חדשות בארץ

נתניהו נגד האיחוד האירופי: "פייסנות אירופית של שנות ה-30"

לאחר ששרת החוץ של האיחוד האירופי הבהירה כי לכל המדינות החברות אין כל בעיה עם ההפרות "הלא-משמעותיות" של איראן, ראש הממשלה מגנה את התנהלות האיחוד ומזהיר: "יש כאלה באירופה שלא יתעוררו עד שטילים איראניים גרעיניים לא ייפלו על אדמת אירופה"

נתניהו (צילום: אהרון קרון, פלאש 90)נתניהו (צילום: אהרון קרון, פלאש 90)
אא

ראש הממשלה בנימין נתניהו תקף הערב (שני) בחריפות את דבריה של שרת החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני, והזהיר מפני שאננות. "התגובה של האיחוד האירופי להפרות האיראניות מזכירה לי את הפייסנות האירופית של שנות ה-30", אמר נתניהו בסרטון בעמוד הפייסבוק שלו.

נתניהו, הערב (קרדיט סרטון: משרד ראש הממשלה)

"גם אז היה מי שטמן את ראשו בחול ולא ראה את הסכנה המתקרבת", אמר נתניהו, "כנראה שיש כאלה באירופה שלא יתעוררו עד שטילים איראניים גרעיניים לא ייפלו על אדמת אירופה, אבל אז זה כמובן יהיה מאוחר מדי. אנחנו בכל מקרה נמשיך לעשות כל מה שצריך כדי למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני".

מוקדם יותר הביעה מוגריני אופטימיות זהירה באשר לגורלו הצפוי של הסכם הגרעין עם איראן מ-2015, ואמרה כי "הוא לא במצב טוב, אבל הוא עדיין חי". מוגריני סירבה לקבוע האם מדובר "בשעותיו האחרונות" של ההסכם.

לפי שרת החוץ של האיחוד האירופי, החתום גם הוא על הסכם המעצמות מול איראן, שאר המדינות החברות בהסכם, למעט ארצות הברית שפרשה אשתקד, אינן רואות בהפרות ההסכם האחרונות של איראן כאל הפרות "משמעותיות". מוגריני הוסיפה כי כל המדינות הנותרות אינן רוצות, חרף הלחצים הכבדים, להפעיל את הסעיף שמתיר להם לבטל את ההסכם ולחזור למשטר סנקציות קטלני על טהראן.

דברי האיחוד האירופי מגיעים לאחר שמוקדם יותר היום קרא שר החוץ של בריטניה, ג'רמי האנט, למדינות אירופה להציל את ההסכם. "איראן עדיין נמצאת במרחק של שנה מפיתוח פצצת גרעין", הזהיר האנט עם בואו לבריסל לקראת פסגת שרי חוץ. "יש עדיין חלון קטן, שהולך ונסגר, להשאיר את ההסכם בחיים", אמר שר החוץ הבריטי והצטרף לעמדה האיראנית המאיימת בהחזרת המצב לקדמותו אם מעצמות אירופה החתומות בהסכם לא ימלאו אחר התחייבויותיהן. למרות העובדה שוושינגטון הינה בעלת ברית קרובה של לונדון, האנט הדגיש כי הארצות לא רואות עין-בעין את אופי הטיפול במשבר החריף שפרץ מול איראן.

עוד בטרם הפגישה בבריסל הצהיר נשיא איראן, חסן רוחאני, כי יש מקום לקיים משא ומתן עם ממשל טראמפ רק במצב שבו יוסרו הסנקציות. "תמיד האמנו בשיחות. אם הם יסירו את הסנקציות ויחזרו להסכם הגרעין נסכים לקיים שיחות עם אמריקה היום, עכשיו ובכל מקום". במהלך הריאיון לוושינגטון פוסט, דחה מזכיר המדינה האמריקני, מייק פומפאו, את הצעתו של רוחאני ואמר כי זוהי אותה הצעה שהציע לג'ון קרי וברק אובמה - מזכיר המדינה והנשיא הקודמים. לדברי פומפאו, "טראמפ הוא זה שיקבל כמובן את ההחלטה הסופית, אבל זה מסלול שבו הלך הממשל הקודם, וזה הוביל להסכם הגרעין - שגם אני וגם טראמפ חושבים שהיה אסון".

באיראן הגיבו היום לדברים, ובדברים שאמר דובר סוכנות הגרעין של איראן, בהרוז קמלבאנדי, הובהר כי "הפעולות הללו לא ננקטות מתוך עקשנות, אלא כדי לתת לדיפלומטיה סיכוי וכדי שהצד האחר ימלא את מחויבויותיו". לדבריו, "אם האירופים והאמריקנים לא ימלאו את מחויבויותיהם, אנחנו ניצור איזון בהסכם הזה בכך שנפחית את המחויבות שלנו ונחזור למצב שהיה לפני ארבע שנים".

תגיות:האיחוד האירופיהסכם הגרעיןפדריקה מוגריני

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה