חדשות בארץ

נתניהו: "העלאת רמת העשרת האורניום על ידי איראן – צעד מאוד מסוכן"

ראש הממשלה בנימין נתניהו קרא למדינות אירופה להגיב על הפרת הסכם הגרעין על ידי איראן: "תנקטו את הפעולות שהבטחתם לנקוט, תטילו את הסנקציות"

נתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)נתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס הבוקר (ראשון) להודעתה של איראן, כי תגדיל את רמת העשרת האורניום אל מעבר לרמה של 3.67% המותרת לה על פי הסכם הגרעין.

בפתח ישיבת הממשלה, אמר נתניהו: "קראתי היום בבוקר מאמר ב'וושינגטון פוסט' שמסביר שזה שאיראן עולה בהעשרה מעבר לגבול המותר – זה לא נורא, כי זה צעד קטן. טעות. ההעשרה הזו נועדה רק לדבר אחד – להכין נשק גרעיני להעשרת אורניום".

"דיברתי הבוקר עם אזרחים כיצד התחילה מלחמת העולם השנייה באירופה. היא התחילה כשגרמניה הנאצית עשתה צעד אחד קטן – להיכנס שוב לחבל הריין. צעד קטן, אף אחד לא אמר כלום ואף אחד לא עשה כלום. הצעד הבא היה אנשלוס – החיבור עם אוסטריה, והצעד אחרי זה היה הכניסה לחבל הסודטים בצ'כוסלובקיה. וההמשך ידוע".

"זהו צעד מאוד מסוכן", הדגיש ראש הממשלה, "ואני קורא לידידיי, ראשי צרפת, בריטניה, גרמניה: אתם חתמתם על ההסכם הזה, ואמרתם שברגע שהם יעשו את הצעד הזה, יהיו סנקציות חריפות שיינקטו. זו הייתה ההחלטה של מועצת הביטחון. איפה אתם? אני שואל אתכם – לא בהתרסה, אלא מתוך ידיעה משותפת של ההיסטוריה, ומה קורה כשמשטרים טוטליטריים תוקפניים יכולים לעבור את הגבול, לקראת דברים שהם מסוכנים מאוד לכולנו. תנקטו את הפעולות שהבטחתם לנקוט, תטילו את הסנקציות".

"אנחנו את שלנו עושים. אנחנו כל הזמן פועלים נגד התוקפנות האיראנית, אנחנו לא נותנים לה להתבסס בסוריה. אנחנו פועלים, מנסים לקטוע את זה באיבו. אנחנו בעצם מקיימים את מה שאני מבקש מכם לקיים בתחום שלכם", חתם נתניהו את דבריו בסוגיה.

איראן הודיעה הבוקר באופן רשמי על הגדלה מיידית של רמת העשרת האורניום מעבר ל- 3.67%, וזאת בתום 60 ימי האולטימטום שהקציבה למדינות אירופה החתומות על הסכם הגרעין לעמוד בהתחייבותן ולמנוע את פגיעת הסנקציות האמריקניות בכלכלתה. ההודעה נמסרה במסיבת עיתונאים שכינסו בטהראן סגן שר החוץ האיראני, עבאס אראקצ'י, דובר הסוכנות האיראנית לאנרגיה אטומית, בהרוז קמאלבנדי, ודובר ממשלת איראן, עלי רבאי. הדובר הממשלתי אמר כי רמת ההעשרה החדשה תיקבע בהתאם לצרכיה של איראן. קמאלבנדי ציין כי בשלב זה איראן תעשיר אורניום לרמה הדרושה לצורכי הפעלת הכור בבושהר, כלומר 5%. אראקצ'י הוסיף כי בכל 60 יום איראן תנקוט בצעדים נוספים להפחתת המחויבויות שלה להסכם הגרעין.

נשיא צרפת עמנואל מקרון גינה את הצעד האיראני, המהווה לדבריו הפרה של הסכם הגרעין. כך מסר גורם בארמון הנשיאות הצרפתי לסוכנות הידיעות "רויטרס". מקרון שוחח אמש בטלפון עם נשיא איראן חסן רוחאני. הוא הביע בפניו את דאגתו העמוקה מפני החלשה נוספת של הסכם הגרעין ואת התוצאות שינבעו בהכרח מכך. בהודעה שפרסם ארמון האליזה נאמר כי השניים סיכמו "לבחון עד ה- 15 ביולי את התנאים לחידוש הדיאלוג בין כל הצדדים".

תגיות:איראןהסכם הגרעיןעמנואל מקרון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה