התבוללות

איזה תמורות עברו היהודים מהשואה ועד היום?

האדם עם הידע הנרחב ביותר כיום לגבי מספר היהודים המתגוררים בכל חלקי העולם הוא פרופסור סרג'יו דלה פרגולה. בריאיון מיוחד הוא מספר מי נכלל בספירת היהודים שלו ומי לא, מה ההבדל בין המגמות הדמוגרפיות של יהודי ישראל ויהודי התפוצות, ומה האמת על מספרי היורדים לחו"ל

  • ב' אייר התשע"ט
אא

כמה יהודים חיים כיום בעולם? אם מחפשים את התשובה המדויקת ביותר, הכתובת שלכם היא כנראה פרופסור סרג'יו דלה פרגולה (74) מהאוניברסיטה העברית שנחשב לבכיר חוקרי הדמוגרפיה היהודית בעולם. פרופסור דלה פרגולה מסתובב בעולם כולו כדי לחקור קהילות יהודיות, והוא יודע לכלול בספירות שלו אפילו קהילות זערוריות כמו הקהילה היהודית שבאיי הבתולה. במסגרת מחקריו, הוא מספר, הוא ביקר בכל מדינה שבה יש לפחות 10,000 יהודים – מלבד בצ'ילה ובבלארוס.

אז כמה יהודים יש כיום בעולם, פרופסור?

"14.5 מיליון", הוא מבשר. "על המספר הזה יכולים לקום עוררין, משום שיש דרכים שונות לספור יהודים. אם אתה סופר לפי הגדרת חוק השבות, שלפיה מספיק סב יהודי אחד, אתה מגדיל את המספר בכמה מיליונים. מצד שני, אני נוטה להאמין שהתוספת הזו היתה מתקזזת עם יהודים-לפי-ההלכה שלא מגדירים את עצמם כיהודים. לספירה שלי אני משתמש בהגדרה של בג"ץ: מי שיש לו הורה יהודי או שהתגייר ואיננו משתייך לדת אחרת. מכיוון שסקרים על יהדות מתבססים על דיווח עצמי, אני מסנן כך, למשל, יהודים לכל דבר שהמירו את דתם, או שהם צאצאים למי שהמיר את דתו".

בכמה גדלה האוכלוסייה היהודית מאז השואה?

"בתום השואה היו בעולם 11 מיליון יהודים, וצריך להבדיל בין הסיפור הדמוגרפי מאז ביישוב היהודי בארץ ובין הסיפור הדמוגרפי של יהודי התפוצות. בארץ היו 630,000 יהודים עם קום המדינה – היום יש 6.5 מיליון. זה גידול משמעותי שדומה שגידול שחל בכלל אוכלוסיית העולם, ומשקף את גלי העלייה לארץ פלוס הריבוי הטבעי. בתפוצות הסיפור שונה: בסוף השואה היו מחוץ לישראל 10.5 מיליון יהודים, היום יש 8 מיליון. חלק מהירידה הזו מוסבר על ידי העלייה לארץ, אבל לא הכל. ההסבר השני הוא שיעור ילודה נמוך והתבוללות גבוהה בקרב יהודי חו"ל. אם יהודים החליטו לגדל את הילד שלהם כגוי מוחלט – אז אולי הוא זכאי עליה לפי חוק השבות, אבל בהגדרה העצמית שלו אין לו זהות יהודית והוא לא מדווח על עצמו כיהודי".

כל מי שמתבונן בנתוני הפריון של יהודי ישראל ומשווה אותם לנתוני הפריון של יהודי התפוצות, לא יכול שלא לשים לב להבדל העצום. עוד לפני שנכנסים לסוגיית ההתבוללות, יהודי חו"ל פשוט לא מרבים להביא ילדים לעולם.

"צריך לזכור ששיעור הפריון של מדינת ישראל הוא יוצא דופן – הגבוה ביותר בעולם המערבי", מציין פרופסור דלה-פרגולה. "אישה יהודיה בארץ יולדת בממוצע קצת יותר משלושה ילדים. המגזר החרדי, שבו מספר הילדים הממוצע כפול ויותר, כמובן תורם לנתון הזה. אבל צריך לאמר שבכל זאת מדובר במגזר שהינו רק 10 אחוזים מהאוכלוסייה. במילים אחרות, גם כלל האוכלוסייה היהודית תורמת את חלקה לשיעור הפריון הגבוה.

"בעולם, לעומת זאת, נתוני הילודה של יהודים משקפים את המציאות של ציבור משכיל עם מעמד סוציו אקונומי גבוה יחסית – שאליו משתייכים רוב יהודי המערב".

שיעור הגידול הנמוך של יהודי ארצות הברית הוא דוגמה למגמה הזו, אומר פרופסור דלה פרגולה. בסוף מלחמת העולם השניה היו בארצות הברית 4.5 מיליון יהודים, והיום יש 5.7 מיליון. גידול צנוע מאד בכל קנה מידה. "שלא לדבר על כך שבארצות הברית מתקיים וויכוח גדול בשאלת ההגדרה כיהודי. יש שם, למשל, ציבור ענק שמגדיר את עצמו 'חצי-יהודי', ופשוט אי אפשר לחשב נתון כזה בשאלונים של מדעי החברה. יש מי שמתבולל לחלוטין ואינו יהודי לפי ההלכה אבל כן מגדיר את עצמו כיהודי במאת האחוזים – ויש מי שלהפך".

היכן מתרכזת היום יהדות העולם מחוץ לישראל?

"המספר הגבוה ביותר חיים בארה"ב, כמובן. ישראל וארה"ב ביחד כוללות בתוכן קרוב ל-85 אחוזים מיהודי העולם. אם מחפשים מדינות אחרות עם יותר ממאה אלף יהודים,  יש באירופה את צרפת ואת אנגליה. מדינה מעניינת במיוחד זוהי קנדה: הקהילה שם גדלה בעקביות, גם בזכות הגירה מצרפת. בגרמניה היו פעם הרבה יהודים, אבל השיא שלהם היה 120,000 בערך – מדובר באוכלוסייה מזדקנת שהולכת ומצטמצמת. גם ברוסיה וארגנטינה המספרים יורדים כל הזמן. באוסטרליה, לעומת זאת, יש גם גדילה יפה של הקהילה בזכות הגירה יהודית מכל מיני מקומות".

יש נתונים על מספר הישראלים שחיים מחוץ לישראל?

"כן, מדובר על קצת יותר מחצי מיליון. הריכוז הגדול ביותר שלהם הוא בארצות הברית, שם הם מונים כרבע מיליון בני אדם. אבל יש קהילות יורדים גדולות גם בקנדה ובאוסטרליה. חלק עולים לשעבר, אגב. לתקשורת הישראלית יש נטייה להגזים כשמתארים את תופעת הירידה. מדברים למשל על חמישים אלף ישראלים בברלין, אבל כשבדקתי את מרשם התושבים של העיר לא מצאתי יותר מארבעת אלפים ישראלים. אין לי אפשרות כמובן לאתר כל ישראלי שמסתתר במרתף בברלין, אבל המספרים הרשמיים רחוקים מאד מהדרמה התקשורתית".

למחקרים בהם עוסק פרופסור דלה פרגולה יש ערך רב מעבר לאספקת מספרים גרידא. הנתונים שלו על מספר היהודים בישראל ומגמות דמוגרפיות כאן נקראים בקפידה על ידי פוליטיקאים מקומיים שצריכים לקבל החלטות הנוגעות לשימור הרוב היהודי בתחומי המדינה היהודית. הנתונים שלו על יהודי התפוצות משמשים מגוון רחב של ארגונים וסוכנויות שמנסים לשמר את ניצוץ הזהות היהודית בקרב אוכלוסייה מתבוללת יותר ויותר. והמעקב שלו אחרי מגמות במספרי העולים ממדינות שונות בעולם משקף את הצלחת (או כישלון) הקליטה של עולים ממקומות שונים. "למשל, הייתה עליה משמעותית מצרפת מ-2016, אבל הקליטה שלהם לא פשוטה בכלל", הוא מספר. "עלו בעיקר משפחות צעירות יחסית, בשלב שבו הן בונות את עצמן, והן נתקלו בהרבה קשיים. השפה הצרפתית די שולית כאן ורשויות הקליטה לא ממש מבינות שצריך לקבל תעודות מקצועיות גם אם הן כתובות בצרפתית. האכזבה והביקורת של העולים האלה – ישפיעו באופן ניכר על מספר העולים שצפוי להגיע לכאן בשנה הבאה".

שבויות – המחלקה למניעת התבוללות, לפניות ודיווחים: טל' 073-2221333 או 052-9551591. מייל kalina@htv.co.il

 

 

תגיות:התבוללותנתונים דמוגרפיםיהודים בעולם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה