חדשות בעולם

לקראת משבר חריף: ארה"ב אישרה את ההכרה בשואת הארמנים בטורקיה

בית הנבחרים אישר הלילה ברוב מובהק את ההחלטה להכיר ברצח העם הארמני בזמן מלחמת העולם הראשונה, החלטה שטורקיה נאבקת בו תודעתית מעל במת העולם מזה שנים רבות. דקות לאחר מכן אישר הקונגרס החלטה נוספת הקוראת להטיל סנקציות נוספות על אנקרה בשל פלישתה לצפון סוריה ומתקפתה על הלוחמים הכורדים. בעקבות המהלך, שגריר וושינגטון באנקרה זומן לשיחת נזיפה במשרד החוץ הטורקי

נשא טורקיה ארדואן (צילום: שאטרסטוק)נשא טורקיה ארדואן (צילום: שאטרסטוק)
אא

בית הנבחרים של ארצות הברית אישר הלילה (רביעי) ברוב מובהק את ההחלטה להכיר ברצח העם הארמני בידי האימפריה העות'מאנית במהלך מלחמת העולם הראשונה. למרות שמדובר במהלך סמלי, טורקיה, שנאבקת מזה שנים למנוע הכרה כזו, הגיבה בזעם על ההחלטה וזימנה את השגריר האמריקני באנקרה לשיחת נזיפה. המשבר מול אנקרה התעצם דקות לאחר מכן, כאשר הקונגרס אישר ברוב גדול החלטה הקוראת לבית הלבן להטיל סנקציות ומגבלות נוספות על טורקיה ברקע פלישתה לצפון סוריה.

ההחלטה ההיסטורית של הקונגרס, הנשלט בידי רוב דמוקרטי, להכיר בשואת העם הארמני התקבלה ברוב של 405 מול 11. עם סיום הליך ההצבעה ציינה יושבת ראש בית הנבחרים, ננסי פלוסי, כי "פעמים רבות מדי, המציאות הטרגית של רצח העם הארמני הוכחשה. היום, רוב מוחץ של מחוקקים משתי המפלגות הבטיח כי האמת תהיה חקוקה לעד ברישומיו של הקונגרס האמריקני. זו אחת הזוועות הגדולות של המאה העשרים".

ג'ו ביידן, סגן נשיא ארצות הברית לשעבר ומתמודד מוביל במרוץ לנשיאות ב-2020, בירך על ההחלטה הסמלית ואמר כי היא מוקירה את הקורבנות. "בהכרה ברצח העם הזה אנחנו מכבדים את הזיכרון של הקורבנות ומבטיחים: "לעולם לא עוד", נכתב בחשבון הטוויטר שלו.

הרפובליקה של טורקיה, יורשת האימפריה העות'מאנית, מכירה בכך שארמנים רבים שחיו בשטחי האימפריה הטורקית, שעל חורבותיה הוקמה טורקיה המודרנית, נהרגו בקרבות עם כוחות עות'מאניים במהלך מלחמת העולם הראשונה, אולם מתנגדת לשימוש במונח "רצח עם" לתיאור האירועים באותה תקופה, ואינה מכירה באחריות כלשהי של העם הטורקי או של הממשל הטורקי או העות'מאני לאירועים אלה. בהודעתו של שר החוץ הטורקי, מבלוט צ'בושולו, נאמר כי ההחלטה "בטלה ומבוטלת", וטען כי מטרת אישור ההחלטה בעיתוי זה הוא כנקמה על המתקפה הצבאית שפתחו בצפון סוריה נגד הלוחמים הכורדים. "אלה שתכניותיהם בסוריה נבלמו, פונים להצהרות מיושנות. החלטה מבישה זו, על ידי אלו שמנצלים את ההיסטוריה עבור רווחים פוליטיים, בטלה וריקה מתוכן עבור הממשל והעם הטורקי".

טורקיה מכירה בכך שארמנים רבים שחיו בשטחי האימפריה העות'מאנית, שעל חורבותיה הוקמה טורקיה המודרנית, נהרגו בקרבות עם כוחות עות'מאניים במהלך מלחמת העולם הראשונה. עם זאת, היא מכחישה כי היה זה הרג שיטתי שמהווה רצח עם.

לאחר שבית הנבחרים אישר את ההחלטה להטיל סנקציות נוספות על אנקרה בשל פלישתה לצפון סוריה, בסוכנות הידיעות הרשמית אנאדולו דווח כי שגריר וושינגטון באנקרה, דייוויד סטרפילד, זומן לשיחה במשרד החוץ הטורקי. באנקרה גינו את ההחלטה וטענו כי היא אינה תואמת את רוח ברית נאט"ו, ואת הסכם הפסקת האש שהושג במאמציה של וושינגטון בשבוע שעבר.

לצד זאת, לא ברור כלל האם ההחלטה, שאושרה ברוב של 403-16, תעבור בסנאט, שנשלט על ידי הרפובליקנים.

תגיות:ארמניםטורקיההקונגרס של ארצות הברית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה