שבת

בניו-זילנד, בסינגפור, בארה"ב, ברואנדה, בפקיסטן, במרוקו ובישראל – מתכוננים לשבת העולמית

מהמקומות הנידחים ביותר ועד למרכזיים ביותר, עם משפחה יהודית אחת או עם אלפי משפחות – השבת העולמית תתקיים בשבת פרשת וירא, י"ח בחשון (16/11). השנה מתקיים פרויקט "השבת העולמית" כמיזם משותף יחד עם ארגון הידברות. הצטרפו גם אתם

  • כ"ט תשרי התש"פ
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

איפה חוגגים יהודים בעולם את השבת העולמית?

בדרום מערב האוקיינוס באי ניו-זילנד יש 6,000 יהודים, שמהווים 0.1% מהאוכלוסייה. השנה הם יחגגו את השבת העולמית יחד. אם תפליגו 2,000 קילומטרים משם, תגיעו אל אוסטרליה, שבה יש קהילה יהודית גדולה ומשגשגת, שתקיים השנה לא פחות מ-100 אירועים שונים במסגרת השבת העולמית. כראוי לעם שאוהב לגלוש גלים, קבלת השבת תערך על שפת הים, ובין היתר יתקיים שם "שבת שוק" - אירוע של דוכנים שיעוצב בהשראת שוק מחנה יהודה הירושלמי.

השבת העולמית נולדה, אמנם, בדרום אפריקה, אולם משם התפשטה אל מדינות נוספות באפריקה, שבחלקן מפתיע בכלל לגלות שיש קהילות יהודיות, שסיפורן מעורר השראה. כך, למשל, הקהילה היהודית באוגנדה שומרת את השבת במסירות נפש, תוך שהיא סובלת ממחסור במזון ומעוני. אגב, זו לא השנה הראשונה שהם לוקחים חלק במיזם. לא הרחק משם, ברואנדה, פנו שני יהודים שחיים במדינה כדי להצטרף בפעם הראשונה בחייהם לסעודה משותפת לכבוד השבת העולמית.

קחו נשימה עמוקה וטוסו הרחק אל המזרח הרחוק. הקהילה היהודית בסינגפור תתאסף יחד לאירוע הפרשת חלה בבית הספר היהודי. גם בשנחאי ובהודו יתקיימו אירועים משותפים לחברי הקהילה. יהודי בשם צוריאל, המתגורר בפקיסטן, יחגוג את השבת העולמית עם משפחתו. הם לא מכירים בסביבה אף משפחה יהודית נוספת.

ומה קורה בדרום אמריקה? בלב הג'ונגלים של האמזונס נמצא האי איקיטוס, אליו ניתן להגיע רק במטוס או באנייה. תתפלאו, גם באיקיטוס יש קהילה יהודית בת מאות שנים. נותר בה אמנם רק מספר מצומצם מאד של יהודים, אך גם הם יתכנסו בבית הכנסת המקומי לקבלת שבת משותפת. בבואנוס איירס שבארגנטינה, לעומת זאת, יתקיים מגה-אירוע בהשתתפות 5,000 נשות הקהילה, לאפיית חלות.

בארצות הברית יתקיים ב-27 מדינות אירוע שנקרא "חלות ורודות" והוא מוקדש גם להעלאת המודעות לסרטן נשים. במקסיקו ובפנמה יתקיימו אירועי מדיטציה ואירועים לבני נוער.

וגם כאן, קרוב אלינו, במזרח התיכון, יחגגו את השבת העולמית במדינות אויב. בין היתר - חייל בצבא האמריקאי שנמצא באפגניסטן. בשנה שעברה עשו זאת חיילים בבסיסים בעיראק ובכווית. במרוקו תתכנס הקהילה היהודית של מקנס לסעודה משותפת.

וכמובן, בישראל יחגגו את השבת העולמית בכשלוש מאות אירועים. אתם יותר ממוזמנים להצטרף לחגיגה.

אירועי השבת העולמית יתקיימו בערב שבת ובשבת פרשת וירא, י"ז-י"ח בחשוון, 15-16/11/2019

בואו נחבק את השבת - לפרטים נוספים על פרויקט השבת העולמית, לחצו כאן.

תגיות:שמירת שבתהשבת העולמית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה