חדשות בארץ

המגעים לאחדות: האם גנץ הסכים לשבת בממשלה בראשות נתניהו במסגרת רוטציה?

גורם בליכוד טען כי יו"ר כחול לבן, בני גנץ, הסיר את הווטו מעל בנימין נתניהו, ומוכן כעת לשבת בממשלה בראשותו במסגרת הסכם לרוטציה בתפקיד. בכחול לבן הכחישו את הטענה. מהעבר השני, יו"ר ש"ס אריה דרעי אמר כי להבנתו "נתניהו הסכים לרוטציה"

פגישת נתניהו, גנץ וריבלין, אמש (צילום: חיים צח, לע"מ)פגישת נתניהו, גנץ וריבלין, אמש (צילום: חיים צח, לע"מ)
אא

פרטים חדשים נחשפו הערב (שלישי) בערוצי החדשות על המגעים הראשוניים בין כחול לבן והליכוד. על פי הדיווח של מיכאל שמש בכאן חדשות, יו"ר כחול לבן, בני גנץ, אינו שולל עוד את האפשרות שישב בממשלה בראשותו של בנימין נתניהו, וזאת כחלק מהסכם רוטציה. הידיעה מסתמכת על גורם בצוות המשא ומתן של הליכוד, אך בכחול לבן הכחישו את נכונותה.

הווטו שהטילו בכחול לבן במהלך מערכת הבחירות על כניסה לממשלה בראשות נתניהו הנו אחת מאבני הנגף הבסיסיות בדרך להקמת ממשלה משותפת לכחול לבן ולליכוד. נתניהו, מצדו, השלים ככל הנראה עם רעיון הרוטציה בינו לבין גנץ. אימות מסוים לכך ניתן הערב על ידי יו"ר ש"ס, אריה דרעי, שאמר בכנס הרמת כוסית של מפלגתו: "אני מבין שנתניהו הסכים ללכת לרוטציה. אני לא מכיר את הפרטים, אבל זה מה שהנשיא מוביל".

עבור נתניהו, יש חשיבות מכרעת לכך שבמסגרת הרוטציה הוא יהיה הראשון לכהן בתפקיד ראש הממשלה, וזאת בשל האפשרות שהיועץ המשפטי לממשלה יחליט להגיש נגדו כתב אישום. לשם כך מוכנים בליכוד ללכת לחלוקה לא שוויונית של הרוטציה: על פי הדיווח בחדשות 13, לכחול לבן הוצע לקבל תקופת כהונה נרחבת, שעשויה להגיע לשלוש שנים מתוך ארבע, ובלבד שיסכימו לכך שנתניהו יכהן ראשון בתפקיד.

הליכוד מוכן ללכת לקראת כחול לבן גם בחלוקת התיקים. על פי הידיעה שפורסמה באתר וואלה, בליכוד הציעו ליצור שוויון בחלוקת התפקידים בממשלה בין כחול לבן לבין כל המפלגות המרכיבות את בלוק ה- 55 של מפלגות הימין והחרדים. באופן זה, לכחול לבן יהיה יתרון יחסי מול הליכוד. עם זאת, באמצעות יצירת מנגנון שוויון הכוחות בממשלה, יוכל גוש הימין-חרדים בראשות הליכוד לנטרל כל מהלך של כחול לבן שיהיה מנוגד לעמדותיו.

מעבר למחלוקות בסוגיות האישיות, המשא ומתן להקמת ממשלת אחדות צפוי להיות סבוך גם בתכניו המהותיים. בכאן חדשות דווח כי בכחול לבן הציגו לליכוד סדרת דרישות בענייני דת ומדינה, הכוללות: הפעלת תחבורה ציבורית בשבת, נישואין אזרחיים, ביטול חוק המרכולים, אישור מתווה הכותל והעברת חוק הגיוס. דרישות אלו עולות בקנה אחד עם הקמפיין שניהלה כחול לבן בחלקה האחרון של מערכת הבחירות, להקמת ממשלת אחדות חילונית ללא המפלגות החרדיות, ותואמות את דרישותיו של יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן.

בעקבות פגישתם אמש של גנץ ונתניהו בבית הנשיא, נפגשו היום ראשי צוותי המשא ומתן של הליכוד וכחול לבן, השר יריב לוין ויורם טורבוביץ', בכפר המכבייה. למרות הרוח הטובה והעניינית ששררה בפגישה, ההודעה המשותפת שיצאה בסיומה העידה על הקשיים היסודיים 'לרבע את המעגל': "טורבוביץ' ביקש להדגיש כי מבחינתו, השר לוין מייצג את ראש הממשלה והליכוד, ואילו השר לוין הדגיש כי הוא מייצג את כל 55 חברי גוש הימין", נאמר בהודעה. לוין והשר זאב אלקין נפגשו לאחר מכן עם חברי צוות המשא ומתן של גוש הימין-חרדים, עדכנו אותם בשיחות עם אנשי כחול לבן, ודנו עמם בקווים המנחים. לוין הדגיש בפני בני שיחו, כי הוא מייצג במשא ומתן את כל הגוש.

בהודעה שפורסמה הערב על ידי יו"ר כחול לבן, נאמר: "לאורך מערכת הבחירות שבנו והדגשנו, כי אנחנו בעד ממשלת אחדות רחבה וליברלית שתייצג את כלל החברה הישראלית. הדרך לאחדות שכזו עוברת דרך מהות, דרך הדברים שהבטחנו לציבור".

"למשא ומתן עם הליכוד, כחול לבן מגיעה בלב פתוח ובנפש חפצה", הוסיף גנץ. "עם זאת, חשוב שכולם ידעו: לא נוותר לא על עקרונותינו ולא על השותפים שלנו לדרך".

"המסע עוד ארוך, אך בסופו אני מקווה שנוביל להקמת ממשלה טובה שתשרת את האינטרסים של מדינת ישראל ותשים את אזרחי ישראל לפני הכל", חתם גנץ.

תגיות:הליכודבחירות 2019כחול לבן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה