חדשות בארץ

"בקרוב נחשוף עוד שקרים של איראן"

לאחר דבריו של שר החוץ האיראני כי ארצו מימשה את האיום והחלה בנסיגה משמעותית מהסכם הגרעין, ראש הממשלה התייחס להודעה ואמר כי זו "הוכחה שהסכם הגרעין עם אירן בנוי על שקר אחד גדול". במקביל, זריף מאיים כי אם אירופה לא תתגייס להצלת ההסכם, ארצו תמשיך בייצור לרמה של מעל 3.7, ויחתרו לקראת ייצור פצצת אטום

נתניהו (צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90)נתניהו (צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90)
אא

לאחר הודעת שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, כי ארצו חרגה מכמות האורניום המועשר שהותרה לה בהסכם הגרעין, ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב הערב (שני) לדברים, ואמר כי זו עוד הוכחה לשקריה של איראן כי היא אינה עומדת בהסכם הגרעין. "כבר הוכחנו שכל הסכם הגרעין עם אירן בנוי על שקר אחד גדול. עכשיו אפילו טהרן מודה בכך", אמר נתניהו בטקס יחידות מצטיינות במערך המילואים, במשכן הנשיא בירושלים.

"היום הודיעה אירן שהיא מפרה התחייבות מפורשת שלה, כשהיא חצתה את רף 300 ק"ג בהעשרת אורניום. איראן מתקדמת בצעד משמעותי לייצור נשק גרעיני", אמר. "כשחשפנו את ארכיון הגרעין הסודי, הוכחנו שכל הסכם הגרעין עם איראן בנוי על שקר אחד גדול", המשיך ראש הממשלה, "עכשיו אפילו טהרן מודה בכך. בקרוב ייחשפו עוד הוכחות שאיראן שיקרה כל הזמן. ישראל לא תאפשר לאירן לפתח נשק גרעיני".

למרות הכחשותיה הרבות כי היא אינה מתכוונת לייצר פצצת אטום, שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, הודיע מוקדם יותר היום כי תעשיית הגרעין של הרפובליקה צברה כבר כ-300 ק"ג של אורניום מועשר ברמה 3.7, רמה שלפי מומחי הגרעין מספיקה להפיק אנרגיה גרעיני אזרחית. לפי המומחים, חריגה מרמה זו תוכיח כי פניה של טהראן בהכרח לייצור פצצה גרעינית. לפי הארגון Arms Control Association, ניתן להפיק חומר לבניית פצצה גרעינית אחת, אף ממאגר של 1,050 ק"ג בלבד של אורניום מועשר.

"האירופאים לא מילאו את הבטחותיהם להגן על האינטרסים של אירן במסגרת העסקה", אמר זריף הערב. "הצעד הבא שלנו יהיה העשרת אורניום מעבר ל3.67%, המותר על פי העסקה". בעקבות דבריו, שר החוץ הבריטי, ג'רמי האנט, קרא לטהראן שלא לעשות צעדים נוספים שיובילו לפרישתה מההסכם הגרעין ב-2015.

הודעת זריף באה על רקע הצהרותיה בחודשים האחרונים של איראן, כי היא מתכוונת לפתוח בשורת צעדים שיצמצמו משמעותית את התחייבויותיה בהסכם הגרעין. לפי הארגון Arms Control Association, ניתן להפיק חומר לבניית פצצה גרעינית אחת, אף ממאגר של 1,050 ק"ג בלבד של אורניום מועשר.

לפני כשבועיים אמר מזכ"ל הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית של איראן כי ארצו מימשה את איומה, ושבה להגביר את קצב העשרת האורניום שלה. לדבריו, בתוך עשרה ימים תרחיב טהראן את מאגר האורניום המועשר ברמה נמוכה בשיעור גדול יותר ממה שהתחייבה בהסכם הגרעין, זאת "בהתאם לצרכי המדינה". הדובר הבהיר כי לנוכח צמצום התחייבויותיהן, החריגה ממגבלת ייצור האורניום יכולה להיות החל מ-3.67% - המגבלה הנוכחית, ועד לרמה של 20% בכורים המקומיים.

לצורך ההבנה נציין כי כדי שאורניום יוכל לשמש לייצור נשק גרעיני הוא צריך להיות מועשר לא פחות מרמה של כ-90%. לצד זאת נבהיר כי לדעת מומחי גרעין, אף רמה של 20% לבדה עשויה לסמל חצי מהיעד.

באיראן הודיעו לאחרונה כי ב-7 ביולי הם מתכוונים לקיים נסיגות נוספות מהסכם המעצמות, אם דרישותיהם מהאיחוד האירופי לא ייענו. "מועד האולטימטום שהציבה סוכנות הגרעין עבור חציית מגבלת העשרת האורניום, שעומד על 300 קילוגרמים, מסתיים מחר", אמר דובר סוכנות הגרעין בשבוע שעבר. "בסופו של אותו מועד, העשרת האורניום תואץ".

תגיות:מוחמד זריףתכנית הגרעין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה