חדשות בארץ

דוח המשרד להגנת הסביבה: שיפור באיכות האוויר במפרץ חיפה

מנתוני דוח חדש שפורסם על ידי המשרד להגנת הסביבה עולה כי בשנים 2018-2015 חלה הפחתה של 56% בפליטות של מזהמים אורגניים נדיפים, שכוללים חומרים מסרטנים. הקמת אזור אוויר נקי בחיפה בשנה שעברה הפחיתה בכ- 20% את ריכוזי הפיח בעיר התחתית

מפרץ חיפה (צילום: יניב נדב, פלאש 90)מפרץ חיפה (צילום: יניב נדב, פלאש 90)
אא

דוח חדש של המשרד להגנת הסביבה טוען כי בשנים האחרונות חל שיפור משמעותי באיכות האוויר במפרץ חיפה. מהדוח – המסכם את יישום התוכנית הלאומית להפחתת זיהום אוויר במפרץ חיפה והסביבה משנת 2015 – עולה כי בהשוואה לשנת 2014, ב- 2018 נרשמה ירידה של 56% בפליטות של מזהמים אורגניים נדיפים, שכוללים חומרים מסרטנים.

על פי הדוח, נמשכה ההפחתה של מזהמים המאפיינים שריפת דלקים, וזאת למרות העיכוב המשקי בחיבור המפעלים לגז טבעי. הנתונים מלמדים כי בשנת 2018 עמד שיעור ההפחתה בפליטת תחמוצות חנקן על 26%, בפליטות חלקיקים חלה ירידה של 13%, ובפליטת תחמוצות גופרית נרשמה ירידה של 10%.

במשרד להגנת הסביבה מציינים את הגברת האכיפה על מפעלי תעשייה באזור המפרץ בשנים 2018-2015, כפי שבא לידי ביטוי בהוצאת התראות, קיום שימועים והוצאות צווים שנועדו למנוע או לצמצם זיהום אוויר חזק או בלתי סביר. על 6 מפעלים הוטלו עיצומים כספיים בשל 16 הפרות, בסכום כולל של כ- 9.8 מיליון שקלים. כמו כן, בשנים האמורות הושלמה התקנתם והפעלתם של 41 מתקנים ואמצעים להפחתת פליטות ב-11 מהמפעלים שנכללו בתוכנית. המשרד אף החמיר את הדרישות ברישיונות ובהיתרים של כל 26 המפעלים הנכללים בתוכנית הלאומית, הפולטים מזהמים אורגניים נדיפים. דרישות סביבתיות הושתו גם על 24 מפעלים נוספים שממוקמים במפרץ ואינם כלולים בתכנית.

49 ממפעלי מפרץ חיפה יישמו במהלך התקופה את מדיניות מרחקי ההפרדה של המשרד, והתקינו אמצעים להפחתת סיכונים לאוכלוסייה ולסביבה, וזאת על ידי הפחתת הכמויות של חומרים מסוכנים, מעבר לחומרים פחות מסוכנים או הוספת אמצעי מיגון.

 

בעקבות הקמת אזור אוויר נקי – ירידה של כ- 20% בריכוזי הפיח בעיר התחתית

בתחום התחבורה – בשנה שעברה הוקם בחיפה אזור אוויר נקי, המגביל כניסת רכבי דיזל מזהמים לשטחי המגורים בעיר. מדובר ביוזמה ראשונה מסוגה בישראל, ההולכת בעקבותיהן של מאות ערים באירופה. הדוח קובע כי האזור הנקי גרף הצלחה, כאשר כבר בשנה הראשונה להפעלתו נמדדה הפחתה של כ- 20% בריכוזי הפיח בעיר התחתית בחיפה.

עוד הישג שמונה המשרד להגנת הסביבה בתחום התחבורה הנו ההפחתה של כ- 95% באוכלוסייה החשופה לזיהום מתנועה שעברה קודם לכן בעיר התחתית. ההפחתה התאפשרה כתוצאה מסבסוד תעריפי נסיעת משאיות קלות במנהרות הכרמל במסגרת התוכנית. הסטת כ- 5,000 משאיות קלות אלה בכל חודש מובילה לחיסכון משקי של כ- 4.7 מיליון שקל בשנה בעלויות חיצוניות מהפחתת מזהמים והגודש בכבישים.

הדוח מציין את שיפור יכולות הניטור הסביבתי והבריאותי באזור חיפה: נוספו 47 מכשירים לניטור סביבתי של מזהמים שונים באוויר ו- 2 תחנות ניטור ניידות; הוכפלו מספר נקודות הדיגום הסביבתי ל- 8; ומספר המזהמים הנדגמים בסביבה הועלה מ- 14 ל- 86. ריכוז תחנות הניטור במפרץ חיפה הוא הגדול בארץ ומהגדולים בעולם ביחס לגודל האוכלוסייה ולשטח הנמדד.

השר להגנת הסביבה, זאב אלקין, אמר: "אנחנו ממשיכים לפעול בנחישות להורדת זיהום האוויר במפרץ חיפה במסגרת התוכנית הלאומית, גם ממקורות תעשייתיים וגם ממקורות תחבורתיים, ולצמצם סיכונים לציבור. אנחנו גאים בהפחתות שהושגו בתעשייה אל מול המפעלים המזהמים והתחבורה, והתוצאות אף ימשיכו להשתפר למען בריאות תושבי האזור. יש עוד הרבה עבודה, והמשרד מקדיש משאבים ומאמצים רבים כדי לשפר את איכות האוויר. אנו שמחים על כך שהתוצאות ניכרות בשטח ורואים אותן בבירור במספרים ובשיעורי ההפחתה".

תגיות:מפרץ חיפהזיהום אווירהמשרד להגנת הסביבה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה