פעילות הידברות

סלי מזון לקראת החגים: כמה משפחות בישראל באמת זקוקות לכך?

כולם מכירים את המושג של חלוקת סלי מזון למשפחות נזקקות בערבי חגים. אך האם אתם יודעים כמה אנשים באמת זקוקים לכך?

  • כ"ה אלול התשע"ט
אא

הידעתם?

  • בשנת 2017 חיו בישראל 466,400 משפחות מתחת לקו העוני – או במילים אחרות, 1,780,500 אנשים עניים, מתוכם 814,800 ילדים. מספרים אלה מהווים עלייה משמעותית וחדה של כ-10% בהשוואה לשנה הקודמת, 2016.
  • המשמעות באחוזים: 18.4% מהמשפחות בישראל נמצאות מתחת לקו העוני. כשליש מהילדים בישראל חיים בעוני. במדידה לפי נפש, 21.2% מהאנשים בישראל חיים מתחת לקו העוני – נכון לשנת 2017.
  • לאורך השנים, מרבית המשפחות החיות מתחת לקו העוני היו משפחות חרדיות ומשפחות ערביות. אך בשנים האחרונות המצב משתנה. אצל החרדים וגם הערבים ישנה ירידה מתונה בשיעור העוני, ולעומת זאת – שיעורי העוני עולים דווקא במרכז הארץ.
  • עם זאת, עדיין ישנו מספר גבוה של עניים באזורים שבהם מתגוררים בעיקר חרדים, או ערבים. מחוז ירושלים הוא המחוז העני ביותר בארץ – 54.7% מילדי העיר חיים מתחת לקו העוני.
  • אוכלוסייה נוספת המראה עלייה בשיעור העוני היא זו של נכים ונתמכי קצבאות – ביניהם 3 מכל 4 משפחות (!) חיות מתחת לקו העוני. 76% מהאנשים שנמצאים בגיל העבודה אך אינם יכולים לעבוד בעקבות נכות – נמצאים מתחת לקו העוני. מדובר בעלייה חדה לעומת השנה הקודמת, 2016 – אז עמד הנתון על 69%. הקצבאות הניתנות לאנשים אלה, כך מתברר, אינן עולות במקביל למצב השכר במשק.
  • ומה לגבי קשישים? בשנת 2017 חלה עלייה באחוזי הקשישים שנמצאים מתחת לקו העוני: 21.8% מהמשפחות שבראשן עומד אזרח ותיק נמצאות מתחת לקו. במדידה לפי נפש – 17.2% מהקשישים נמצאים מתחת לקו העוני. הנתונים מוכיחים שמצבם של הקשישים העניים אינו משתפר כלל לאורך השנים.
  • מהי ההגדרה של קו העוני? על פי הדו"ח של ביטוח לאומי, נמצאים מתחת לקו העוני יחידים או משפחות שההכנסה שלהם נמוכה מ-50% מההכנסה החציונית למשפחה בישראל. המשמעות היא שיחיד שהכנסתו נמוכה מ-3,423 ₪ נחשב מתחת לקו העוני, וכך גם זוגות שהכנסתם נמוכה מ-5,477 ₪, או משפחות בנות 5 נפשות שהכנסתם נמוכה מ-10,270 ₪.
  • מדידה זו פשטנית מאד, וישנם עוד כמיליון ישראלים שנמצאים בשוליים של קו העוני הזה. ועדיין, גם בלי להתייחס לאלו הנמצאים קרוב לשוליים, העוני בישראל עדיין נחשב לאחד הגבוהים בעולם המפותח – וזאת למרות העובדה שישנה ירידה קטנה במספר העניים בארץ בשנים האחרונות (ירידה של כ-0.5% במהלך העשור האחרון).
  • הנתונים מראים שישנה הרעה במצב של משפחות עניות שמתפרנסות מעבודה ולא רק מקצבאות. ההרעה קיימת במיוחד במשפחות שבהן ישנם שני מפרנסים, או יותר.
  • דו"ח הביטוח הלאומי השנה מתייחס לראשונה גם לאנשים שנמצאים במעמד הביניים. 53% מהאנשים בארץ הם בעלי הכנסה בינונית – שיעור נמוך יחסית לשאר המדינות המפותחות. רק 9% מהאנשים בארץ נמצאים במעמד כלכלי גבוה (או בינוני-גבוה), ואילו במעמד הנמוך או הבינוני-נמוך נמצאים 38% מהאוכלוסייה.
  • באופן כללי, ישנה ירידה מועטה בשיעורי העוני בישראל – אך במקביל, יש עלייה משמעותית בעומק העוני ובחומרת העוני בקרב משפחות שנמצאות מתחת לקו העוני – כאמור, במיוחד אצל משפחות בעלות שני מפרנסים או יותר. בנוסף, כאמור, גם משפחות שנמצאות מעל – אך בסמוך – לקו העוני, חיות למעשה במצוקה כלכלית רבה ובמחסור.

כל המשפחות הללו, שנמצאות במצוקה כלכלית, מרגישות אותה עוד יותר בימים אלה, כשהחגים מתקרבים. הידברות פועלת לסייע למשפחות באמצעות סלי מזון מסוגים שונים, הניתנים למשפחות נזקקות. עם התמיכה שלכם, נוכל לעזור לעוד ועוד משפחות, ולהעניק להם חג שמח באמת.

לפרטים נוספים אודות סלי מזון למשפחות דרך הידברות, חייגו 073-222-1212 או היכנסו לכאן.

תגיות:פעילות הידברותסלי מזוןתרומות לנזקקים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה