הפסקת הריון

התינוק שלא היה רצוי, נולד ונימול בשבת ר’ חודש חנוכה

כשהיא מיואשת, שבורה ומלאת פחדים מהלא נודע שקלה לבצע הפלה. כשהיא פנתה למחלקת אמ"א, הרימו את הכפפה, והאם נשמה לרווחה. והתינוק? הוא נולד ב"ה, נימול בשבת ערב ראש חנוכה, ולבקשת הנרגשת של האם - ויו"ר הידברות, הרב זמיר כהן, היה הסנדק. האם: "זה נס החנוכה שלי - יצאתי מהחושך אל האור"

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

"כשאת מתמודדת לבד עם מחשבות ופחדים מהלא נודע הפלה נראית לך כאופציה מציאותית מאוד", אומרת שיר מירושלים. סיפורה של הצעירה, בסוף שנות ה-20 לחייה, הוא גם סיפורן של אלפי נשים בישראל, שנכנסות להריון לא מתוכנן. עבורן הסיטואציה הדוחקת הופכת את ההפלה לאופציה ריאלית. האם הטרייה ממשיכה: "את רוצה לסיים עם ההיריון בגלל שאת לא חושבת על המשמעות של הפלה, את לא חושבת על מה תפסידי, ועל הפעולה עצמה. באותם רגעים קריטיים הפחד מנהל אותך. את כאילו לא את, אלו הפחדים שלך. למזלי פעמיים רציתי לבצע הפלה, פעמיים כמעט ביצעתי אותה בפועל, ופעמיים ממחלקת אמ"א עצרו אותי ברגע האחרון, ופתחו לי חלון. אני קוראת לזה חלון בגלל שדרך החלום הזה נפתחה לי אפשרות לדעת שקודם כל אני לא לבד, יש מי ששומע אותך ונמצא איתך בכל עניין".

על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בשנת 2014 נרשמו 18,646 פניות של נשים לוועדות להפסקת הריון. 98.9 אחוז מהן אושרו על ידי הוועדות. הרוב המכריע של הפניות היו בשלישי הראשון של ההיריון, עד לסוף השבוע ה- 12. סעיף החוק השכיח לאישור הפסקות הריון היה הריון מחוץ לנישואין. עוד עולה מהנתונים שב-30 אחוזים מהפניות לוועדות היו של נשים שפנו בעבר לוועדה לשם הפסקת הריון.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

"הילדים שלי הם כל חיי"

שיר ממשיכה: "אני לא שופטת אף אחת אלא מציגה את הסיפור האישי שלי. דרכו אני אומרת לכל אישה שנמצאת במצב דומה לשלי: אין לך ממה לפחד, ואל תעשי את הטעות של החיים שלך, אחר כך את תצטערי עליה. כשאני מסתכלת על שני ילדיי העיניים שלי מתמלאות דמעות. איך אני יכולה לדמיין את חיי בלעדיהם? היום אחרי שפגשתי את שתי הנשמות האלה, זה נראה לי הזוי. הילדים שלי הם כל חיי. אני לא יכולה לדמיין את עצמי בלעדיהם. כמו כל אימא. אלא שהפחדים גורמים לך לחשוב על מה שעלול לקרות לך. בדרך כלל התרחישים שאת מציירת בעיניי רוחך הם הכי גרועים שיכולים להיות. אני יכולה לומר על עצמי: מתוך החושך יצאתי לאור.

 "אני מכירה את זה מקרוב. חווייתי את זה על בשרי בהריון הריון והשני. בשניהם שקלתי לעשות הפלה. את פוחדת שמעכשיו כבר לא תהיי עצמאית, שלא תהיי את, שלא תוכלי להאכיל את ילדיך הקטנים בגלל שאין לך כסף, ומי יגדל ויחנך אותם אם אימא שלהם בעצמה עדיין לא בשלה למשימה? ומה יהיה עליך?  ומי יפרנס ויקנה טיטולים ומטרנה? יש אינסוף דאגות.

הגעתי למחלקת אמ"א בהידברות כשהייתי בנקודת שפל מבחינתי. בהריון הראשון הייתי לבד, ורק רציתי שמישהו ידבר איתי. שיפיג את הכאב של הבדידות. פניתי למחלקת אמ"א והתמיכה שקבלתי הייתה אינסופית. הן הבינו מההתחלה את החרדה שלי, ועשו הכול כדי להרגיע ממקום אימהי. הנשים שליוו אותי הפכו למעין אימהות שלי ושל התינוקות שילדתי. הן ליוו אותי בשני ההריונות, לא הרפו ולא עזבו מבחינה גשמית ורוחנית. בפועל זה אומר שקבלתי עד הבית משלוח עם כל הציוד הנחוץ לתינוק, ובחינה נפשית קבלתי תמיכה ועידוד סביב השעון.

"אחרי שהן שוחחו איתי הבנתי שלכל נשמה יש זכות לחיות בעולם הזה. ואם להבדיל אנחנו כחברה חסים על כל כלב וחתול, אדרבה שנחוס של נשמה קדושה. לפעמים המסר שאת מקבלת מהחברה הוא: מה הבעיה? קשה לך? תעשי הפלה? בעוד שמדובר ביצור חי לכל דבר, והפלה היא הריגה שלו לא עלינו. דבר שני, מישהו חשב כמה קשיים עוברים על אנשים עד שהם נפקדים? זה מטורף. יש אנשים שממתינים שנים על גבי שנים לישועה, להיפקד, הם צריכים אינספור טיפולים, האישה מזריקה לעצמה תרופות, עוברת ייסורים וחדירה לפרטיות, אי אפשר להמעיט בערך שאני קבלתי מהקב"ה מתנת חינם משמיים, ועל מתנות לא מוותרים.

"לפני שנתיים ילדתי את בתי הבכורה, אחרי לא מעט חששות. ב"ה היא ילדה חייכנית, מתוקה, אהובה – כל עולמי. לפני עשרה חודשים שוב נפקדתי ומסיבות אישיות החלטתי לעשות הפלה. עברתי את אותו הסרט גם בהריון הזה. ממש בתחילתו רציתי לסיים אותו וזהו. זה לא מגיע ממקום של רוע חלילה או זלזול, זה מגיע מלחץ ופחד. את חושבת לעצמך: מה יהיה עליי? איך אסתדר. גם הפעם מחלקת אמ"א ליוותה והדריכה אותי. בדיקת דופק העובר שלי – היתה גם בדיקת הדופק שלהן. הרגשתי שהילד הזה, שהנשמה שצריכה לבוא לעולם מאוד חשובה להן, שהן יהפכו עולמות כדי לעזור לי".

בסייעתא דשמייא לפני חנוכה ילדתי בן זכר ובברית שנערכה בשבת ראש חודש חנוכה, נר שביעי, ערכנו לו ברית כשהסנדק היה לא אחר מאשר הרב זמיר כהן. אין לי מילים לתאר איזו התרגשות הייתה במקום. זה היה סמלי שדווקא בימי חנוכה, בימים שרצו להשמיד את עם ישראל ולגרום לנו לעזוב את דתנו ולא למול את ילדנו, נערכה ברית המילה של בני היקר. על 3 הנושאים שרצו היוונים לבטל מאיתנו היהודים היו, מילה, שבת וקידוש הלבנה – וזה בדיוק יצא ברית מילה בשבת ראש חודש טבת - בחנוכה.

פניתי למחלקת אמא מיד לאחר הלידה ואמרתי להם כל מה שאני רוצה שתגשימו לי את החלום שלי... שהרב זמיר כהן ישב סנדק בברית של בני, מאחר שהברית יוצאת בשבת ובאותה שבת הרב שבת במלון עם אורחי ארגון הידברות וביקשתי להזמין חדרים לשבת זו ולשבות יחד עם הרב ואורחי הארגון ולעשות את הברית במלון וכך היה... ראיתי איך השם מסובב הכול לטובה, כיצד ההשגחה העליונה פועלת ועוזרת לי בכל דבר. הרגשתי כאילו שאני בסיפור תנ"כי. זה היה מעמד קדוש ומרגש, המלון היה מלא, מאות גברים עטורי תליתות בתפילת שחרית של שבת ונשים בנפרד משתתפים בטקס ברית המילה של בני, עין לא נשארה יבשה מהתרגשות של שמחה.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

לבנות שמתמודדות עם מצב דומה אני אומרת: "בנות, אל תתנו לפחד להפחיד אתכן. אל תתנו לפחד לגרום לכן לעשות טעות שכל החיים תצטערו עליה. הפחד הוא רק פרשנות של המציאות, הוא לא המציאות עצמה. במציאות הקב"ה עוזר ויעזור. אני מאמינה בזה, ולא רק מאמינה, אני רואה את זה יום יום עם ההתמודדות שלי. נכון לא הכול ורוד, אני עוברת קשיים בדיוק כמו כל הורה אחר, אף אחת לא יכולה ליפות את האמת. לנו האימהות יש תפקיד חשוב, ולעיתים הוא גם קשה, אבל זה התפקיד הכי חשוב. לעולם לא הייתי מוותרת עליו. אני אוהבת את שני ילדי אהבת אמת, והשלווה והנחת שלי כשאני רואה אותם צוחקים ומחייכים. השם ישמור לי עליהם".

 

 מחלקת אמ"א: לא משאירים את האישה לבד

מאז הקמתה, לפני כ 5 שנים, מעל 4,000 נשים פנו והסתייעו במחלקת אמ"א (אמא מצילה אותי). "כל ילד שבא לעולם הוא נשמה שהוריו קיבלו במתנה", אומרת מנהלת המחלקה קלינה שוורץ. "פונות אלינו נשים מכל המגזרים והמקרים. אומנם כל מקרה הוא ייחודי ומיוחד, אבל המכנה המשותף שמקשר בין הנשים הוא שההתלבטות אם להמשיך את ההיריון נסובה בעיקר סביב שיקולים אישיים מסוגים שונים. בס"ד אנחנו מנסים להתאים את הסיוע בהתאם לצורך העומד מולנו לפי המקרה, והשמיים הם הגבול, אנחנו מסבירות לכל אישה שאין סיבה אמיתית לפחד, הפחד העיקרי הוא מלעשות טעות שכל החיים תלווה ותשפיע לרעה חלילה  והפלה זו טעות קריטית שרגע אחרי כבר לא ניתן להשיב את הנעשה וזה נישאר עם האישה וכל מי שקשור להפלה לכל החיים, אנחנו מלווים אותה לאורך כל הדרך. כששיר פנתה אלינו לראשונה, לפני כשנתיים, היא כמעט ביצעה הפלה. ברגע האחרון מנענו ממנה לעשות את המהלך, והיא ילדה בת מתוקה ומקסימה. וכך גם בהריון השני שוב מתוך חשש היה כיוון של הפלה, וברוך ד' היא נמנעה, והיום אין מאושרת ממנה".

לדברי שוורץ, השאלה אם יש לאם אמצעים או שאין לה – לא מהווה שיקול אם להביא את העובר, "מדובר ביצור חי בכל קנה מידה", היא אומרת, "בפועל אנחנו מלוות את הנשים מבחינה חומרית ונפשית לאורך כל ההיריון וגם אחריו. כל אישה והשיקול שלה ואנחנו עושים הכל על מנת לפתור בעיות מסוגים שונים והכי חשוב יש רואים את כל חסד ד' בכל רגע, יש לנו לא מעט נשים שפנו אלינו אחרי שכבר ביצעו הפלה אחת, ובפעם השנייה שהן נכנסו להיריון הן חששו לחזור על הטעות. כל אישה שעברה הפלה יודעת וחשה על בשרה שמהלך כזה רודף אותה כל חייה. הכרתי נשים שכל הזמן התייסרו על כך שהן הפסיקו חיים. יש כל כך הרב מקרים כאלה לצערנו שהייסורים רודפים כל השנים בכל המישורים לא עלינו.

"במקרים אחרים, אף על פי שחלפו כבר 10 שנים מאז ההפלה, הנשים המשיכו לתהות מה היה עולה בגורל העובר לו רק היה חי. נשים שלצערנו אחרי הפלה אחת לא הצליחו להיפקד במשך שנים ועברו ייסורים קשים ולא תמיד זכו לישועה. זה לא פשוט. לכן אנחנו מציעות לכל אישה, לעצור ולחשוב. לא לקבל החלטה קריטית כזאת כשהיא נמצאת תחת לחץ או מונעת מפחד כזה או אחר. אנחנו כאן כדי לתת את מלוא הסיוע, ולהיות כתף חמה כשאת מרגישה שאין לך על מי להישען. טיפלנו באלפי מקרים שמהווים עדות חיה לכך שמי שבחרה להמשיך עם ההיריון לא התחרטה על התוצאה, אדרבא היא רק התחזקה כשהיא ראתה את הנולד". איך אומרים – "לא נמצאה האמא שהתחרטה על הנולד".

מה עושים במקרה שהאבא לא מעוניין בתינוק, ודווקא הוא זה שמפעיל לחץ על האם?

"אנחנו מטפלות גם במקרים כאלו. מבחינתנו לא משנה מי לוחץ על האם – בין אם בעלה או משפחתה הקרובה. אנחנו כאן כדי לסייע לאישה לבחור בחיים. ועל זה נאמר 'ובחרת בחיים למען ייטב לך ולזרעך עד עולם'.

"במקרים כאלה אנחנו שמות דגש גם על הליווי הנפשי בכל היבט והתאמה אישית. בזמן שחברותיה הולכות לשמוע את הדופק של העובר עם הבעל, אישה כזאת אמורה ללכת לבדיקות לבד. יש לה לא מעט חששות מהתהליך, ובדיוק בשביל זה אנחנו כאן. אין אישה שנשארת לבד. אנחנו מלווים אותה לכל עניין לו היא נחוצה".

שוקלת הפלה? מכיר/ה מישהי שנמצאת על פרשת דרכים?

אמא יקרה, אנחנו כאן, במחלקת אמ"א של הידברות, כדי לעזור לך. העניקי לילדך הזדמנות נוספת, אל תתני לו לסיים את חייו.

לפניות אל מחלקת אמ"א – סיוע, ייעוץ והכוונה חינם לנשים למניעת הפסקות הריון והפלה: טל' 073-2221333, נייד 052-9551591. מייל kalina@htv.co.il

תגיות:הפלותהפסקת הריון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה