חדשות בארץ

המדינה הודיעה: נאפשר לרבנים רפורמים לערוך לוויות צבאיות

למרות שהפקודות שונו כבר ב-2017, טענו בעמותת חדו"ש כי השינוי לא מספק, והיום הבהירה המדינה כי היא מכבדת את החלטת בג"ץ וכי תאפשר את קיומם של טקסים רפורמים או קונסרבטיביים. המדינה הבהירה כי תינתן, במקרים חריגים, זכות וטו לרבנות הצבאית

הלווויה צבאית (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)הלווויה צבאית (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
אא

המדינה הבהירה היום (חמישי) לבג"ץ כי צה"ל והרבנות הראשית יאפשרו לרבנים ורבות רפורמים וקונסרבטיבים לנהל טקסי קבורה צבאית. ההודעה באה בעקבות עתירה של עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון, שדרשה את התרתם של הלוויות חילוניות בבתי עלמין צבאיים.

כבר ב-2017 בעקבות עתירה קודמת של העמותה, הודיעו בצה"ל על שינוי הפקודות, כך שתאפשר טקסי קבורה ללא סממנים דתיים, אך הבהירו כי ייעשו רק במקרים חריגים. אלא, שבחדו"ש טענו כי שינוי זה עדיין לא מספק, והגישו עתירה נוספת לבג"ץ.

בדיון היום, בפני השופטים ענת ברון, יוסף אלרון ועופר גרוסקופף, התחייב נציג המדינה לעדכן בתוך כמה חודשים את התיקון לפקודות צה"ל, כך שנציג הצבא יהיה מחוייב להבהיר בפני קרובי המנוח כי הם יכולים לקבור את יקירם בהתאם לאורחות חייו ואמונותיו. בתיקון יודגש כי כל שינוי שיציעו קרובי ההרוג יהיה חייב לשמור על מבנה הטקס. עוד נקבע כי בנסיבות חריגות תהיה הסמכות לראש מחלקת הנפגעים שלא לאשר את השינויים של המשפחה, וכן תינתן זכות וטו לרבנות הצבאית אם תטען כי הבקשות חורגות מנוהלי הטקס הדתיים או בשל פגיעה בקדושת בית הקברות.

לפי נציג המדינה, עו"ד אבי מיליקובסקי, השינויים שיעודכנו מעניקים גמישות רבה בניהול טקסי הקבורה. הנציג הבהיר כי רוב הבקשות של המשפחות נענות בחיוב, לרבות בקשות שהרבנות הצבאית לא תנכח בטקס. בהתייחס לשאלה האם תינתן אפשרות לרב או רבה רפורמים לערוך את הטקס, אמר: "הסמכות לכך נתונה. רב או רבה שאינם אורתודוקסים זו בקשה שלא שנויה במחלוקת".

 

תגיות:צה"לבג"ץהרבנות הצבאיתעמותת חדו"שהלווייה צבאית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה