חדשות בעולם

רוסיה מאשרת: הצוללת הצבאית בה נספו 14 המלחים – גרעינית

שלושה ימים לאחר השריפה שפרצה בצוללת הרוסית, אישרה רוסיה כי הצוללת הופעלה באמצעות כור גרעיני. שר ההגנה הרוסי, סרגיי שויגו, דיווח לנשיא פוטין כי הכור "לחלוטין מבודד ובלתי מאויש"

פוטין (צילום: שאטרסטוק)פוטין (צילום: שאטרסטוק)
אא

שלושה ימים לאחר השריפה בצוללת, שהביאה למותם של 14 אנשי הצי הרוסי, אישרה הבוקר (חמישי) רוסיה לראשונה כי אכן מדובר בצוללת גרעינית.

באתר הקרמלין פורסם תמליל שיחה שנערכה בין שר ההגנה הרוסי, סרגיי שויגו, והנשיא ולדימיר פוטין, ממנה עולה המידע – שרוסיה סירבה עד כה לאשר – כי הצוללת הופעלה באמצעות כור גרעיני. שויגו עדכן את פוטין כי הכור "לחלוטין מבודד ובלתי מאויש". הוא הוסיף כי "הצוות נקט בכל הצעדים הנדרשים כדי להגן על הכור, שפועל באופן מלא".

שר ההגנה הרוסי ציין כי הגורם המרכזי לתקרית הקשה היה שריפה שהחלה בתא המצבר, שהתפשטה לאחר מכן "במידה מסוימת", אך לא פגעה בכור. בתשובה לשאלתו של פוטין, אמר שויגו כי על פי ההערכות הראשוניות ניתן לתקן את הנזק שנגרם לצוללת.

ההודעה הרשמית של משרד ההגנה הרוסי על השריפה ותוצאותיה הקשות פורסמה יממה בלבד לאחר האסון. בהודעה נאמר כי מדובר בצוללת מחקר מדעית של הצבא, שאנשיה עסקו במדידות תת-ימיות, במסגרת סקר של קרקעית האוקיינוס שנערך לצרכים צבאיים. עוד נאמר, כי השריפה אירעה בעת שהצוללת שהתה במים הטריטוריאליים של רוסיה, וכי 14 המלחים מתו כתוצאה משאיפת עשן במהלך פעולות "ההקרבה העצמית" שניהלו לכיבוי האש. לאחר שהשריפה כובתה, הועברה הצוללת לבסיס הצי הצפוני של רוסיה בסוורומורסק שלחוף ים ברנץ. מספר אנשי צוות נוספים שרדו את השריפה. על פי דיווחים שונים, 5 מלחים אושפזו בבית החולים של סוורומורסק.

בכלי תקשורת ברוסיה נמתחה ביקורת על הרשויות, על שאינן משתפות את הציבור בפרטי האסון ומנסות להסתיר את שאירע בצוללת. דובר הקרמלין, דמיטרי פסקוב, הגיב באומרו כי מדובר במידע מסווג. כחלק ממעטה החשאיות, סירבה רוסיה לחשוף את דגם הצוללת שנפגעה, אולם סוכנות הידיעות הרוסית RBC טענה מפי מקורות צבאיים כי מדובר בצוללת גרעינית מדגם AS-12/AS-31, המכונה "לושאריק". מדובר בצוללת קטנה ובלתי חמושה, המסוגלת לצלול עד לעומק של 10 אלפים רגל (כ- 3 ק"מ) ומשמשת למשימות חשאיות, ככל הנראה גם לביצוע משימות ריגול. הצוללת, שתוכננה בסוף שנות ה- 80, הושקה בשנת 2003. היא יכולה לכלול עד 25 אנשי צוות, וניתן לחבר אותה לצוללות גדולות יותר.

משרד ההגנה ברוסיה פרסם אתמול את רשימת השמות של הנספים ואת תמונותיהם. שבעה מהנספים הינם קצינים בכירים בצבא הרוסי בדרגת קפטן, ושניים מתוכם קיבלו את עיטור "גיבור רוסיה" – עיטור ההוקרה הגבוה ביותר בצבא רוסיה. בתדרוך לעיתונאים, אמר שר ההגנה שויגו כי כל 14 הנספים מועמדים לקבל עיטורים רשמיים בשל הגבורה שהפגינו בכיבוי האש.

כזכור, באוגוסט 2000 טבעה בים ברנץ הצוללת הגרעינית "קורסק" של הצי הרוסי, בעקבות 2 פיצוצים שהתרחשו בתוכה. כל 118 אנשי הצוות נספו. האסון החמור ביותר בתולדות הצי הרוסי גרר ביקורת חריפה ברוסיה. קצינים בכירים בצי הודחו מתפקידיהם, ומפקד הצי הצפוני, האדמירל פופוב, הורד בדרגה.

תגיות:רוסיהצוללת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה