חדשות מדע וטכנולוגיה

לראשונה בהיסטוריה: חוקרים ישראלים הדפיסו לב חי

טכנולוגיה ישראלית פורצת דרך עשויה להתאים לחולי לב איברים באופן אישי. "מקווה שתוך 10 שנים נוכל להדפיס איבר לכל חולה"

תצוגת הלב הראשון המהונדס בתלת-מימד, במסיבת עיתונאים במעבדה באוניברסיטת תל אביב (צילום: פלאש 90)תצוגת הלב הראשון המהונדס בתלת-מימד, במסיבת עיתונאים במעבדה באוניברסיטת תל אביב (צילום: פלאש 90)
אא

מחלת לב הינה הגורם המוביל במקרי מוות בקרב גברים ונשים כאחד בארצות הברית. בישראל, זהו הגורם השני למוות, לאחר סרטן. בשנת 2013, מחלת לב היוותה כ-16% מכלל מקרי המוות בישראל, לפי נתוני משרד הבריאות.

משכך, מה רבה הייתה ההפתעה כשצוות חוקרים מאוניברסיטת תל אביב הציגו את הטכנולוגיה המהפכנית שלהם, שמבקשת להשים סוף לתורות הארוכים להשתלות לב, שברבים מהמקרים מובילה למוות של החולה. הטכנולוגיה משתמשת במדפסת תלת-מימד כשהיא בונה את האיבר על בסיס הרקמות שנלקחו מחולה וכך היא תבנה לב חי.

פרופסור טל דביר, ראש המחלקה שהגיע להישג ההיסטורי, אמר: "מאז הומצאה הטכנולוגיה של הדפסה בתלת-מימד מנסים חוקרים בכל העולם להדפיס באמצעותה, בין היתר, רקמות ואיברים להשתלה. אנחנו פיתחנו טכנולוגיה חדשה, שנותנת מענה לחלק ניכר מהקשיים שהתעוררו בדרך."

לצורך המחקר, עשו החוקרים שימוש ברקמת שומן שנלקחה מחולה, והפרידו בין תאי השומן לבין חומר חוץ-תאי שתומך בתאים. בתהליך חדשני של הנדסה גנטית, הפכו החוקרים את תאי השומן לתאי גזע, ומתוך תאי הגזע הם יצרו תאים של שריר לב ותאים שיוצרים כלי דם. במקביל הם יצרו מהחומר החוץ תאי מה שאמור לשמש כ'דיו' להדפסה. את החומרים הם הכניסו למדפסת אשר  הדפיסה את האיבר לפי הוראות מחשב - על פי הדמיות MRI וCT- של לב האדם.

לב שמודפס בדרך זו, מורכב מתאים צעירים ביותר, אשר כבר עכשיו נראה כי הם מתכווצים ומראים תכונות של תאי לב אמיתיים. בשלב זה החוקרים עובדים על גידול הלב בסביבה יחודית שתאפשר לתאים להפוך לתאי לב בוגרים, כשהם יהיו מסוגלים כבר לתקשר ביניהם ולפעול יחדיו בהרמוניה. צוות החוקרים מקווים שכבר במהלך השנה הקרובה יושתלו לבבות מודפסים אלה בבעלי חיים.

"השיטה שפיתחנו מאפשרת להדפיס לב בכל גודל רצוי, ומכיוון שהלב המודפס מיוצר מרקמות של החולה עצמו, הגוף לא ידחה אותו," אמר ראש המחלקה, פרופ' דביר. "יותר מכך, השיטה מאפשרת למעשה להדפיס כל איבר הנדרש להשתלה, ואנחנו מאמינים שהיא פותחת פתח לטכנולוגיות עתידיות, שייתרו לחלוטין את הצורך בתרומות איברים. כשחולה יזדקק להשתלה, תילקח מגופו רקמה, וממנה יודפס איבר מתאים בגודלו ובתכונותיו, שיושתל בגופו".

המחקר החדשני בתחומו, בוצע על ידי הדוקטורנט נדב נור וד"ר אסף שפירא במעבדתו של פרופ' דביר באוניברסיטת תל אביב.

תגיות:אוניברסיטת תל אביבמדפסת תלת-ממדיתלב האדם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה