חדשות בעולם

איראן ממשיכה להתגרות בעולם: הודיעה כי הגבירה פי 4 את העשרת האורניום

בעוד בממשלות ארצות הברית ואיראן יוצאים במסרים סותרים לגבי מלחמה עתידה בין השניים, בכיר איראני מוסר כי הם החלו בצעדים קונקרטיים לפיתוח תכנית הגרעין

(צילום: שאטרסטוק)(צילום: שאטרסטוק)
אא

בכיר איראני הודיע כי ארצו ממשיכה בפיתוח תכנית הגרעין כשהיא מגבירה פי 4 את שיעור העשרת האורניום – כך דווח הערב (שני) בסוכנות הידיעות האיראנית תסנים. על פי הדיווח, בכירי המתקן הגרעיני בנתנז הבהירו כי לנוכח פרישתה החלקית של איראן מהסכם הגרעין, היקף ההעשרה לא מוגבל. קודם לנסיגתה החלקית מההסכם, רף כמות האורניום שאיראן הייתה יכולה לייצר הסתכמה ב-300 קילוגרם.

הדיווח מגיע לאחר שמוקדם יותר היום הגיב שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, לדבריו של נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, כי הוא מצפה ממנו להתייחס לאיראנים בכבוד. "לעולם אל תאיים על אירני, תנסה כבוד - זה עובד!", כתב זריף בחשבון הטוויטר שלו. דבריו, כאמור, כוונו לתגובתו התקיפה של טראמפ שאמר כי אם אירן רוצה מלחמה זה יהיה סופה. זריף הוסיף כי טראמפ "מנסה לעשות מה שאחרים עשו לפניו לדכא אותנו. האומה האירנית תמיד עמדה איתנה מול תוקפים. טרור כלכלי לא יעבוד עלינו".

המסרים הסותרים שיצאו מהממשל האמריקני וממשלת איראן גרמו לכאוס בין הצדדים כאשר רק בשבוע שעבר הבהיר טראמפ כי הוא מקווה מאוד שלא תפרוץ מלחמה, זאת לאחר שבכירי ממשלו איימו בהצהרות לוחמניות. אז דווח ב'ניו יורק טיימס' כי הנשיא זועם על בכיריו, בראשם היועת לביטחון לאומי ג'ון בולטון, שלדברי טראמפ הוא מחרחר מלחמה.

בסוף השבוע נכנסו שתי משחתות אמריקניות למיצרי הורמוז הסמוכים לאיראן. במקביל, ב"גרדיאן" הבריטי דיווחו כי הערכת הממשל האמריקני הוא כי איראן הצליחה להעביר משלוח טילים לדמשק שבסוריה, תוך שהיא עוקפת בהצלחה את שירותי המודיעין הישראלים והאמריקנים. לפי הגרדיאן, לפני כשלושה שבועות מפקד כוח קודם של משמרות המהפכה האיראנים, קאסם סולימאני, הורה למיליציות שהיא החוסות תחת איראן כי עליהם להיערך למלחמה.

ההודעה על בוא המשחתות, "מקפול" ו"גונזלס", מגיעה בצל המתיחות הגוברת בין וושינגטון לטהרן, כאשר בתחילת החודש איימה איראן כי תשוב להעשיר אורניום ולחדש תכניות גרעין שנגנזו בעקבות הסכם הגרעין שנחתם עמה ב-2015. "זה היה אחד המעברים השקטים ביותר שראינו זה זמן רב", אמר גורם ביטחוני.

בימים האחרונים פרס הצבא האמריקני כוחות נוספים במזרח התיכון, נוסף לנושאת המטוסים והכוח הצבאי המורחב ששוגר בשבוע שעבר למפרץ הפרסי. בעת ההודעה על שליחתה של נושאת המטוסים, טענו בכירי הממשל, לרבות היועץ לביטחון לאומי, כי לארצות הברית נשקפים איומים שונים מצד איראן, ללא שפורט מהם. היום, איומים אלה קיבלו המחשה נוספת לאחר שב"ניו יורק טיימס" דווח כי תצלומי אוויר מהתקופה האחרונה מוכיחות כי טהראן הציבה משגרי טילים על גבי סירות קטנות – עובדה שהדליקה נורות אדומות בצד האמריקני שחששו כי איראן צועדת על חבל דק שעשוי להוביל למלחמה.

תגיות:איראןתכנית הגרעין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה