חדשות בארץ

בני בגין: בבחירות הקרובות לא אצביע לליכוד

בנו של מייסד הליכוד וראש הממשלה המנוח, מנחם בגין, אמר כי לאור התנהלותה של המפלגה בשנים האחרונות, הוא אינו יכול להצביע עבורה. חבר הכנסת דוד ביטן: "כשבגין ברשימה הוא מצביע ליכוד, כשהוא לא ברשימה הוא מוצא מיליון סיבות למה לא להצביע ליכוד"

בני בגין (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)בני בגין (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
אא

סערת חוק המצלמות בקלפיות: השר לשעבר בני בגין אמר הבוקר (שני), כי בבחירות הקרובות לכנסת אין בכוונתו להצביע לליכוד. בראיון לאפי טריגר בגלי צה"ל, אמר בנו של ראש הממשלה לשעבר ומנהיגו המיתולוגי של הליכוד, מנחם בגין, כי התנהלותה של המפלגה בשנים האחרונות אינה מאפשרת לו כעת להצביע עבורה.

בהתייחסו, בין היתר, לחוק שמקדם ראש הממשלה בנימין נתניהו להצבת מצלמות בקלפיות, אמר בגין: "הממשלה, ביוזמת הנהגת הליכוד, החליטה אתמול לקדם את החוק בחיפזון רב, וזאת בניגוד לדעת יו"ר ועדת הבחירות, ובניגוד לדעתם של היועץ המשפטי לממשלה והיועץ המשפטי לכנסת. לכן אין מנוס מהמסקנה שזו התעלמות בוטה וגסה מנושאי המשרה שאמונים על ממשל תקין. הגישה הזו גם יהירה וגם מסוכנת, כי לנגד עינינו רוב בלתי מרוסן הופך לרוב דורסן. זה לא רק נעים, זה גם מסוכן".

"כששר בממשלה גוער ביועץ המשפטי על שאינו עוזר לחוקק את החוק, וכששר אחר אומר שהיועץ לא מחליף את הממשלה – הדברים האלו משקפים גם חוצפה וגם בורות", תקף בגין. "על פי המסורת הנהוגה אצלנו במשך עשרות, היועץ המשפטי לממשלה מתווה – בחוות הדעת שלו – את הדרך החוקתית בפני הממשלה וקובע עבורה את הדין. נכון שהממשלה אינה מחויבת לקבל את עצתו, אבל זה עניין פורמלי. אם אינה מקבלת את עצתו והוא אומר שישנה מניעה משפטית – פירוש הדברים שהם אומרים 'אנחנו יודעים שאנחנו עומדים לעשות מעשה בלתי חוקי בכוח הרוב שיש לנו בכנסת'. זו תופעה חמורה מאוד".

בגין הוסיף והבהיר כי לא יטיל לקלפי את הפתק של הליכוד: "בשנים האחרונות נדמה לי לפעמים שהנהגת הליכוד משקיעה מאמץ ניכר כדי להקשות עליי לתמוך בליכוד, ובחודשים האחרונים אפילו מונעת ממני להצביע עבור הליכוד בבחירות. זה בלתי אפשרי. אי אפשר להמשיך להתנהג כך ולצפות גם לפרס. אני מכיר עוד כמה אנשים שההתנהגות הזו ממאיסה עליהם את הרעיון של הצבעה עבור הליכוד. צריך להיות מחיר להתנהגות כל כך שחצנית, יהירה, גסה ובוטה".

מספר 3 בכחול לבן, משה יעלון, מיהר להגיב על דבריו של בגין, וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "בני בגין אמר הבוקר באומץ את ששרים, חברי כנסת וליכודניקים רבים חושבים – נתניהו הפך לנטל על הליכוד ועל המדינה".

חבר הכנסת דוד ביטון (הליכוד) הגיב על מתקפתו של בגין במתקפת נגד: "בני בגין וחברו דן מרידור מצביעים לליכוד רק כשהם ברשימה. כך אני מתייחס לזה. כשבגין ברשימה הוא מצביע ליכוד, כשהוא לא ברשימה הוא מוצא מיליון סיבות למה לא להצביע ליכוד. אנחנו רגילים לדבר הזה", אמר בראיון לישי שנרב בגלי צה"ל. חברו לסיעה, חבר הכנסת מיקי זוהר, הביע צער על דבריו של בגין אך אמר כי אינו מופתע מהם. בראיון לקלמן ליבסקינד ואסף ליברמן בכאן רשת ב',  אמר זוהר: "בשנים האחרונות, עם כל הכבוד והערכה שיש לי לבני בגין, הוא שינה את עמדותיו בכל הקשור לעמדות הליכוד".

 

היועץ המשפטי של הכנסת: חוק המצלמות אינו חוקתי

היועץ המשפטי של הכנסת, עורך הדין אייל ינון, הצטרף אמש להתנגדותם של יו"ר ועדת הבחירות, השופט חנן מלצר, והיועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדבליט, לחוק המצלמות. בחוות דעת שניפק עבור חברי הכנסת, טען ינון כי "בעיתוי הנוכחי" העברת חוק המצלמות הינה פעולה בלתי חוקתית: "עיון מעמיק בפרטי ההצעה, כמו גם העיתוי שבו היא מובאת לכנסת, מעלים כי למעשה ההצעה עלולה לפגוע פגיעה של ממש באותם ערכים שאותם היא מבקשת כביכול לקדם, פגיעה אשר לטעמנו מביאה אותה, בוודאי בעיתוי הנוכחי, לכדי אי חוקתיות". 

ינון הסביר, כי לליכוד יש יתרון משמעותי על שאר המפלגות, בשל העובדה שהתארגן מראש לפריסה רחבה של מצלמות בקלפיות: "אין כל אפשרות מעשית שהרשימות האחרות המתמודדות בבחירות יספיקו בימים הספורים שייוותרו ממועד השלמת החקיקה ועד למועד הבחירות לרכוש מצלמות בשיעור שיספיק לפריסה ארצית, וכל שכן בשיעור הדומה לזה המצוי בידי הליכוד". הוא הוסיף כי "הרשימות האחרות לא יספיקו בימים הספורים שנותרו להכשיר את נציגיהן בוועדות הקלפי והמשקיפים מטעמן ולחלק להם את המצלמות. מעבר לכך, נוכח העיתוי שבו מדובר, כלל אין זה ברור האם הרשימות האחרות הותירו בידן מימון מספיק כדי לאפשר רכישה שכזאת". עוד נטען, כי החוק המוצע עלול להרתיע בוחרים מלהצביע וליצור אנדרלמוסיה בקלפיות, וכי "הליך חקיקה כשבוע לפני הבחירות, שלא נעשה בהסכמה רחבה בין סיעות הבית, ושעוסק בדיני בחירות, הינו חסר תקדים ומעורר כשלעצמו קשיים משמעותיים".

הקואליציה אמורה להתחיל בשעות הבוקר בהליך מזורז לאישור הצעת החוק להצבת מצלמות בקלפיות. על פי התכנון, הוועדה המסדרת תתכנס כדי להעניק פטור מחובת הנחה להצעת החוק, ובשעה 13:00 תצביע מליאת הכנסת על החוק בקריאה ראשונה, כשיום רביעי מסתמן כתאריך היעד לאישור החוק בקריאה שניה ושלישית. עם זאת, בחדשות 12 דווח כי ייתכן נתניהו החל בהליך הנסיגה מהחוק, זאת לאור ההבנה כי לא ניתן להשיג עבורו רוב בכנסת. על פי הדיווח, חבר הכנסת ביטן ייפגש היום, בשליחותו של נתניהו, עם יו"ר ועדת הבחירות, השופט מלצר, על מנת לנסות ולהגיע לפשרה בסוגיה המסעירה את המערכת הפוליטית.

 

תגיות:הליכודבני בגיןבחירות 2019

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה