כתבות מגזין

"מרן הגר"ע יוסף ברך אותי שאפאר גם את בית המקדש": פינחס לחיאני מפאר בתי כנסת

פינחס לחיאני יוצר ריהוט אמנותי לבתי כנסת כבר קרוב ל-40 שנה. איזה בית כנסת עצבו באמצעות סנפלינג, ואיך הגיע הריפוד לסטנדר של מרן הגר"ע יוסף? פרויקט שבתות בקהילה מזמין אתכם לזכות בעיצובים המופלאים של לחיאני לבית הכנסת שלכם

 (צילום מקצועי לעסקים @p360) (צילום מקצועי לעסקים @p360)
אא

מה המשותף למיליונר ברזילאי שאבד את בנו, לסטנדר של מרן הגר"ע יוסף ולפרויקט "שבתות בקהילה" של הידברות?

פינחס לחיאני, מייסד חברת "פיניש – היכלי הקודש בע"מ" העוסקת בריהוט ייחודי לבתי כנסת, הוא שמאגד את כל אלה תחת קשת העבודות המרהיבה שלו. את החברה הקים בשנת 1982, וכיום עובדים איתו גם שלושת ילדיו – אברהם, דניאל ורעות, שנכנסה לפרויקט האדריכלות החדש בחברה. כולם יחד פועלים כדי לעצב בתי כנסת בצורה מושלמת, וליצור ריהוט אמנותי שמפאר כל בית מקדש מעט. העיצובים היפהפיים של פיניש – היכלי הקודש בע"מ מקיפים את כל סוגי הריהוט לכל בתי הכנסת.

פינחס לחיאני, מייסד החברהפינחס לחיאני, מייסד החברה

איך הגעת לתחום הזה, של עיצוב בתי כנסת?

"בשנת 1982, מיד אחרי השירות הצבאי שלי, פתחתי נגרייה. התחלתי לחרוץ עמודים מיוחדים בעצמי, בידיים שלי. באותה שנה בניתי ריהוט בבית הכנסת של אבא שלי ובעוד בית כנסת. צריך לזכור שאז, באותן שנים, לא היתה מודעות לאמנות כמו היום. רוב האנשים רצו אז ארונות קודש די סטנדרטיים, פשוטים, מעץ. האמנות שיש היום לא היתה קיימת.

"באותה שנה היתה עלייה גדולה מרוסיה, ועם העלייה עלו המון אמנים מרוסיה, בכל מיני תחומים כמו גילוף, ריקוע וכו'. הגיע אלי עולה מרוסיה עם תמונה של ריקוע שהוא עשה בנחושת, ובקש ממני שאתן לו עבודה. ראיתי את התמונה ונדהמתי מהיכולות שלו, אז שילבתי אותו בעבודה שלי. באותו זמן עסקתי בבנייה של ארון קודש לבית כנסת בקרית גת, אז הדפסתי 12 צילומים בהתאמה ל-12 השבטים, הסברתי לו מה בדיוק צריך, כמובן בלי דמויות של חיות וכדומה, ואמרתי לו - תעשה לי 12 כאלה. הוא עבד על זה והביא לי ריקועים מהממים של 12 השבטים בשביל ארון הקודש. התחום הזה, כמו שאמרתי, לא היה מפותח עד אז, ככה שביצירה הזו ראיתי בעצם פוטנציאל אדיר בתחום שלי. ואז פיתחתי את זה לעוד ועוד תחומים של אמנות. השתדרגנו, והיום יש לי המון אמנים כאלה במפעל – מגלפים, שרטטים, מרקעים בנחושת ובכסף וכן הלאה.

"למעשה, הייתי הראשון שהכניס את האמנות לתחום של ריהוט לבית כנסת. הייתי מגדיר את זה, שהביקוש הוליד את הרעיון. ראיתי שהביקוש אדיר ושהשוק צמא לאמנות הזו. לכן עזבתי את כל שאר העבודות שהתעסקתי בהן עד אז, והתמקדתי רק בריהוט לבתי כנסת. מאז ועד היום עשינו מעל ל-2,000 בתי כנסת בארץ ובחו"ל. במשך השנים השתדרגנו, וכל פעם עברנו למפעל גדול יותר ויותר, עם עוד פועלים ועוד אמנים שגייסתי. כיום יש בערך 40 עובדים במפעל. עכשיו עברנו למפעל בשער הנגב שבשדרות. זה המפעל הכי גדול שהיה לנו אי פעם, וגם המפעל הגדול ביותר כיום בתחום – 5000 מ"ר, עם טכנולוגיה חדישה מאד, מכונות וציוד הכי טובים בתחום. הגדלנו את כוח האדם. ב"ה, אנחנו בונים ומעצבים את כל הריהוט שצריך לבית הכנסת – כסאות, היכל, דלתות, ספריות, מחיצות לעזרת נשים, שולחנות לימוד... כל מה שצריך לבית הכנסת. במפעל החדש אנחנו גם מוסיפים 3 קומות של משרדים ותצוגה, שתהיה כמו "קניון" לבתי כנסת – יהיה שם לא רק ריהוט, אלא כל מה שצריך לבית כנסת – שנדלירים, ספרי לימוד, כיפות... ממש הכל. ודבר נוסף – אנחנו מוסיפים כעת גם אדריכלים לחברה, ונותנים פתרונות של אדריכלות לבתי כנסת – כלומר למעשה מתכננים ומעצבים את המבנה עצמו, ולא רק את הריהוט הפנימי שלו. ממש מהתחלה עד ה'פיניש'", מוסיף לחיאני בשנינות.

במהלך השנים עבד לחיאני על פרויקטים מיוחדים ומרתקים. אחד הפרויקטים החשובים, המיוחדים והמרגשים שבהם עסק בשנים האחרונות, היה החידוש של בית כנסת "החורבה".

בית הכנסת ''אור יצחק'' באשדודבית הכנסת ''אור יצחק'' באשדוד

איך הגעת לפרויקט הזה?

"לפני 8-9 שנים עשו מכרז על החידוש של בית כנסת החורבה. התנאים שנדרשו כדי להיכנס למכרז היו מומחיות בשחזור ובגילוף. 7 אנשי מקצוע נרשמו למכרז הזה, ובסופו של דבר, אנחנו זכינו, ב"ה. זה הרבה בזכות זה שיש לנו אמנים שיודעים לגלף ביד, בצורה אותנטית, ולא רק ב-CNC (חיתוך בלייזר). מי שמגיע היום לבית כנסת החורבה יכול לראות, למשל, אלמנטים בזהב – הם עשויים מעץ מגולף, שאותו ציפינו בטכניקה מיוחדת בעלי זהב 24 קראט.

"העבודה על בית כנסת החורבה היתה מורכבת מאד. הגישה לשם קשה מאד, אי אפשר היה להגיע לשם עם משאיות או מנופים. לכן כשהגענו לשלב ההרכבה של ארון הקודש – הרכבנו אותו בעזרת... סנפלינג. זה היה שבוע לפני החתונה של הבן הגדול שלי, אברהם, והוא נתלה שם מחבלים יחד עם הבן השני שלי, דניאל, ועם עוד כמה עובדים שלנו, וככה השלמנו את ההרכבה המסובכת הזו. עד היום, הרבה אנשים שמבקרים שם שולחים לי תמונות סלפי שהם עשו עם ארון הקודש שם".

 

לכל בית כנסת יש סיפור מיוחד

בית כנסת החורבה הוא לא הפרויקט המרגש היחיד שלחיאני היה שותף לו. במהלך השיחה שלנו, שופעים ממנו זיכרונות מפרויקטים מיוחדים וממפגשים מרתקים ומרגשים שחווה לאורך השנים.

כך, למשל, הוא הפרויקט הנפלא "זכור לאברהם". שלמה אדולפו פיצ'וטו הוא יהודי עשיר מברזיל, אשר חווה חוויה קשה במיוחד: בנו, אברהם, נחטף למטרות כופר בעודו בן 21. אף שאביו היה מוכן לשלם את הכופר, בלבול כלשהו הוביל לכך שהחוטפים ירו והרגו את בנו. פיצ'וטו קבל על עצמו להקים 21 בתי כנסת בארץ ישראל, כנגד 21 שנותיו של אברהם הי"ד. מי שהופקד על הפרויקט, שזכה לשם "זכור לאברהם", היה, כמובן, פינחס לחיאני. "מאז ועד היום זכינו לבנות לא 21, אלא כ-35 בתי כנסת ברחבי הארץ, מתוך קרוב ל-50 בתי כנסת שנבנו במסגרת הפרויקט של פיצ'וטו. זו זכות גדולה לדור שלנו, שהוא בנה בתי כנסת. היו גם בתי כנסת שהיו תקועים, ולא הצליחו לסיים את הבנייה – והוא מימן להם את ההשלמה".

בית הכנסת ''זכור לאברהם'' בירושליםבית הכנסת ''זכור לאברהם'' בירושלים

רבנים ראשיים לא מעטים זיכו את לחיאני בעבודות חשובות וייחודיות. "עשיתי את כל הריהוט בבית המדרש 'דרכי הוראה' לרבנים בירושלים, בשביל הראשל"צ הרב מרדכי אליהו", מספר לחיאני. "כשהגשתי לו את ההדמיות של הריהוט, ראיתי שהוא שבע רצון. ישבתי איתו בלשכה שלו, והוא אמר לי דבר שחיזק אותי מאד בעבודה שלי. הוא אמר שבית כנסת הוא מקדש מעט, ולכן כשמתכננים בית כנסת – אי אפשר לתכנן אותו בפשטות. הוא חייב להיות מתוכנן היטב, יפה, מרשים. זה כמו ארמון של מלך – אי אפשר לבנות ארמון פשוט ולא מפואר... ככה גם בית כנסת. האמירה הזו באמת נתנה לנו כוח מיוחד להשקיע שם, ועד היום בית הכנסת הזה מתוחזק היטב, ויש בו מאות שלומדים בו יום ולילה ומקדשים שם שמים.

עבודתו של לחיאני לא מסתכמת רק בעיצובים יפים. הזמנות ובקשות למוצרים ייחודיים מגיעות אליו, והוא משקיע בהן את כל מרצו. לפני כמה שנים התקשר אלי הרב נהרי, הגבאי של בית הכנסת של מרן הרב עובדיה יוסף זצוק"ל. כשהגעתי למקום, הוא אמר לי שהם נתקלו בבעיה. הרב היה צריך לצאת מידי פעם מבית הכנסת, אך כיוון שבית הכנסת עמוס, ושאסור לעבור לפני אדם שמתפלל שמונה-עשרה, נוצר מצב שבו היו צריכים להזיז אנשים בכל פעם שהרב נאלץ לצאת, וזה יצר עיכוב בתפילה והרבה בלגן. בקשו ממני לבנות מחיצה לפני מקום התפילה של החזן, כדי שהרב יוכל לעבור לפניו, מבלי להפריע לתפילה של שאר המתפללים. נשארתי בבית הכנסת וראיתי את ההתנהלות שלו. ראיתי גם שבכל מוצאי שבת היו מזיזים את התיבה, כי מתוך בית הכנסת היו משדרים את שידורי הלוויין של הרב. לכן תכננתי תיבה מיוחדת, שעליה הדמיה של לוחות הברית בעיצוב מיוחד, ובגודל שמספיק לשיעור של מחיצה. כך היתה לרב מחיצה, וגם עיצוב מיוחד שהתאים לשידורי הלוויין.

"ביום שבו סיימתי את העבודה והבאתי אותה לבית הכנסת, נשארתי בו כדי להתפלל מנחה עם הרב. הרב היה שבע רצון, הוא הכניס אותי ללשכה שלו אחרי התפילה, נתן לי את הסטירה המפורסמת שכולם מתהדרים בה, וגם ברך אותי שאזכה לפאר גם את בית המקדש".

בית הכנסת ''מוריה'' בכרמיאלבית הכנסת ''מוריה'' בכרמיאל

זו לא היתה העבודה היחידה שבנה לחיאני עבור מרן הגר"ע יוסף. מספר חודשים לאחר הכנת המחיצה, הוא שוב נקרא בבהילות לבית הכנסת. "בגלל גילו המופלג, הרב היה נשען על הסטנדר שלו בזמן התפילה, אבל הסטנדר התיישן, נעשה רעוע וכמעט נפל. באתי שוב להתפלל שם מנחה ולראות בדיוק מה הרב צריך. ראיתי שחוץ מהעובדה שהוא היה רעוע, הסטנדר גם היה נמוך, והרב היה צריך להתכופף כדי להישען עליו. ראיתי גם שהרב נוהג להניח את יד שמאל על הסטנדר, וביד ימין להפוך את דפי הסידור.

"תכננתי סטנדר גבוה ורחב ממדים, והכנסתי בו חידוש: את המשטח העליון עשיתי מרופד היטב, כדי שיהיה לרב נוח להניח עליו את היד. אני זוכר שהגעתי שוב להתפלל שם כדי לראות אם הרב מרוצה מהעבודה. ראיתי אותו עומד זקוף, ומיד אחרי התפילה הוא הנהן לי בראשו, הוא היה מרוצה".

 

רגעים קטנים של התרגשות

לחיאני אוצר בזיכרונו גם סיפורים קטנים, התרגשויות קטנות שנלוו לעבודות שלו. "לפני כמה שנים היה כנס גבאים של שלושה ימים באולמי "קינג דייויד" בבני ברק. לקראת הכנס הזה, בניתי היכל – ארון קודש יפה במיוחד, והכנסתי אליו את כל הטכניקות שאנחנו עושים במפעל: עמודים מגולפים, ריקועים, כתר מיוחד ועוד ועוד. ממש כל סוגי האמנות בארון מיוחד אחד. קבוצה אחת של גבאים פנתה אלי, ורצתה לקנות את הארון. הם אמרו שיבואו למחרת עם התורם שמעוניין ברכישה. למחרת, אכן, הגיע איתם אדם מבוגר, וכשהוא ראה את הארון – הוא פרץ בבכי כזה, שריגש את כולם, אף על פי שלא הבנו למה הוא בוכה. ואז הוא סיפר לנו שלפני 40 שנה הוא הכיר את אשתו באולם הזה בדיוק. ובאותו מקום הוא קונה עכשיו ארון קודש, במטרה להנציח אותה. זה היה מרגש מאד".

בית הכנסת ''תפארת ישראל'' בכרמיאלבית הכנסת ''תפארת ישראל'' בכרמיאל

בית כנסת אחד בחולון, שזכה לעבודותיו המרשימות של לחיאני, זיכה אותו גם בסיפור מרגש נוסף. "התורם של בית הכנסת סיכם איתי את כל הפרטים של חידוש בית הכנסת. סיכמנו שביום ראשון יפרקו את הריהוט שקיים בבית הכנסת, ולמחרת אני אגיע כדי להרכיב את הריהוט החדש. ביום ראשון, כשהתחילו לפרק את הקיים, התורם התקשר אלי נרגש. 'אתה חייב לבוא לפה, אני חייב להראות לך משהו'. הייתי במרחק 20 דקות נסיעה משם, אז מיד פניתי לשם, והוא הראה לי דבר מדהים: הפועלים שפרקו את הריהוט "קלפו" שטיחים שהיו על הקיר בנישה של הספרים. על הקיר, מתחת לשטיח, היה שלט, ועליו כיתוב... מתברר שאת הריהוט הקודם תרם... אביו של התורם הנוכחי, ואת התרומה הוא הקדיש להצלחת הבן! אף אחד לא ידע מזה. התורם היה נרגש. 'אבא שלי היה מוותיקי בית הכנסת', הוא סיפר לי, 'ועכשיו אני תורם את ההיכל הזה כדי להנציח אותו'".

 

לשם שמיים

הקשר של לחיאני להידברות הוא רב שנים. "עשיתי לפני כמה שנים ארון קודש בביתר עילית, בשביל הרב זמיר כהן. הוא הגיע כדי לראות את העבודה, וגם בקש תוספות ושדרוגים, שאותם הכנסתי באהבה גדולה ומכל הלב. הרב זמיר כהן ישב אצלי במשרד יום אחד, ואמר לי דבר מחזק: יש סוגיה בגמרא, האם כאשר סופר סת"ם כותב מזוזה, זה נחשב לו למצווה – כי הרי הוא עושה את זה לשם פרנסה. התשובה שהגמרא מביאה היא שאם הוא מתכוון לזה שהכתיבה היא לשם מצווה, ומקפיד על כל ההידורים במהלך הכתיבה – כל אות ואות נחשבת לו למצווה. הרב אמר לי: 'אני יודע שאתה עושה הכל לשם שמים, אז כל עבודה שלך נחשבת למצווה'. זה נתן לי המון חיזוק.

"הגעתי לערוץ הידברות כשעוד היה בתחילת הדרך, ואפילו אולפן לא היה. פנו אלי כדי שאפרסם את החברה שלי בערוץ, ואני רציתי מאד לתמוך בארגון יקר כזה, שמקרב לבבות. עשינו באמת פרסום בערוץ, ולפני כמה שנים פנו אלי שוב ופרסמתי שוב, וממש ראיתי ברכה מהפרסום בערוץ הידברות".

בית הכנסת ''מוריה'' בקריית שמונהבית הכנסת ''מוריה'' בקריית שמונה

ומה הקשר שלך לפרויקט שבתות בקהילה?

"כבר מזמן שמעתי על כך שהידברות שולחת בשבתות רבנים לבתי כנסת וקהילות בכל רחבי הארץ, ושזו פעילות מצליחה מאוד, כאשר המטרה היא לגבש ולחזק את הציבור ע"י שיעורים מיוחדים, עונג שבת שמדבר גם לצעירים, שיעור ייחודי לנשים ועוד דברים כאלה שמדברים לכולם. אין לי ספק שדבר כזה הוא חשוב ומבורך, ועוד יותר כשזה קורה בשבת, שהיא מקור הברכה.

"דווקא עכשיו עקב הפגיעה שנעשית היום כנגד השבת הקדושה אני חושב שזה העת לעשות משהו למען חיזוק השבת. לכן הידברות פנו אלי בבקשה שאתן חסות לטובת הפעילות. שמחתי מאד, וכך יצרנו את ההגרלה המיוחדת למען בתי הכנסת: כל מי שמזמין שבת בקהילה עד חודש אדר, נכנס להגרלה הגדולה בשווי 200,000 ₪ להידור בית הכנסת שלו, מתנת חברת פיניש – היכלי הקודש בע"מ.

"את האמת, שמעתי כבר מהרבה לקוחות שלי שהזמינו שבת בקהילה רק כדי שיהיה להם סיכוי לזכות בהגרלה, ולאחר שעשו שבת עם הידברות - הם סיפרו לי שזו באמת חוויה מדהימה, ושהשבת הייתה מחזקת מאוד".

רוצים להשתתף בהגרלה? הזמינו שבת בקהילה בבית הכנסת שלכם 073-2221361            

ותוכלו לזכות את הרבים בשבת מגבשת ומחזקת, ובע"ה אולי בית הכנסת שלכם יהיה הזוכה בריהוט המיוחד של פיניש – היכלי הקודש בע"מ.

ובנוסף – גולשי הידברות שיזמינו ריהוט לבתי כנסת מחברת פיניש – היכלי הקודש בע"מ יזכו ל-20% הנחה על כיסאות לבית הכנסת. על מנת לזכות בהנחה המיוחדת, חייגו למספר 072-3718303, ותקבלו מייד קישור ב-SMS.

תגיות:פעילות הידברותשבת בקהילה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה