נפלאות הבריאה

שפירית: כל מה שרציתם לדעת על אחד החרקים המדהימים שבטבע

העיניים שלה מרתקות במיוחד, ומהירות התעופה שלה שוברת שיאים: כל מה שרציתם לדעת על השפירית

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

השפירית (באנגלית: dragonfly) היא ללא ספק אחד החרקים הייחודיים והמעניינים ביותר שקיימים בטבע. בישראל חיים מספר מינים של שפיריות, בעיקר בסביבה של מים מתוקים, ולכן לא נדיר לפגוש בהן.

השפירית היא חרק טורף, בעל כנפיים ארוכות מאד. צורתה מזכירה מעט את צורתו של פרפר, אך גופה צר מאד, ועיניה גדולות.

לשפירית מספר נתונים ייחודיים שהופכים אותה למרתקת במיוחד. כך, למשל, השפירית היא החרק המהיר ביותר בעולם.

השפירית היא חרק בעל צבעים עזים במיוחד. ישנם זנים רבים של שפיריות, אך המשותף לכולן הוא הצבעים העזים והחזקים. המטרה של הצבעים הללו היא להוות אזהרה לטורפים, כדי שיתרחקו מהן. במקרים מסוימים, הצבעים הייחודיים של השפירית מסייעים לה גם לצרכי הסוואה, וישנם מקרים בהם הצבעים משמשים את השפירית גם כדי לבלבל את טרפה שלה.

הרב יצחק פנגר - צער בעלי חיים

 

איבר הגוף המרתק ביותר של השפירית הוא כנראה העיניים שלה. לשפירית, כאמור, עיניים גדולות במיוחד. בכל אחת מעיניה של השפירית יש... 29 אלף עדשות! המספר העצום הזה מסייע לה לראות בצורה טובה יותר. בשל גודלן של עיניה וריבוי העדשות, השפירית יכולה לראות בטווח של כמעט 360 מעלות, והעדשות המרובות גם מסייעות לה לזהות תנועה במהירות שיא, כך שהיא יכולה להשתמש בעיניה על מנת להיזהר מטורפים, ועל מנת לזהות עבור עצמה טרף מתאים.

בארץ נפוצים מספר זנים של שפיריות, כמו השפירית האדומה ושפירית הארגמן (שני זנים דומים מאד, אלא שלשפירית האדומה כנפיים שקופות, בעוד שאצל שפירית הארגמן צבועים גם עורקי הכנפיים בצבע אדום בולט); שפירית השלפוחית; שפירית כחולה; שפירית הדרכים; שפירית הלבנט; שפירית מעורקת; שפירית סורית זוהרת; ועוד.

השפירית האדומה, למשל, מתגוררת בסביבה של מים מתוקים. היא מבלה שעות רבות בכל יום בציד, וטורפת חרקים קטנטנים תוך כדי תעופה. כאשר השפירית מתכוננת להטיל את ביציה, היא עפה אל מקווה המים הקרוב, טובלת במים את קצה בטנה, ומטילה את הביצים במים. הזחלים אשר בוקעים מן הביצים חיים במים, ומתנשלים מספר פעמים עד שהם מגיעים לבגרות, אז מתעופפת השפירית הבוגרת מחוץ למים.

אגב, רבים מתבלבלים לעיתים בין השפירית לשפרירית. למרות שמותיהן הדומים, לא מדובר באותו החרק. השפירית והשפרירית אמנם דומות זו לזו, אך השפירית גדולה יותר מן השפרירית, וכנפיה פרוסות לצדדים גם כאשר היא במנוחה, לעומת כנפיה של השפרירית אשר מכונסות סביב גופה. עיניה של השפירית גדולות במיוחד וצמודות זו לזו, בעוד שעיניה של השפרירית גדולות פחות, ורחוקות זו מזו.

הרב יגאל כהן - בדיקה מחרקים

 

תגיות:שפיריתנפלאות הבריאה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה