חדשות יהדות

"התפוצץ לנו הלב": תושבי טבריה משחזרים את רגעי השריפה

השריפה הקשה שפרצה בבית הכנסת בשיכון א' בטבריה גרמה לשריפתם של 7 ספרי תורה. גבאי בית הכנסת ותושבי השכונה מספרים על האבל הכבד

(צילום: אמנון כהן)(צילום: אמנון כהן)
אא

השריפה שפרצה בבית הכנסת בטבריה: תושבי שכונת שיכון א' נערכים לקראת מסע הלוויה הצפוי להיערך לספרי התורה שעלו באש, בשריפה שפרצה ביום שלישי השבוע. בתוך כך, נודע שהשריפה נגרמה ככל הנראה בגלל כשל חשמלי. כעת התושבים מנסים להתאושש מהאירוע, "שפוצץ לנו את הלב מכאב", כלשונם.

חובשי איחוד הצלה טבריה וסובב כנרת הוזעקו ביום שלישי לבית הכנסת "משכן שלום" ברחוב טולדנו בעיר, בעקבות דיווח על שריפה עם חשש ללכודים. רמי לוי, חובש באיחוד הצלה: "כשהגעתי למקום יחד עם צוותי כיבוי נתקלנו במראה מזעזע של ספרי תורה שעלו באש. למרבה הנס לא אותרו נפגעים בנפש". במקביל הוזנקו למקום 4 צוותי כיבוי בפיקודו של רב רשף משה אזולאי.  

(צילום: דוברות כבאות והצלה מחוז צפון)(צילום: דוברות כבאות והצלה מחוז צפון)

שכונת "שיכון א'" נוסדה בשנות ה-50, בדרומה של טבריה, ובסמיכות לשכונת הדייגים. השכונה ממוקמת בקרבה לציונו של רבי מאיר בעל הנס. למחרת השריפה, אהרון צדוק, בן ה-81, המשמש כגבאי בית הכנסת, מתקשה להתאושש. אהרון אחראי לצרכי המקום משלהי שנות ה-90. בקול שבור מספר:  "האש חדרה לארון הקודש ואחזה בספרי התורה. אני שרוי באבל. אני לא יכול להירגע, לא הצלחתי להירדם בלילה, יחד עם זאת אני מקבל את מה שעשה הקב"ה". צדוק קיבל את הבשורה ביום שלישי בשעה 16:15, "צלצלו לומר לי שעשן יוצא מבית הכנסת. הגעתי למקום במהירות, וראיתי את ניידות המשטרה, מגן דוד ואמבולנסים. העשן יצא מבית הכנסת היה נוראי, אי אפשר היה להריח. רציתי להיכנס לראות מה קורה עם ספרי התורה, אבל בגלל שיש לי אסטמה, לא יכולתי לעשות כך. כואב הלב".

(צילום: דוברות כבאות והצלה מחוז צפון)(צילום: דוברות כבאות והצלה מחוז צפון)

צדוק מספר שבית הכנסת הוקם לפני כ-50 שנים על ידי המייסדים הותיקים שמרביתם נפטרו, והוא היחיד שנותר, כך שהאחריות לדאוג לתחזוקת בית הכנסת מוטלת עליו. "בהתחלה היה לנו רק חדר אחד, עם הזמן דאגנו שיתווסף מטבחון וחדר נוסף. לא היה לנו כלום. פעם ראשונה שדבר כזה קורה וגם האחרונה ב"ה. בית הכנסת הוא מפעל חיי, הבית הראשון שלי - דאגתי לכל פרט ופרט, לכן קשה לי, אבל אני מקבל את מה שעשה הקב"ה ומתאבל. עכשיו אנחנו נערכים לקראת ההלוויה לספרי התורה שהולכים לקבורה. אנחנו בוכים על מה שקרה. כל בית ישראל יבכו את השריפה אשר שרף ה'". אהרון מציין שמבנה בית הכנסת לא נפגע, למעט המטבחון וארון הקודש על תכולתו: ב"ה נבנה מחדש".

"אני לא מצליחה להתאושש מהטראומה", אומרת תושבת השכונה, "עמדנו מחוץ לבית הכנסת וראינו את העשן והלהבות, ולצערנו לא יכולנו לעשות דבר. בטבריה עוברת טלטלה בחודשים האחרונים, אני מקווה שנפיק לקח. אומנם זה קרה אצלנו בשכונה, אבל כולם צריכים להפיק לקחים, בכל זאת ספרי תורה – קודש הקודשים של עם ישראל, עלו באש".

(צילום: דוברות כבאות והצלה מחוז צפון)(צילום: דוברות כבאות והצלה מחוז צפון)

 

"ספרי תורה עתיקים שהובאו מתימן"

לפני כשלושה חודשים נפרץ בית הכנסת 'שיח ישראל' בירושלים, ספרי התורה הושלכו בביזיון על הרצפה. מתפללי בית הכנסת ערכו תענית, וכשבוע לאחר מכן הכניסו את ספר התורה שניצל בריקודי שמחת תורה.

אמנון כהן, תושב שיכון א', המכהן בוועד השכונה: "מדובר בספרי תורה עתיקים שהובאו מתימן. הם היו כמו התינוקות של הגבאי אהרון צדוק, שמטפל בבית הכנסת במסירות נפש, ולקח את המקרה באופן קשה במיוחד". אמנון נוהג להתפלל בבית הכנסת הסמוך: "יש לנו 5 בתי כנסת בשכונה בה מתגוררים בקירוב כ-250 תושבים. אני מתפלל בבית כנסת של הטוניסאים הצמוד לבית הכנסת של התימנים. השכונה שלנו ממוקמת בקרבה לשפת הכנרת, במרחק של 20 דקות מרבי מאיר בעל הנס.

(צילום: דוברות כבאות והצלה מחוז צפון)(צילום: דוברות כבאות והצלה מחוז צפון)

"ביום שלישי, סמוך לשעות אחר הצהריים, קבלתי הודעה מכבאות אש על עשן מיתמר מבית הכנסת. הגעתי ממקום עבודתי, מתחם רבי מאיר בעל הנס – וחשכו עיניי. עשן שחור וסמיך היתמר מבית הכנסת, וריח הפיח השתלט על האוויר. התושבים המשתוממים לנוכח המראה הקשה עמדנו בחוץ, ולא יכולנו לעשות דבר כדי להציל את ארון הקודש ותכולתו, כמובן בגלל הסכנה שהיתה. הרגעים האלה היו מצמררים, כואבים ומזעזעים. התושבים לא ידעו מה לעשות. היינו נבוכים והמומים".

אמנון מוסיף ומספר: "כשהאש כובתה התבררה לנו התמונה – 7 ספרי תורה מתוך 10 – נשרפו. חלקן נשרפו כליל, ולגבי היתר אנחנו בודקים כעת אם אפשר להציל אותם. השכונה כולה באבל. תושבי טבריה דתיים ברובם, וגם מי שלא דתי – מחובר למסורת, אם כי אני מאמין שהלב של כל יהודי נצבט כשרואה ספרי תורה שנשרפים". אמנון מספר שהנזק העיקרי נגרם למטבחון ולארון הקודש, "כרגע אנחנו עסוקים בסידורי ההלוויה של ספרי התורה, שתתקיים ב"ה בשבוע הבא. כדי לקבור את הגווילים צריכים כדים מיוחדים".

(צילום: דוברות כבאות והצלה מחוז צפון)(צילום: דוברות כבאות והצלה מחוז צפון)

"המעמד קשה ונוראי", מסכם אמנון. "צריך לעשות חשבון נפש, כל טבריה כואבת, לא רק תושבי שיכון א'. כששמענו על הפריצה לבית כנסת בירושלים, לפני כחודשיים, ועל כך שאלמונים השחיתו ספרי תורה ושפכו עליהם חומרי ניקוי – כמובן הזדעזענו ונזעקנו. הרי זאת תורנו הקדושה. כשזה הגיע לטבריה, לבית שלנו, כולנו, מטבריה ומחוץ לה – כל עם ישראל - צריכים להתפלל ולהתאחד. אחרי חג הפסח נקבע תאריך הלוויה ונפיץ לציבור".

חבר מועצת העיר, רפאל טרבלסי, המתגורר בשכונה: "זאת אחת השעות הקשות שידעה טבריה בכלל והשכונה בפרט. על פי הבנתי, מבדיקת כבאות אש עולה שמדובר בשריפה שפרצה בגלל כשל חשמלי. אני לא מתיימר להטיף מוסר, אבל לדעתי בגלל חומרת המקרה - כל עם ישראל צריך לפתוח את העיניים ולפשפש במעשים, בעיקר בין אדם לחברו. אנחנו צריכים להתחזק באהבת חינם. אי אפשר להתעלם מהזמן שהאסון הזה התרחש – בשעת השיא של יום הבחירות, שכידוע קדמו לכך 3 חודשים שהיו רווים ובמחלוקות והדגשת השסעים והמפלג". רפאל הגיע יום למחרת השריפה לבית הכנסת: "זה נראה איום ונורא, פשוט כאב לב. תושבי השכונה בזעזוע עמוק. הם המומים ונבוכים. אין לנו מילים אלא לומר שמדובר באירוע טרגי, ואנחנו נערכים לקראת ההלוויה של ספרי התורה אותם לא ניתן לשחזר".  

(צילום: דוברות כבאות והצלה מחוז צפון)(צילום: דוברות כבאות והצלה מחוז צפון)

אמנון מוסיף: "אני בטוח שאחרי שנתאושש מהטראומה ונצא מהאבל – נחזר לשגרה ונשמח בתורתנו הקדושה – זאת הגדולה של עם ישראל".

רשף אושרי מאמו, דובר כבאות והצלה לישראל מחוז צפון: "לאחר חקירת רמ"ד חקירות תחנת טבריה רב רשף יחיאל שמו, השריפה בארון הקודש פרצה כתוצאה מכשל חשמלי".

תגיות:ספרי תורהטבריהשריפה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה