20 אלף מתוכם אף נבחנים על הנלמד, ומקבלים מלגות של מאות שקלים.

התוכנית מתאימה לכל הגילאים, בכל מקום בעולם ובכל מצב נתון. במסגרתה נלמדים מדי חודש כ-22 עמודים של משנה ברורה עם השולחן ערוך, וכן לימוד בספרי המוסר של החפץ חיים.

הלימוד מתבצע על פי סדר של עמוד משנה ברורה חדש בכל יום מהימים ראשון עד חמישי, ובימי שישי ושבת קודש חוזרים הלומדים על הדפים שנלמדו במהלך השבוע. מדי חודש מתקיים מבחן במאות מוקדי בחינה הפזורים בכל הריכוזים היהודיים ברחבי העולם, ביותר מ-15 מדינות השוכנות בחמש יבשות שונות, במגוון רחב של שפות, ועם מערך תמיכה ענק של שיעורים, מבחנים והדפסה מיוחדת של מהדורת 'המשנה הברורה' של 'דרשו', שנועדה להקל את הלימוד במשנה ברורה, ולהנגיש את ההלכה לעידן הנוכחי, עם פסקיהם של גדולי האחרונים שהופכים את הלימוד לקל יותר ומעשי יותר.

 

11. עלוני הסבר, ספרי תלמוד בפורמט קטן, גיליון שבועי לילדים

בבתי כנסת רבים מחולק העלון של "מאורות הדף היומי", וגם בו אפשר להיעזר בהבנת הנושאים הנלמדים באותו שבוע. אפשר גם להוריד את העלון בפורטל הדף היומי. הגיליון מופץ בעשרות אלפי עותקים בשפות עברית, צרפתית ואנגלית, באופן חופשי ולמנויים.

בנוסף, הארגון מדפיס ספרי תלמוד בהדפסה מיוחדת. מהדורת "ותלמודו בידו" היא מהדורה מודפסת בפורמט קטן, שמכילה כ-30 דפים כל אחת. במהדורה זו, בדומה למהדורות נוספות הקיימות בשוק, יש קונטרסים אשר נועדו לעזור ללומד להבין את דברי הגמרא. במסכתות שדורשות הבהרה ויזואלית לדוגמה מסכת עירובין ומסכת סוכה צירפו איורים תלת-ממדיים ממוחשבים, ובמסכתות אחרות תוספות אחרות, כגון הסברים לדברי האגדה שבגמרא. בנוסף, מצורף גם חלק העוסק בענייני ההלכה העולים מתוך הגמרא, במגמה לעודד את לימוד ההלכה למעשה במקביל ללימוד העיוני.

כן מוציא הארגון גיליון שבועי לילדים בנושאי הדף היומי של אותו השבוע. בכל עלון מופיעים 7 קטעים, קטע אחד מכל דף שילמד באותו השבוע. העלון נכתב בשפה העברית, ומופץ מדי שבוע בבתי הכנסת בכ-30 אלף עותקים.

 

אירועי סיום הש"ס

אירועי סיום הש"ס בפעם ה-13 יתקיימו בשבועות הקרובים בכל רחבי העולם. המעמד המרכזי הראשון ייערך ברצות ה' בירושלים ב'בנייני האומה', במוצאי שבת חנוכה, ל' כסלו שבת פרשת 'מקץ'. שבוע מאוחר יותר, בתאריך ח' בטבת תש"פ, ייערך מעמד הסיום המרכזי במנצ'סטר שבבריטניה. האירוע יתקיים בעזרת ה' ביום ראשון פרשת ויחי. באותו השבוע, ביום חמישי פרשת ויחי יתקיים המעמד העולמי המרכזי בהיכלי 'יד אליהו' בתל אביב, בקול רינה והמון חוגג, בתאריך י"ב טבת.         

הספרדים, הליטאים, החסידים והציבור הדתי-לאומי מציגים חזית דתית מאוחדת ששום מניפולציות פוליטיות לא יצליחו לשבור. מה שמחזיק את האחדות הזו הוא מה שקיבלנו לפני אלפי שנים בסיני, ובמילים פשוטות, הנאמרות כל יום בתחילת הלימוד הקבוע: "מודים אנחנו לפניך ששמת חלקנו מיושבי בית המדרש".

איך ייראו החיים שלך אם תלמד תורה? איך אפשר להשתנות תוך זמן קצר? הרב זמיר כהן בקטע שאסור להחמיץ:

תגיות:תורההדף היומי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה