חדשות בעולם

איראן: פיתחנו חומת אש שנטרלה את הווירוס הישראלי

איראן טוענת כי האיום מהווירוס "סטוקסנט", שעל פי פרסומים זרים מיוחס לישראל ואשר עשה שמות במתקני הגרעין האיראנים, נוטרל בהצלחה

תחנת כח גרעינית באיראן (צילום: שאטרסטוק)תחנת כח גרעינית באיראן (צילום: שאטרסטוק)
אא

"מדעים באיראן פיתחו 'חומת אש' למערכות תעשייה אוטומטיות כדי לנטל פעולות חבלה, כמו אלו של סטקסנט, והיא נוסתה בהצלחה", טען היום (חמישי) שר התקשורת של איראן, מוחמד ג'וואד אזרי-ג'הרומי. הווירוס, שלפי דיווחים זרים פותח בידי ישראל וארצות הברית ושימש אותן בפעולות לטרפוד תכנית הגרעין האיראנית, נחשף לעולם ב-2010 אז דווח כי הוא שימש לשיבוש מתקן הגרעין בנתנז.

הדיווח הרשמי של איראן מגיע לאחר שבנובמבר האחרון הודיע ג'הרומי כי ישראל אחראית למתקפת סייבר נגד תשתיות התקשורת במדינה כשהיא עשתה זאת באמצעות סטקסנט. בעוד שהשר טען כי המתקפה סוכלה, במשמרות המהפכה הודו אז כי הטלפון הנייד של נשיא איראן, חסן רוחאני, היה תחת האזנה בכל "התקופה האחרונה". בטהרן גם הודו כי הטלפון האישי של רוחאני הוחלף במכשיר מוצפן. בהמשך חשפו כי הם אתרו גרסה חדשה ואלימה ביותר של התולעת המתוחכמת שהצליחה להסתנן פעם אחר פעם למחשבים רגישים של מתקני הגרעין.

בידיעה שהובאה בסוכנות הידיעות האיראנית הרשמית אירנ"א, היום אמר השר: "מדענים מהאוניברסיטה באיראן פיתחו חומת אש למערכות מיכּון תעשייתי כדי לנטרל פעולות חבלה תעשייתיות כמו אלה שנעשו באמצעות 'סטקסנט' נגד רשתות חשמל, והמנגנון הזה נוסה בהצלחה".

תולעת המחשבים "סטקסנט", פותחה במטרה להתמודד עם האיום האיראני זאת באמצעות חדירה למערכות בקרה תעשייתיות ומשם למתקנים תעשייתים הנשלטים על ידי מערכות אלה. מהלך זה הוביל להרס של צנטריפוגות ולעיכוב תכנית הגרעין האיראנית, כפי שדווח למשל בתקיפת המתקן בנתנז, שם הווירוס תקף בקרים של צנטריפוגות והחליף את ההוראות שלהם, עובדה שהובילה לשינוי מהירות הסיבוב ומכאן הנזק החמור שנגרם למערכות. מפתחי הווירוס יצרו אותו באופן כזה שהוא יגרום לנזקים הדרגתיים ואטיים ביותר ולא באופן מהיר שעשוי להעלות חשד באופן מיידי.

ב-2015 דווח ברויטרס כי איראן לא הייתה המדינה היחידה שהותקפה באמצעות הווירוס. לפי הדיווח, ארצות הברית השתמשה, ללא הצלחה, בתולעת המחשבים גם נגד תכנית הגרעין של צפון קוריאה. מפתחי סטקסנט יצרו גרסה שלו שנועדה לפעול כאשר היא מזהה הגדרות בקוריאנית על המחשב הנגוע.

תגיות:תכנית הגרעיןסטקסנט

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה