חדשות בעולם

האו"ם נגד ונצואלה: חטפה ורצחה מתנגדי משטר

שתילת סמים ונשק, רצח במסווה של התגדות למעצר, וחטיפת גברים צעירים - אלו לק מהדברים שנוהג ממשל מאדורו לנקוט באורח קבע כנגד מתנגדיו הפוליטיים

ההפגנות בוונצואלה (צילום: שאטרסטוק)ההפגנות בוונצואלה (צילום: שאטרסטוק)
אא

בדוח חמור שפרסם האו"ם אמש (שישי) נקבע כי כוחות הביטחון של ונצואלה שולחים כוחות מיוחדים שחוטפים ורוצחים גברים צעירים, וכן למטרות השתלות חומרים פליליים על גופם כסמים או נשק, בכוונה להביא להפללתם או לטענה כי התנגדו למעצר ובכך להתיר את דמם. הפעולות, כך לפי הדוח, מבוצעות במסגרת מדיניותו הרצחנית של הנשיא ניקולס מאדורו, לדכא את כל מתנגדי המשטר שלו.

נתונים שפרסמה הממשלה הוונצואלית מעלים כי רק בשנה אשתקד בוצעו 5,287 מקרי מוות של בני אדם, שעליהם נטען כי סרבו למעצר. גם שנת 2019 מוכיחה כי את המגמה המדאיגה, כאשר רק מינואר עד למאי נרשמו 1,569 של מקרי מוות על אבני אדם שהביעו "התנגדות למעצר".

ראש המועצה לזכויות אדם של האו"ם, מישל בצ'לט, קבעה בדוח כי רבים ממקרי המוות היו בהוצאות להורג ללא משפט. "ונצואלה שואפת לנטרל, לדכא ולהפליל מתנגדים פוליטיים ומבקרים של המשטר", קבעה ראש המועצה לזכויות אדם של האו"ם.

בעדויות משפחותיהם של 20 גברים שמתו בשל כך, שחזרו את רגע המעצר, כאשר קבוצת רעולי פנים הלבושים במדים השחורים של הכוחות המיוחדים וללא לוחיות רישוי, פרצו לבתים וגזלו את חפציהם. "הם פיצלו את הגברים הצעירים משאר בני המשפחה לפני שירו בהם", נכתב בדוח. "בכל אחד מהמקרים תיארו עדי ראייה כיצד אנשי הכוחות המיוחדים עיוותו את זירות הפשע ואת הראיות. הם נהגו לשתול כלי נשק וסמים ואף ירו בנשקיהם על הקירות או באוויר כדי לבסס חשד של עימות ולהראות שהקורבן 'התנגד למעצר'".

בעקבות מותו, מוקדם יותר השבוע, של קצין בחיל הים של ונצואלה על רקע טענות לעינויים, קראה ראש המועצה לזכויות אדם של האו"ם מהממשלה לערוך חקירה עצמאית ושקופה. "אני מפצירה ברשויות לקיים חקירה מקיפה – לרבות נתיחה לאחר המוות בסטנדרטים בינלאומיים – שתהיה עצמאית ושקופה", כתבה בצ'לט. "זהו צעד הכרחי כדי לשפוך אור לא רק על מה שאירע לו אלא כדי לבנות תשתית לקראת הבאתם לדין של האחראים למותו".

כזכור, חואן גואידו, שנתמך על ידי הממשל האמריקני ומרביתן של מדינות אירופה, הכריז בינואר על עצמו כנשיא הזמני, לנוכח הטענות כי ניצחונו לא היו לגיטימי. אולם, מאז נעצר המומנטום שלו וניסיון שלו לקומם את הצבא נגד הנשיא בחודש אפריל נחל כישלון, והמשבר החריף.

על פי נתוני האו"ם, מאז 2015 נמלטו ארבעה מיליון בני אדם מוונצואלה, לאור שיעורי האבטלה הגבוהים והמחסור החמור באוכל ובתרופות.

תגיות:ונצואלהחואן גואידוניקולס מדורוהאו"ם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה