חדשות בריאות

אחת ולתמיד: כל הדרכים למיגור יתושים

היתושים הגיעו אליכם? הם עוקצים אתכם שוב ושוב? קבלו את הדרכים הטובות ביותר להילחם בהם. ומה תעשו כדי להקל על הגירוד?

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

ראשית כל, נתונים: היתושים מצויים בכל רחבי העולם, מלבד מאשר באנטארקטיקה, והם כוללים למעלה מ-3000 מינים. בישראל יש עשרים וארבעה סוגי יתושים.

איי, נעקצתי: אם עד היום נהגתם לומר "יתוש עקץ אותי", זה הזמן לדייק – "יתושה עקצה אותי". כי לא היתושים עוקצים, אלא היתושות. היתושים ניזונים מצוף ומצמחים, ואילו היתושות מוצצות את דמם של בני האדם ובעלי החיים.

דם מועדף: חוקרים גילו כי ישנם אנשים שגופם מנפק תערובת חומרים ייחודית, והם אלו שנעקצים יותר מאחרים. גם עוצמת התגובה של מערכת החיסון לעקיצה שונה מאדם לאדם. לכן אצל חלק מהאנשים יתפתחו נפיחות וגירד, ואילו אחרים לא ירגישו בעקיצה כלל.

העברת מחלות: היתושים מעבירים מחלות שונות. בכל עונה מחדש יש אנשים שמאושפזים בשל קדחת הנילוס המערבי שמועברת על ידי המין השכיח ביותר בישראל. מחלות נוספות שמועברות על ידי היתושים הן הקדחת הצהובה, האלפנטיאזיס, ועוד. 

סכנת מוות: מספר האנשים שמתים בשנה בגלל מחלות המועברות על ידי היתושים מוערך בכשלושה מיליון, ולפיכך זהו בעל החיים שממית הכי הרבה אנשים בעולם.

איך נדע אם נדבקנו? מובן שרוב האנשים שנעקצים אינם נדבקים במחלות. אבל אם פיתחתם לאחר העקיצה מחלת חום ואתם סובלים מהקאות, כדאי שתפנו לרופא.

אלרגיה ליתושים: יש אנשים (בעיקר ילדים) בעלי עור רגיש, שאזור העקיצה עשוי להתנפח אצלם מאוד. הדבר שכיח אצל ילדים עד גיל חמש בעלי עור בהיר במיוחד. במקרים של תגובה חריפה לעקיצה, הפתרון הוא פניסטיל ג'ל, טיאודול ותכשירים שאינם דורשים מרשם, המרגיעים את תגובת הגוף. במצבים קשים ולאחר התייעצות עם רופא, ניתן להיעזר בתכשירים עם מרשם שלרוב מכילים סטרואידים.

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

נלחמים ביתושים: מומלץ להימנע מלהשאיר מים עומדים אחרי עונת הגשמים. היתושים נמשכים למים, והם עלולים לשמש עבורם כבתי גידול. מומלץ להתקין רשתות על החלונות, ואפשר לתלות כילה מעל המיטה.

הפעילו מזגנים: מאווררים ומזגנים, גורמים לאוויר קר בחדר, והיתושים בתגובה נמלטים מהרוח של המאוורר או מהאוויר היבש והקר של המזגן.

השתמשו בפיתוחים דוחי יתושים: יש פיתוחים שונים, שנחשבים לדוחי יתושים. כמו מוצרים חשמליים המכילים חומר שמשתחרר לאוויר ומרחיק יתושים, מנורות בעלות אור אולטרה סגול, וכן יש מוצרים תעשייתיים-כימיים שניתנים למריחה על העור וכך מונעים מהיתושים להתקרב. תכשירים שמכילים חומר פעיל בכמות גדולה, יהיו תמיד יעילים יותר.

אמצעים טבעיים: שמן ציטרונלה הוא צמח שריחו מרחיק את היתושים. מומלץ למרוח אותו סביב המיטה, או להניח את הצמח בחדר. אין למרוח את השמן על העור!

מטפלים בעקיצות: אם נעקצתם, תוכלו למרוח על העור שמנים או צמחי מרפא, העוזרים להרגעתו, כמו שמן אתרי של לבנדר. קיימים גם ג'לים מסוגים שונים המכילים קמומיל, המסייע בהרגעה. 

ריסוס: אם כלו כל הקיצין – הריסוס הוא הפתרון האפקטיבי ביותר, שכן הוא גם מרחיק יתושים קיימים ומונע מהם להתרבות, וגם מונע מיתושים להגיע. את הריסוס יש לבצע אך ורק על ידי אנשי מקצוע, ובשימוש בחומרים ידידותיים לסביבה.

תגיות:ונשמרתםיתושים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה