חדשות בארץ

ריבלין: "המנדט יעבור ליו"ר כחול לבן". נתניהו: "גנץ מתואם עם הרשימה המשותפת"

נשיא המדינה הודיע כי יטיל את המנדט על יו"ר כחול לבן שיהיה המועמד הראשון להרכבת ממשלה מזה עשור. כחול לבן: "נחושים להקים ממשלת אחדות ליברלית בראשות גנץ". נתניהו: "בני גנץ נותר שבוי בידיהם של ליברמן ולפיד"

(צילום: פלאש 90)(צילום: פלאש 90)
אא

יומיים לפקיעת הדד-ליין, ראש הממשלה בנימין נתניהו החזיר הערב (שני) את המנדט להרכבת הממשלה לידיו של נשיא המדינה ראובן ריבלין, זאת לאחר שכשל בניסיונותיו להרכיב קואליציה. דקות לאחר מכן הודיע הנשיא כי יטיל בהקדם את המנדט על יו"ר כחול לבן בני גנץ, שלרשותו יעמדו 28 ימים. בכחול לבן מסרו נמסר בתגובה כי "זמן הספינים עבר. הגיעה השעה למעשים. כחול לבן נחושה להקים את ממשלת האחדות הליברלית בראשות בני גנץ, שהעם בחר בה לפני כחודש".

בהודעה מצולמת שפרסם ברשתות החברתיות הצהיר נתניהו כי עשה כל מאמץ כדי להביא את גנץ לשולחן המשא ומתן במטרה להקים ממשלת אחדות רחבה ולמנוע בחירות נוספות, אולם "הוא פשוט סירב פעם אחר פעם". נתניהו תלה את "סרבנותו" של יו"ר כחול לבן בשותפו למפלגה יאיר לפיד, וליו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן שלטענתו חותרים להקמתה של ממשלת מיעוט בתמיכת הרשימה המשותפת. ראש הממשלה הדגיש כי אם תקום ממשלה כזו, הוא יעמוד הוא בראשות האופוזיציה ויחתור להפלתה של ממשלה זו.

"הודעתי לנשיא המדינה שאני מחזיר לידיו את המנדט להרכבת הממשלה", אמר נתניהו. "מאז שקיבלתי את המנדט פעלתי ללא הרף, גם בגלוי וגם בסתר, כדי להקים ממשלת אחדות לאומית רחבה. זה מה שהעם רוצה. זה גם מה שישראל צריכה, אל מול האתגרים הביטחוניים שהולכים וגדלים מדי יום מדי שעה. במהלך השבועות האחרונים עשיתי כל מאמץ כדי להביא את בני גנץ לשולחן המו"מ, כל מאמץ כדי להקים ממשלה לאומית רחבה, כל מאמץ כדי למנוע בחירות נוספות. לצערי, פעם אחר פעם הוא פשוט סירב. תחילה סירב למתווה הנשיא, אחר כך סירב להיפגש איתי, אחר כך סירב לשלוח את צוות המו"מ שלו ולבסוף הוא סירב לדון במתווה הפשרה שהצעתי. הוא לא נתן לזה אפילו חמש דקות, שום דיון רציני, פשוט נתן תשובה אוטומטית שלילית. הוא התמיד בסירובו גם אחרי שקודם לכן נעניתי לבקשתו להיפגש עם הרמטכ"ל שהציג בפניו את מכלול האיומים והאתגרים שמדינת ישראל ניצבת מולם"

"לצערי", הוסיף ראש הממשלה, "הסרבנות של גנץ מעידה על דבר אחד. בני גנץ נותר שבוי בידיהם של ליברמן ולפיד. לפיד שרוצה במפלתו וליברמן שמונע משיקולים זרים שנוגעים לענייניו האישיים. גנץ לפיד וליברמן רק מדברים על אחדות. בפועל הם עושים את ההיפך הגמור. הם מעודדים פילוג וחרמות. הם פוסלים את חובשי הכיפות, ואת מי הם לא פוסלים? את חברי הרשימה הערבית המשותפת. הם מתואמים איתם כל הדרך לממשלת מיעוט של השמאל. אני רוצה שתבינו, ממשלת המיעוט תקום בתמיכתם של חברי הרשימה המשותפת, אלה שמאדירים את הטרור, אלה ששוללים את עצם קיומה של מדינת ישראל. המפלגות הערביות כבר המליצו על גנץ בפני הנשיא, בדיוק כפי שהתרעתי לפני הבחירות. ועכשיו, רק לאחרונה, הם החרימו את השבעת הכנסת וסירבו להצהיר אמונים למדינת ישראל. איך תוכל ממשלת המיעוט של גנץ שנשענת על מפלגות אלה, איך היא תוכל להילחם בטרור, בחמאס, בחיזבאללה, באיראן?

"התשובה פשוטה, היא לא תוכל. אם גנץ יתפתה להקים ממשלה מסוכנת כזאת, אעמוד בראש האופוזיציה ואפעל יחד עם חברי להחליפה במהירות. אבל עדיין לא מאוחר, אם גנץ יתעשת, אם הוא ישתחרר מהלפיתה של לפיד וליברמן, אם הוא יזנח את רעיון ממשלת המיעוט, נוכל להקים יחד את הממשלה שמדינת ישראל כל כך זקוקה לה בעת הזאת, ממשלת אחדות לאומית רחבה, של כל אלה המאמינים במדינת ישראל כמדינה יהודית, כמדינה דמוקרטית. זה היה הפיתרון וזה נשאר הפיתרון",  חתם נתניהו את הצהרתו.

מכחול לבן נמסר הערב: "זמן הספינים עבר, הגיע השעה למעשים. כחול לבן נחושה להקים את ממשלת האחדות הליברלית בראשות בני גנץ שהעם בחר בה לפני כחודש". אם גנץ יכשל במשימתו בתוך ארבעה שבועות, תעבור ההכרעה לכנסת, לה יעמדו 21 ימים להגיע להסכמה לגבי מועמד. 

המהלך הנוכחי בא לאחר שבסוף השבוע דחה גנץ את המתווה החדש שהציג נתניהו להקמתה של ממשלת אחדות. לפי המתווה, שהתבסס על המתווה של ריבלין, נתניהו יכהן ראשון וייצא לנבצרות במועד שיסוכם בין הצדדים. בעוד בכחול לבן הציבו תנאי-סף הדורש את פירוקו של גוש הימין-חרדים, המתווה שהוצג התעלם מכך, ובמקום זאת הוצעו גיבושן של שורת הסכמות בנושאים מדיניים ודת-מדינה. לצד אי-התייחסות גורפת לנושאים החברתיים, במתווה הוצע לגבש בעתיד עמדה משותפת לגבי תוכנית השלום של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ וסיפוח בקעת הירדן, הסטטוס קוו בענייני דת ומדינה יישמר למשך שנה, וכן יחוקק חוק הגיוס בנוסח כזה שיסמיך את הממשלה לקבוע את יעדי הגיוס במקום הכנסת. גנץ הגדיר את ההצעה ככזו ש"אי אפשר שלא לסרב לה", ובכחול לבן נטען כי התנהלות הליכוד מצביעה על כך שדרכו של נתניהו "אינה לאחדות אלא לחסינות".

תגיות:בני גנץבחירות 2019

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה