חדשות בעולם

על הראש של המערב: "נמשיך להפר את המחויבות להסכם הגרעין"

לאחר הסערה שחוללו דבריה של שרת החוץ של האיחוד האירופי, מצהיר המנהיג העליון של איראן כי ארצו מתכוונת להמשיך להפר את הסכם הגרעין עם המעצמות. חמינאי התייחס גם להשתלטות הכוח הבריטי על המכלית האיראנית וכינה זאת "מעשה פיראטי ימי"

קברי האייתוללות (צילום: שאטרסטוק)קברי האייתוללות (צילום: שאטרסטוק)
אא

"מאחר ולא מילאתם אחר ההתחייבויות שלכם - נמשיך להפר את המחויבות שלנו להסכם הגרעין", כך הצהיר היום (שלישי) המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, בטלוויזיה הממלכתית. חמינאי אמר את הדברים כיממה לאחר הבהרתה של שרת החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני, שאמרה כי המדינות החברות בהסכם לא רואות בפעולותיה האחרונות של טהראן הפרה מהותית שלו. לדבריה, אף מדינה לא הביעה רצון להפעיל את הסעיף בהסכם שמאפשר להשיב את הסנקציות נגד איראן.

חמינאי הוסיף והטיח במנהיגי אירופה כי היא "ביצעה 11 התחייבויות - שאף אחת מהן לא נשמרה על ידה". לטענתו של המנהיג העליון, "(אנחנו) עמדנו בהתחייבויות שלנו ואפילו מעבר להן ועכשיו כשהתחלנו להפחית את ההתחייבויות שלנו, הן מתנגדות לזה. כמה חצוף לא לעמוד בהתחייבויות שלך!"

בהתייחס להשתלטות הבריטית על המכלית האיראנית במפרץ גיברלטר, תקרית שהובילה לניסיון איראני להשתלט על מכלית בריטית במפרץ הפרסי, אמר המנהיג האיראני כי "בריטניה הרעה ביצעה מעשה פיראטי ימי, גנבה את המכליות שלנו, ולאחר מכן ניסתה לשוות רקע משפטי לפשע שלה".

לאחר שהציבה אולטימטום נוקשה לאירופה כי אם לא תפעל להציל אותה מהסנקציות החריפות של האמריקנים, הודיעה טהראן באחרונה כי תחל בחזרה לפתח את תכנית הגרעין שלה, ותשוב להעשיר אורניום מעבר לרמה שנקבעה בהסכם ואף הגדילה את המאגר הקיים ברשותה, מעל למכסה שהותרה לה.

אתמול הביעה שרת החוץ של האיחוד האירופי תקווה כי ההסכם ימשיך להתקיים, חרף הסנקציות של וושינגטון ופעולותיה האחרונות של טהראן. "הוא לא במצב טוב, אבל הוא עדיין חי", אמרה  מוגריני תוך שהוא מסרבת לומר כי מדובר בשלבי גסיסה. מוגריני, כאמור, אף הצהירה כי אירופה לא רואה את ההפרות האחרונות של איראן כאל הפרות "משמעותיות".

בתגובה, תקף ראש הממשלה בנימין נתניהו את דבריה של שרת החוץ של האיחוד האירופי, וטען כי "התגובה של האיחוד להפרות האירניות מזכירה לי את הפייסנות האירופית של שנות ה-30' - גם אז היה מי שטמן את ראשו בחול ולא ראה את הסכנה מתקרבת". לדבריו, "כנראה שיש כאלה באירופה שלא יתעוררו עד שטילים אירניים גרעיניים ייפלו על אדמת אירופה, אבל אז יהיה מאוחר מדי. אנחנו בכל מקרה נמשיך לעשות כל מה שצריך כדי למנוע מאירן להשיג נשק גרעיני".

בתוך כך, אמש דווח ב-CNN כי מערך המודיעין האמריקני חושד כי כוח ימי של משמרות המהפכה האיראניות השתלט בסוף השבוע על מכלית נפט של איחוד האמירויות ששטה באזור מצרי הורמוז. לפי הפרסום, המכלית אולצה להיכנס למים הטריטוריאליים של טהראן, ובממשל האמריקני נטען כי מאז לא ניתן היה ליצור עמה קשר.

עם זאת, גורמים באזור המפרץ טוענים כי הסיבה לכניסתה של המכלית אל תוך השטח של טהראן היא בשל תקלה טכנית. עד כה, בטהראן, כמו גם באיחוד האמירויות, סירבו להגיב לדיווח.

תגיות:עלי חמינאיהסכם הגרעיןהאיחוד האירופיאיראן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה