חדשות בארץ

"כוחנות תיענה בכוח. בנושא האיראני אין פוליטיקה"

לאחר קריאתו של ראש הממשלה למדינות אירופה להפעיל את הסנקציות נגד הרפובליקה האסלאמית, יו"ר כחול לבן מבהיר כי הוא מגבה את פעולותיו של נתניהו, וקורא לאירופה לנצל את המומנטום שהביא להחלשת המשטר, ולהביא לשינוי השלטון בטהראן

גנץ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)גנץ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

יו"ר כחול לבן בני גנץ הזהיר היום (ראשון) מפני התוקפנות האיראנית, וקרא על כל מדינות אירופה להתאחד במאמץ לנטרל איום הגרעין מטהראן. "בנושא האיראני אין פוליטיקה. אתמוך בכל מאמץ למנוע מאיראן נשק גרעיני ולאחר שאבחר, אפעל כדי לנטרל כל איום כזה", כתב גנץ בחשבון הפייסבוק שלו.

"היום הפרה איראן, בהתרסה, את הסכם הגרעין שנחתם אתה", כתב. "זוהי קריאת השכמה לעולם. לא מספיק שישראל מוכנה להגן על עצמה, על כל המדינות להתאחד ולהיות מוכנות לעמוד מול האיום בעוצמה", קרא הרמטכ"ל לשעבר, והוסיף: אסור להתבלבל, האש אוחזת בשולי גלימתו של רוחאני. המצב הכלכלי באיראן קשה, והלחץ על המשטר נותן את אותותיו. דווקא עתה כשהוא חלש, על העולם להבהיר לו שהצעדים שהוא נוקט יביאו לקץ משטרו. כוחנות תיענה בכוח".

הבוקר, עם הודעת איראן כי תחל בהעשרת אורניום מעבר להגבלה שהותרה לה בהסכם הגרעין ב-2015, קרא ראש הממשלה, בנימין נתניהו, למעצמות אירופה לעמוד בהתחייבותם ולהפעיל את הסנקציות נגד טהראן: "קראתי היום בבוקר מאמר ב'וושינגטון פוסט' שמסביר שזה שאיראן עולה בהעשרה מעבר לגבול המותר – זה לא נורא, כי זה צעד קטן. טעות. ההעשרה הזו נועדה רק לדבר אחד – להכין נשק גרעיני להעשרת אורניום", אמר נתניהו בפתח ישיבת הממשלה.

"זהו צעד מאוד מסוכן", הדגיש ראש הממשלה, "ואני קורא לידידיי, ראשי צרפת, בריטניה, גרמניה: אתם חתמתם על ההסכם הזה, ואמרתם שברגע שהם יעשו את הצעד הזה, יהיו סנקציות חריפות שיינקטו. זו הייתה ההחלטה של מועצת הביטחון. איפה אתם? אני שואל אתכם – לא בהתרסה, אלא מתוך ידיעה משותפת של ההיסטוריה, ומה קורה כשמשטרים טוטליטריים תוקפניים יכולים לעבור את הגבול, לקראת דברים שהם מסוכנים מאוד לכולנו. תנקטו את הפעולות שהבטחתם לנקוט, תטילו את הסנקציות".

שעות לאחר דבריו של נתניהו בפתח ישיבת הממשלה, בגרמניה ובבריטניה הוציאו הודעת גינוי על טהראן, והזהירו את הרפובליקה מפני הפעלת מנגנון הסנקציות. לפי הודעת דובר משרד החוץ בברלין, "גרמניה ושותפותיה לאיחוד האירופי מודאגות ביותר מהודעת איראן על חידוש העשרת אורניום מעבר לרף של 3.67, שנקבע בהסכם הגרעין. אנו מחכים כעת למידע נוסף מסוכנות הגרעין של האו"ם (סבא"א).

"יחד עם חברות האיחוד האירופי קראנו שוב ושוב לאיראן לא לנקוט צעדים נוספים, שיעמידו בסכנה את הסכם הגרעין. אנחנו קוראים בתקיפות לאיראן להקפיא את הצעדים, שנקטה בניגוד למחויבויות שלה במסגרת הסכם הגרעין ולחזור בה מהם - בכלל זה העשרת אורניום מעבר לרף המוסכם", נכתב בהודעת משרד החוץ הגרמני. בנוסף, לאחר שהממשל האמריקני העביר בסוף השבוע בקשה דחופה לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית לכנס ועידה בנושא הנסיגות האיראניות מהסכם הגרעין, הודיעו בברלין כי הם שוקלים להצטרף לבקשה האמריקנית.

גרמניה, מדינה נוספת החתומה על הסכם המעצמות עם איראן, גינתה גם היא את המהלך האיראני, והודיעה באופן חד-משמעי כי "איראן הפרה את תנאי הסכם הגרעין מ-2015 וחייבת לעצור לאלתר ולחזור בה מצעדיה", נכתב בהודעה. "בזמן שבריטניה נותרה מחויבת לחלוטין להסכם, איראן חייבת להפסיק את כל ההפרות", הוסיפו בלונדון. בהודעתם הדגישו גם הם כי יקיימו שורת התייעצויות עם שאר המדינות החברות בהסכם ויחליטו על אופן הפעולה מול טהראן.

תגיות:איראןבני גנץהסכם הגרעין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה