חדשות בארץ

ראש הממשלה בהצהרה מיוחדת: "חשפנו אתרים נוספים לפיתוח נשק גרעיני באיראן"

ראש הממשלה חשף הערב כי ישראל איתרה אתרים נוספים של איראן לפיתוח נשק גרעיני, לאחר החשיפה בשנה שעברה של אתר גרעין בטורקוזבאד, שעליו טענה איראן כי הוא "מפעל לניקוי שטיחים". ראש הממשלה לקהילה הבינלאומית: "המדיניות הדרושה היא לחץ, לחץ ועוד לחץ"

נתניהו (צילום: גרשון אלינסון, פלאש 90)נתניהו (צילום: גרשון אלינסון, פלאש 90)
אא

ראש הממשלה בנימין נתניהו הצהיר הערב (שני) כי ישראל חשפה אתרי גרעין נוספים של איראן, נוסף לאלה שחשף לפני כשנה בנאומו באו"ם, וקרא למעצמות אירופה להשיב את הסנקציות על טהראן. "היום אני מגלה שחשפנו אתרים סודיים נוספים בתכנית הגרעין של איראן", אמר ראש הממשלה בהצהרה המיוחדת. "אחד החשובים שבהם הוא אתר לייצור נשק גרעיני בעדה, דרומית לאספאהן".

"לפני שנה חשפתי את מחסן הגרעין הסודי של טהרן בטורקוזבאד. האיראנים טענו שזה מפעל לניקוי שטיחים. קראתי לסבא"א לבדוק אותו מיד. היום אני מודיע שהפקחים של סבא"א מצאו בתוכו חומר גרעיני אורניון שאיראן הסתירה בניגוד להתחייבויות הבינלאומיות. זאת הפרה חמורה של האמנה למניעת הפצת נשק גרעיני. היום הודיע מזכ"ל סבא"א שלא זכה לשת"פ מלא מצד איראן. אין פלא שאיראן עשתה הכול לנסות להסתיר את מעשיה האסורים שם", הוסיף נתניהו.

בשלב זה החווה ראש הממשלה על תצלום לוויין של האתר החשאי של איראן קודם החשיפה, ותצלום נוסף לאחר נאומו באו"ם שבו חשף אותו, ממנו עולה כי טהראן השמידה את החומר שהיה אסור לה להחזיק, ופעלה להסוות את האתר בכך שכיסתה אותו בחצץ. "זה לא עזר להם כי הם השאירו עקבות של חומר גרעיני", אמר נתניהו. ראש הממשלה פנה לקהילה הבינלאומית: "המדיניות הדרושה היא לחץ, לחץ ועוד לחץ".

אתמול דווח ברויטרס כי פקחים של סבא"א איתרו שרידים של אורניום בשטח המחסן בטהראן שנחשף לפני כשנה על ידי ראש הממשלה בנאומו באו"ם, עליו טען כי אוחסנו בו ציוד גרעיני וחומרים רדיואקטיביים. על פי הדיווח בסוכנות הידיעות, הנסמך על שני דיפלומטים המעורים בעבודת הפיקוח של הסוכנות, סבא"א ביקשה מאיראן הסברים למקורם של שרידי האורניום, אך אלו טרם ניתנו. לדברי אחד הדיפלומטים, השרידים היו ברמת העשרה נמוכה, שאינה מתאימה לצורך ייצור נשק גרעיני. הדיפלומט הוסיף כי ישנם "הרבה הסברים אפשריים" להימצאותו של האורניום באתר. עם זאת, התחמקותה של איראן מלשתף פעולה עם פקחי האו"ם מקשה לקבוע מהו מקורם של השרידים. כמו כן, לא ניתן לאמת האם מדובר בשרידיה של פעילות שקדמה לחתימת הסכם הגרעין ב- 2015 או שנעשתה לאחר מכן.

בנאומו אז באו"ם, נתניהו טען כי באוגוסט 2018 הוציאה טהראן מהמחסן האטומי 15 ק"ג של אורניום מועשר, עליו לא דיווחה מעולם לסוכנות הגרעין הבינלאומית. לפי נתניהו, צעד זה נעשה כחלק משורה של צעדים שאיראן ביצעה כדי לטהר את האתר מראיות מרשיעות. האיראנים עצמם התנערו אז מטענתו של ראש הממשלה, ואמרו כי מדובר במפעל שטיחים.

במקביל, היום הודיעה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה גרעינית כי טהראן התקינה צנטריפוגות מתקדמות בכורי הגרעין שלה, ובכך הפרה את התחייבויותיה בהסכם הגרעין שחתמה עם המעצמות ב-2015. הצנטריפוגות המתקדמות יאפשרו לה להגדיל את רמת העשרה של האורניום, ויביאו אותה לייצור נשק גרעיני בקרוב.  בעקבות הודעת סבא"א, שר החוץ ישראל כץ פנה לצרפת, בריטניה, גרמניה ושאר המדינות החברות בהסכם הגרעין, בדרישה כי ישיבו את כל הסנקציות שהוסרו מאיראן בעקבות הסכמתה להסכם גרעין. בפנייתו ציין השר כי "ההיסטוריה מלמדת פעם אחר פעם שכניעה לרודנים מביאה לאלימות ולא לשלום. העולם חייב להתאחד ולבלום את אירן במרוצה לגרעין ובתמיכתה בטרור האזורי והעולמי".

תגיות:פרויקט הגרעין האיראני

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה