חדשות בארץ

הולכים לממשלת 60: גובר החשש כי יוכרזו בחירות חוזרות

על רקע המשבר הקואליציוני עם ישראל ביתנו, ראש הממשלה נתניהו כינס את ראשי הסיעות לישיבת חירום בה הוחלט על הרכבת קואליציית מיעוט של 60 חברים. מסתמן כי בשל הודעת ליברמן כי יצביע נגד קואליציית 60, נתניהו עשוי להכריז על בחירות חוזרות – לא לפני שיוודא כי מלאכת ההרכבה לא תוטל על מישהו אחר

נתניהו וליברמן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)נתניהו וליברמן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

בתום ישיבת חירום של ראשי סיעות הימין שכינס אמש (שישי) ראש הממשלה, בנימין נתניהו, גהוקם גוש חוסם של 60 חברי כנסת שימנעו את הטלת מלאכת הרכבת הממשלה על מועמד אחר. הישיבה נערכה לאור ההכרה כי יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, יימנע את הקמתה של ממשלת נתניהו חמישית. במקביל, ליברמן הצהיר כי יצביע נגד הקמתה של ממשלה המבוססת על 60 חברי כנסת, עובדה שתגרור מידית את ההכרזה על הליכה לבחירות חוזרות.

בהודעת הליכוד שנמסרה לאחר ההתכנסות במשרד ראש הממשלה בירושלים, נאמר כי "ראשי הסיעות החליטו פה אחד כי יש להקים ללא דיחוי ממשלת ימין שתפעל לטובת כל אזרחי ישראל. ראשי הסיעות החליטו פה אחד כי המועמד לראשות הממשלה הוא יו"ר הליכוד בנימין נתניהו, כפי שהתחייבו לבוחריהם במערכת הבחירות וכפי שהמליצו על כך לנשיא, וכי המלצתם לא תשתנה בעד אף מועמד אחר". בלכוד הוסיפו ותקפו את ליברמן בטענה כי מעשיו מקדמים הקמת ממשלת שמאל: "ראשי הסיעות קוראים לליברמן לעמוד בהתחייבותו לבוחריו ולהצטרף לממשלת הימין ללא דיחוי - ולא לתת את ידו להקמת ממשלת שמאל". התייחסות נוספת הייתה בקשיים שהערים על נתניהו כשהציב את חוק הגיוס כנימוק לאי הצטרפותו, כאשר בליכוד העדיפו לראות זאת כסיבה למסיבה בלבד. "כעת הוא משתמש בכל מיני תירוצים כדי למנוע את הקמתה של ממשלה זו, מה שעלול להביא להקמת ממשלת שמאל".

ממשבר דמה למשבר אמיתי: אחרי שהזהיר על כך, בליכוד כבר החלו לקחת את ליברמן ברצינות

בישראל ביתנו לא נשארו חייבים והצהירו כי לא די בכך שלא יצטרפו לממשלה כזו, אלא אף לא יתמכו בה בהצבעה. כאמור, אם ישראל ביתנו תצביע נגד הקמת הממשלה, לנתניהו לא יהיה רוב והממשלה לא תוכל לקום. משכך, בישראל ביתנו הזכירו כי "מיד לאחר הבחירות מפלגת 'ישראל ביתנו' המליצה לנשיא ריבלין על בנימין נתניהו כמועמד להרכבת הממשלה". עם זאת אמרו כי "כל מה שצריך על מנת להקים ממשלת ימין הוא לדרוש מהמפלגות החרדיות להסיר את ההתנגדות לחוק הגיוס כפי שהוסכם עליו בכנסת הקודמת וכפי שחוקק בקריאה ראשונה בתמיכת הליכוד ויתר מרכיבי הקואליציה", אמרו. בישראל ביתנו. "באותו רגע שהמפלגות החרדיות יסירו את התנגדותן לחוק הנ"ל, בניגוד לסיכומים הקודמים, תקום ממשלה חדשה", הוסיפו. "ממשלת 60 אינה ממשלת ימין, אלא ממשלה חרדית שבמקום לשמור על מדינת ישראל כמדינה יהודית", לדבריו, "תהפוך אותה למדינת הלכה. לכן, 'ישראל ביתנו' תתנגד בתוקף לממשלת הלכה, ממשלת 60".

לפי החוק, אם ראש הממשלה לא יצליח להרכיב ממשלה עד יום שלישי, הנשיא יקיים שוב סבב התייעצויות עם ראשי המפלגות, כשבסיומן יודיע על הטלת הרכבת הממשלה על חבר כנסת אחר או הכרזה על בחירות חדשות.

כזכור, המשבר מול ישראל ביתנו נסוב סביב סוגית חוק הגיוס, ובעיקר סביב עניין היעדים שהציב משרד הביטחון, יעדים שלא מוצאים חן בעיני המפלגות החרדיות. בניסיון לא מוצלח, הליכוד הציע שהחוק יישאר כמות-שהוא, הצעה שליברמן נעתר לה, ויחד עם זאת ייקבעו יעדי הגיוס בהחלטות ממשלה שעשויות להיות דינמיות ולא בחוק קבוע. ליברמן דחה בתוקף זאת בתוקף והמפלגות החרדיות מסרבות להתפשר.

בתוך כך, חזית נוספת שנתניהו צפוי להתמודד מולו הוא מול ראשי איחוד מפלגות הימין שחזרו על דרישתם האולטימטיבית לקבל את תיקי המשפטים והחינוך, וכי הם לא יחתמו על שום הסכם אם לא תמולא דרישתם.

תגיות:אביגדור ליברמןהכנסת ה-21חוק הגיוס

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה