חדשות בארץ

ריבלין הודיע: הטלתי על נתניהו את המנדט להרכבת הממשלה

נשיא המדינה ראובן ריבלין הטיל הערב את מלאכת הרכבת הממשלה על נתניהו. "יכולתו להרכיב קואליציה גבוהה יותר בשלב זה", הודיע ריבלין. הנשיא צפוי לחתום על כתב המינוי ולמסור אותו לידי נתניהו בלשכתו, ובהמשך יישאו השניים דברים באולם משכן הנשיא

נתניהו מקבל את כתב המינוי מידי ריבלין, הערב (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)נתניהו מקבל את כתב המינוי מידי ריבלין, הערב (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

נשיא המדינה ראובן ריבלין הטיל הערב (רביעי) את המנדט להקמת הממשלה על יו"ר הליכוד, ראש הממשלה בנימין נתניהו. ההודעה באה בתום פגישה שנייה שקיימו נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ עם נשיא המדינה. "יכולתו להרכיב קואליציה גבוהה יותר בשלב זה", הודיע ריבלין. הנשיא חתם על כתב המינוי ומסר אותו לידי נתניהו בלשכתו.

"מאחר שנועצתי עם נציגי כל הסיעות הרינו להודיע כי ראש הממשלה היוצא חבר הכנסת בנימין נתניהו יקבל מידי הערב את המנדט להרכבת הממשלה", הודיע הנשיא. "מסיכום ההתייעצויות עולה שאין 61, המספיקים להרכבת ממשלה לא לבנימין נתניהו ולא לח"כ ווהרמטכ"ל לשעבר בני גנץ".

הנשיא הוסיף: "תכליתו של החוק היא להביא להרכבת ממשלה וזאת מהר ככל הניתן. ולפיכך ההחלטה על מי להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה תלויה בשאלה למי הסיכוי הגבוה ביותר להצליח להרכיב ממשלה. במצב הנוכחי לחבר הכנסת בנימין נתניהו תמכו 55 חברי כנסת, ובגנץ תמכו 54 ח"כים. אלא ש-10 מתוך 54 תומכים בגנץ הודיעו שלא ישיבו איתו בממשלה".

"על רקע תוצאות הבחירות והעובדה שאף אחד מחברי הכנסת לא זכה ל-61 ממליצים עצם הטלת הרכבת הממשלה על חבר כנסת אחד מבין שני המועמדים היא כשלעצה איננה הפתרון". הוסיף הנשיא. "כל עוד לא ייפסקו הפסילות והחרמות של ציבורים שלמים בחברה, כל עוד לא תהיה מוטיבציה לייצר בריתות חדשות בין מפלגות חדשות, כל עוד לא יהיה רצון להגיע להסכמות, להתפשר, לא תקום ממשלה לצערי הרב.

"בהחלטתי לתת למועמד הליכוד שיהיה ראשון שינסה להרכיב ממשלה לקחתי בחשבון שמפלגת הליכוד כמו גם מפלגת כחול לבן התחייבו לפני הציבור להשיב את המנדט למוסד הנשיאות אם לא יצליחו חלילה להרכיב ממשלה", אמר הנשיא בהתייחסו להחלטת נתניהו שלא להחזיר לו את המנדט בבחירות באפריל. "מכובדי ראש הממשלה, בנושא אחד לפחות הצליח רובו של העם להסכים - העם לא רוצה בחירות נוספות ותהיה דעתו אשר תהיה בכל מה שקשור כיצד יש לנהל את המדינה על פי השקפתו של כל אזרח ואזרח".

לאחר שנתניהו יקבל רשמית את המנדט, יעמוד לו פרק זמן של 28 יום להרכבת הממשלה, עם אפשרות להארכה של 14 יום נוספים. עם זאת, הערכה היא שבליכוד נשקלת אפשרות להחזיר את המנדט עוד קודם, וזאת כדי לקדם בחירות חוזרות – שלישיות בתוך שנה.

לצד זאת, אם המנדט יוחזר לנשיא, הוא צפוי להעביר אותו לגנץ, אולם אם גם הוא לא יצליח לעמוד במשימה, הרי שהנשיא יודיע על כך ליו"ר הכנסת, שמצדו יורה על פיזור הכנסת ללא חקיקת חוק. בתרחיש כזה, לכנסת יעמדו 21 ימים שבהם יהיו רשאים 61 ח"כים לפנות במכתב משותף לנשיא, וימליצו על מועמד להרכבת הממשלה. למועמד כזה יינתנו רק 14 יום לבנות ממשלה.

עוד  קודם לכן הסתמן כי המשא ומתן לממשלת אחדות הגיע לקיצו, וזאת יומיים לאחר שהחל הנשיא במאמצים לתווך בין המועמדים לראשות הממשלה. "המשא ומתן הזה כולו העמדת פנים של ביבי", אמר בכיר בכחול לבן. "ברגע שהבין שאנחנו לא ניתן לו להיות ראש ממשלה ראשון, הוא כבר בבחירות הבאות. סתם מנסה להעביר את האשמה אלינו". בכיר בליכוד מסר לו בתגובה כי "האשם היחיד בכך שהמגעים לאחדות תקועים הוא יאיר לפיד, שמוכן לגרור את המדינה לבחירות נוספות רק כדי לא לראות את בני גנץ ראש ממשלה".

לפיד עצמו הגיב לדבריו של בכיר הליכוד, וכתב בחשבון הטוויטר שלו כי "בני גנץ יהיה ראש ממשלה וביבי ילך לטפל בתיקיו הפליליים. הניסיונות השקופים של הליכוד לסכסך לא מרשימים אף אחד אצלנו". עוד במהלך היום האשימו גורמים בליכוד את לפיד בהכשלת הניסיונות לאחדות, וטענו כי בלעדיו גנץ היה מתפשר ומסכים להיכנס לממשלה. גורמים בכחול לבן אישרו את הדברים, ואמרו כי לפיד אכן אחראי לכך, וכי הוא הפעיל לחצים על גנץ להקשיח עמדות ולא להתפתות להצעות הליכוד, שעל  פי מתכונתן נתניהו יהיה ראשון ברוטציה. בכחול לבן הוסיפו כי ההחלטה של נתניהו לדבוק בבלוק הימין-חרדים, וכביכול לנהל בשמו משא ומתן, מקשה מאוד כל קיום המגעים.

נשיא המדינה יכול היה להכריז על מועמד להרכבת הממשלה עד ליום רביעי הבא, אולם לנוכח כשלון המגעים הוא בחר להכריז על כך עוד הערב. למרות שכחול לבן היא המפלגה הגדולה ביותר (33 מנדטים) לעומת הליכוד שמפגרת אחריה בפער קטן (32 מנדטים), האחרונה היא שקיבלה את המנדט, זאת מאחר והיא עומדת בראשות גוש שנאמד ב-55 מנדטים, ואילו כחול לבן מובילה גוש של 54.

(עודכן: 20:25)

תגיות:בני גנץראובן ריבליןבחירות 2019

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה