סיפורי אמונה

מצמרר: כך קיבל הילד מאושוויץ חיים חדשים

"אני עכשיו בידי השם יתברך לבדו, אני אתבונן עכשיו שאין עוד מלבדו, וכי רק הוא קובע", שינן לעצמו בן ה-12 בעומדו לפני הצורר הנאצי האכזר

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הרב מנשה ישראל רייזמאן, רב שו"ת בהידברות, המשמש גם כמוסר שיעור בבית המדרש 'פני יהושע' מספר סיפור מפעים על סבו, הרב אליעזר דוד גנצפריד. הסיפור מופיע בספר "ממשקה ישראל", ומובא לפניכם:

רבי אליעזר דוד גנצפריד, הינו מניצולי מחנה ההשמדה 'אושוויץ', וככל ניצולי המחנות נחקק על זרועו מספר בכתובת קעקע ע"י הנאצים הארורים. אלא שעל זרועו של רבי אליעזר דוד חקוקים שני מספרים, כאשר על אחד מהם פס מחיקה. מאחורי המספר המחוק מסתתר סיפור מדהים, והרי הוא לפניכם:

כשהגיע אליעזר דוד למחנה ההשמדה אושוויץ הוא היה ילד בן 12. בכניסה למחנה הוא נאלץ לעמוד  לפני הצורר מנגלה, שהיה מודד את הגובה ומכריע: 'ימינה' ו'שמאלה'. לא היה שייך להתחכם או לברוח. על פי הגובה הוא קבע: אם לשמאל – למות על 'קידוש השם', אם לימין – ללכת למחנות העבודה.

כשעמד אליעזר דוד לפניו, הורה מנגלה – שמאלה. כולם הבינו היטב מה כוונת ההליכה לצד שמאל, ראו את העשן מיתמר ועולה... כשנשלח שמאלה, עשה הילד חשבון: "אם אני הולך למות – שווה לי לקחת סיכון, להתגנב לצד ימין. הכי גרוע – יהרגני, הרי בכל אופן זה מה שעומד לקרות". הוא ניצל את ההזדמנות כשלא ראו, וקפץ לצד ימין. אך עוזרו של מנגלה שם ליבו לכך. הוא תפס אותו והחזירו לאותו רשע, כאשר הוא מספר לו שעבר לצד ימין.

ברגעים נוראים אלו, אמר בן ה-12 לעצמו. "אני עכשיו בידי השם יתברך לבדו, אני אתבונן עכשיו שאין עוד מלבדו, וכי רק הוא קובע, כדברי ה'נפש החיים'. אף אחד לא יכול לעשות לי כלום, רק אלוקים הוא זה שבידו נפש כל חי". על משפטים אלו חזר הילד במחשבתו, בעומדו לפני מנגלה, שכביכול יכול לקבוע את גזר דינו. ואז אירע הנס הגדול: הרשע מסתכל עליו ואומר לעוזרו: "לא לא! הילד הזה שייך לצד ימין"...

אך הגרמנים ימ"ש היו מסודרים מאוד, וכששלחו אחד לצד שמאל - היו מוחקים את המספר שלו מהרשימות, כי הרי הוא נחשב כבר כ'אדם מת'... לכן עשו לו מספר חדש, כי 'אליעזר דוד' הראשון נשרף, והשני חי וקיים.

המלחמה היתה לחיות עם "אין עוד מלבדו", אפילו שכביכול הנשמות שלנו היו בידי אותו רשע, אפילו שראו לעין כל שיש רשע שמחליט ימינה ושמאלה, בכל זאת היה צריך להתחזק באמונה אמיתית ולומר באמונה שלימה "בידו נפש כל חי".

כה כתב רבי חיים מוולוזי'ן, בספרו "נפש החיים": כה דבריו: "ובאמת הוא עניין גדול וסגולה נפלאה להסיר ולבטל מעליו כל דינים ורצונות אחרים שלא יוכלו לשלוט בו, ולא יעשו בו רושם כללכשהאדם מקבל בלבו לאמר: הלא ה' הוא האלוקים האמיתי, ואין עוד מלבדו יתברך שום כוח בעולם וכל העולמות כלל, והכל מלא רק אחדותו הפשוט יתברך שמו, ומבטל בליבו ביטול גמור, ואינו משגיח כלל על שום כוח ורצון בעולם, ומשעבד ומדבק טוהר מחשבתו רק לאדון יחיד ברוך הוא - כן יספיק הוא יתברך בידו שממילא יתבטלו מעליו כל הכוחות והרצונות שבעולם, שלא יוכלו לפעול לו שום דבר כלל".

הרב יגאל כהן מסביר כי המלחמה העיקרית בדור שלנו היא מלחמת האמונה. אל תחמיצו את ההרצאה המחזקת:

תגיות:אושוויץסיפורי צדיקים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה