חדשות בעולם

שרת החוץ של האיחוד האירופי על הסכם הגרעין: "לא במצב טוב, אבל עדיין חי"

לאחר ששר החוץ הבריטי דחק במדינות אירופה להציל את הסכם הגרעין, זאת לאור העובדה כי "איראן עדיין נמצאת במרחק של שנה מפיתוח פצצת גרעין", שרת החוץ של האיחוד האירופי מסרבת להגיד אם מדובר בשלבי גסיסה של ההסכם אך מציינת כי יש תרחיש להצלתו

פדריקה מוגריני, שרת החוץ של האיחוד (צילום: שאטרסטוק)פדריקה מוגריני, שרת החוץ של האיחוד (צילום: שאטרסטוק)
אא

שרת החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני, הביעה הערב (שני) אופטימיות זהירה באשר לגורלו הצפוי של הסכם הגרעין עם איראן מ-2015, ואמרה כי "הוא לא במצב טוב, אבל הוא עדיין חי". מוגריני סירבה לקבוע האם מדובר "בשעותיו האחרונות" של ההסכם.

לפי שרת החוץ של האיחוד האירופי, החתום גם הוא על הסכם המעצמות מול איראן, שאר המדינות החברות בהסכם, למעט ארצות הברית שפרשה אשתקד, אינן רואות בהפרות ההסכם האחרונות של איראן כאל הפרות "משמעותיות". מוגריני הוסיפה כי כל המדינות הנותרות אינן רוצות, חרף הלחצים הכבדים, להפעיל את הסעיף שמתיר להם לבטל את ההסכם ולחזור למשטר סנקציות קטלני על טהראן.

דברי האיחוד האירופי מגיעים לאחר שמוקדם יותר היום קרא שר החוץ של בריטניה, ג'רמי האנט, למדינות אירופה להציל את ההסכם. "איראן עדיין נמצאת במרחק של שנה מפיתוח פצצת גרעין", הזהיר האנט עם בואו לבריסל לקראת פסגת שרי חוץ. "יש עדיין חלון קטן, שהולך ונסגר, להשאיר את ההסכם בחיים", אמר שר החוץ הבריטי והצטרף לעמדה האיראנית המאיימת בהחזרת המצב לקדמותו אם מעצמות אירופה החתומות בהסכם לא ימלאו אחר התחייבויותיהן. למרות העובדה שוושינגטון הינה בעלת ברית קרובה של לונדון, האנט הדגיש כי הארצות לא רואות עין-בעין את אופי הטיפול במשבר החריף שפרץ מול איראן.

בשבוע שעבר, עם הודעת טהראן כי היא החלה בהפרת הסכם הגרעין וחידוש ייצור האורניום המועשר, בגרמניה ובבריטניה גינו את איראן וקראו לה לעצור את הפרות הסכם הגרעין שחתמו עמה ב-2015. לפי הודעת דובר משרד החוץ בברלין, "גרמניה ושותפותיה לאיחוד האירופי מודאגות ביותר מהודעת איראן על חידוש העשרת אורניום מעבר לרף של 3.67, שנקבע בהסכם הגרעין. אנו מחכים כעת למידע נוסף מסוכנות הגרעין של האו"ם (סבא"א).

"יחד עם חברות האיחוד האירופי קראנו שוב ושוב לאיראן לא לנקוט צעדים נוספים, שיעמידו בסכנה את הסכם הגרעין. אנחנו קוראים בתקיפות לאיראן להקפיא את הצעדים, שנקטה בניגוד למחויבויות שלה במסגרת הסכם הגרעין ולחזור בה מהם - בכלל זה העשרת אורניום מעבר לרף המוסכם", נכתב בהודעת משרד החוץ הגרמני.

בריטניה, מדינה נוספת החתומה על הסכם המעצמות עם איראן, גינתה גם היא את המהלך האיראני, והודיעה באופן חד-משמעי כי "איראן הפרה את תנאי הסכם הגרעין מ-2015 וחייבת לעצור לאלתר ולחזור בה מצעדיה", נכתב בהודעה. "בזמן שבריטניה נותרה מחויבת לחלוטין להסכם, איראן חייבת להפסיק את כל ההפרות", הוסיפו בלונדון. בהודעתם הדגישו גם הם כי יקיימו שורת התייעצויות עם שאר המדינות החברות בהסכם ויחליטו על אופן הפעולה מול טהראן.

מאוחר יותר אישרו בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית של האו"ם את הודעת טהראן ומסרו כי היא עברה את מגבלת העשרת האורניום. במקביל, דובר הסוכנות לאנרגיה אטומית של איראן, בהרוז קמאלבנדי, איים כי ארצו תגדיל את מספר הצנטריפוגות, וכן תעשיר אורניום לרמה של 20% - העשרה שיכולה לשמש לפצצה גרעינית אחת.

בתוך כך, בציוץ בחשבון הטוויטר שלו, הודיע נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ כי בקרוב יוחרפו הסנקציות על איראן "באופן משמעותי". טראמפ הוסיף והאשים את איראן כי "מזה זמן רב, 'מעשירה' (אורניום) בחשאי", זאת, לדבריו, "תוך הפרה מוחלטת של עסקת 150 מיליארד הדולר הנוראית של ג'ון קרי וממשל אובמה", אמר והוסיף: "זכרו, העסקה אמורה הייתה לפוג בעוד כמה שנים".

תגיות:האיחוד האירופיפדריקה מוגריניהסכם הגרעיןאיראן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה