חדשות בארץ

"אם נותקף – ישראל תושמד בחצי שעה"

באיראן מגייסים את כל המנופים כדי להפעיל לחץ כבד על האירופים בכדי שיצילו אותם מהסנקציות של טראמפ, ולא מהססים, לצורך כך, גם לשגר איומים מפורשים לכיוונה של ישראל. בתוך כך, שר החוץ האיראני מאשר את הדיווחים כי ארצו חרגה מכמות האורניום המועשרת שהותרה לה בהסכם הגרעין

(איור: שאטרסטוק)(איור: שאטרסטוק)
אא

על רקע הודעת איראן כי חרגה מכמות האורניום המועשר שהותרה לה, יו"ר המועצה לביטחון לאומי ומדיניות חוץ של הפרלמנט האיראני, מוג'אבה זלנור, הזהיר היום (שני) כי "אם ארצות הברית תתקוף את איראן - ישראל תושמד בתוך חצי שעה".

מוקדם יותר היום אישר שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, את דיווח סוכנות הידיעות האיראנית "פארס", שציטטה "מקור יודע דבר" כי איראן חרגה מכמות האורניום המועשר שהותרה לה בהסכם הגרעין שעליו חתמה ב-2015 עם שש המעצמות. במקביל, גם בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) אישרו כי איראן חרגה מן ההסכם.

בניסיון להפעיל מכבש לחצים על מדינות אירופה, דובר משרד החוץ האירני הבהיר היום כי הנסיגה מהסכם הגרעין עדיין הפיכה אם ידחקו בממשל האמריקני למתן את הסנקציות.

לדברי המקור הבכיר, תחת התנאים המחמירים של ההסכם שאפשרו לאיראן לשמור על מאגר אורניום מועשר ברמה נמוכה עד 300 ק"ג, תעשיית הגרעין של הרפובליקה צברה כבר כ-300 ק"ג של אורניום מועשר ברמה 3.7. "הגדלנו את כושר הייצור של האורניום", אמר ואחר הבהיר: "אני מצהיר כי החלה הספירה לאחור. הגידול בייצור יעלה בחדות, וגם לאחר חציית רף ה-300 ק"ג נמשיך להגדיל את קצב העשרת האורניום".

ההודעה באה על רקע הצהרותיה בחודשים האחרונים של איראן, כי היא מתכוונת לפתוח בשורת צעדים שיצמצמו משמעותית את התחייבויותיה בהסכם הגרעין. לפי הארגון Arms Control Association, ניתן להפיק חומר לבניית פצצה גרעינית אחת, אף ממאגר של 1,050 ק"ג בלבד של אורניום מועשר.

לפני כשבועיים אמר מזכ"ל הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית של איראן כי ארצו מימשה את איומה, ושבה להגביר את קצב העשרת האורניום שלה. לדבריו, בתוך עשרה ימים תרחיב טהראן את מאגר האורניום המועשר ברמה נמוכה בשיעור גדול יותר ממה שהתחייבה בהסכם הגרעין, זאת "בהתאם לצרכי המדינה". הדובר הבהיר כי לנוכח צמצום התחייבויותיהן, החריגה ממגבלת ייצור האורניום יכולה להיות החל מ-3.67% - המגבלה הנוכחית, ועד לרמה של 20% בכורים המקומיים.

לצורך ההבנה נציין כי כדי שאורניום יוכל לשמש לייצור נשק גרעיני הוא צריך להיות מועשר לא פחות מרמה של כ-90%. לצד זאת נבהיר כי לדעת מומחי גרעין, אף רמה של 20% לבדה עשויה לסמל חצי מהיעד.

באיראן הודיעו לאחרונה כי ב-7 ביולי הם מתכוונים לקיים נסיגות נוספות מהסכם המעצמות, אם דרישותיהם מהאיחוד האירופי לא ייענו. "מועד האולטימטום שהציבה סוכנות הגרעין עבור חציית מגבלת העשרת האורניום, שעומד על 300 קילוגרמים, מסתיים מחר", אמר דובר סוכנות הגרעין בשבוע שעבר. "בסופו של אותו מועד, העשרת האורניום תואץ".

בתוך כך, הבוקר הזהיר ראש המוסד, יוסי כהן, מפני הצעדים הגרעיניים של איראן, והבהיר כי איראן מהווה סכנה לא רק לישראל, כי אם לביטחון הבינלאומי. "אין שום דבר תמים במדיניות האירנית בכלל ובתחום הגרעין בפרט", אמר. "כל האמירות שהעשרות האורניום נועדו לצורכי מחקר והפקת אנרגיה - הן שקר מוחלט. הן המחשה של הסכנה הטמונה בקיומה של יכולת גרעינית הנמצאת בידיים של מנהיגים קיצוניים, תוקפניים וחסרי אחריות".

"כרגע מדובר רק על אורניום בדרגת העשרה נמוכה יחסית, בכמויות לא גדולות. האיום הוא להגביר את ההעשרה ולהגדיל את הכמויות. תארו לעצמכם מה יקרה אם החומר האגור בידי האירנים יהפוך בהמשך לפצצה של ממש. המזרח התיכון ובעקבותיו העולם כולו ייראו, לדעתי, אחרת ולכן אסור שהעולם ייתן לזה לקרות".

תגיות:איראןתכנית הגרעיןישראל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה