אמונה

חתונה כדת משה וישראל או הכחדה

מדוע "חתונה אזרחית" פוגעת בהישרדותו של העם היהודי? ומה מגדיר את זהותנו בתור עם ישראל מזה אלפי שנים?

  • ב' ניסן התשע"ט
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אורי שואל: "שלום, בתור חוזר בתשובה נתקלתי בתופעה של חברים מסורתיים שמתנגדים להתחתן דרך הרבנות, ורוצים לעשות טקס משלהם ללא רב, רחמנא ליצלן. אני נמצא בסיטואציה מאוד לא נעימה כשאני מקבל הזמנה כזו, כי פה יש כבר משבר יחסי חברות... אשמח מאוד שתעזור לי להשיב להם, למה כן כדאי להתחתן ברבנות ולקדש כדת משה ישראל?"

* * *

שלום וברכה אורי, ותודה על שאלתך.

הייתי פונה לרגש היהודי של חבריך, השמירה על זהותנו היהודית ואחדותנו כעם ישראל.

כל "חתונה אזרחית" מזיקה לעם ישראל, וגורמת להיכחדותו. אין לי ספק בכך שאף יהודי אינו רוצה להיות שותף לאיבוד העם היהודי, ולא לחבור חלילה לאוייבי ישראל אשר מבקשים להאבידנו מן העולם. לאחר אמירה קשה זו, ודאי ישאלו אותך, מה הקשר בין חתונה אזרחית לבין איבוד העם היהודי?

ובכן, מזה אלפי שנים שרדנו בתור עם ישראל בזכות העובדה הפשוטה, שיהודים התחתנו רק עם יהודים כדת משה וישראל.

מלבד החובה ההלכתית החמורה שבכך, מדובר גם בהישרדות היסטורית: דת משה וישראל היא ששמרה על כך שכל החתונות יעשו רק בין יהודים כשרים - אשר מוצאם היהודי ידוע וכשר; הרבנים והעדים הם שדאגו לכך שאבותינו יהיו רשומים ומוכרים כיהודים כשרים מדור לדור, כדי שלא יסתפחו גויים וגויות לתוך עם ישראל ויאבידו את זהותו.

מה יקרה, חלילה, אם חתונות יעשו ללא רבנים ועדים כשרים כדת משה וישראל?

בדיוק מה שקורה עכשיו בארצות הברית, בהן נפוצות חתונות אזרחיות וחתונות "רפורמיות": יהודים מתחתנים עם גויים, ומאבדים את זהותם בתוך דור. גם אם צאצאיהם ירצו לשוב בעתיד לעם ישראל ולהתחתן עם יהודים מוכרים, לא יוכלו להוכיח שאבותיהם אכן היו יהודים - מאחר שאבותיהם לא התחתנו בחתונה יהודית!

מי שחושב שטענה זו היא רק הפחדה, מוזמן להביט במספרים: נכון לשנת 2010, 55% מיהדות ארצות הברית כבר התבוללה. חתונות "רפורמיות" הן אזרחיות במהותן, כי אינן מציבות אף תנאים הלכתיים משום צורה וסוג, כלומר, הן מאפשרות לכל גוי וגויה "להכריז" על עצמם כעל יהודים ולהתחתן עם יהודים, בדיוק כמו בחתונה אזרחית. מה שקרה היה צפוי: משנות ה-50 איבדו את מחציתם בין הגויים, הקהילה הרפורמית בארה"ב עתידה להיכחד! אנו רואים בעינינו שרק היהודים האורתודוקסים אשר מתחתנים בחתונות יהודיות שרדו ועודם שורדים כיהודים.

סכנה זו קיימת לצערנו בכל עוצמתה גם בארץ ישראל, בה נפוצה מאוד התופעה של גיורים מפוקפקים, גויים וגויות אשר מרגישים "ישראלים", ומכנים עצמם יהודים מבלי שיש להם כל קשר וזיקה ליהדות. במו אוזניי שמעתי סיפורים אישיים מזעזעים של יהודים מסורתיים שגילו לאחר שנים רבות שבני זוגם היו בעצם נוצרים גמורים שמאמינים בצלוב, ואף דרשו אותם לבקר בכנסיות שבארצם ולהטביל את ילדיהם בכנסייה, כל זאת לאחר שסיפרו להם שהתגיירו בצעירותם בארץ... דבר כזה לא היה מתאפשר בחתונה יהודית כשרה, שבודקת יוחסין ויוצרת עדות נאמנה מדור לדור בין יהודים ויהודיות כשרים.

"אבל ברור שאני יהודי, והיא יהודיה, אז מה הבעיה בחתונה אזרחית?"

למרות שחבריך הנם יהודים גמורים, עצם הסכמתם לחתונה אזרחית מאפשרת לגויים וגויות אחרים להתחתן עם יהודים בחתונות אזרחיות, בכך הם נעשים שותפים לאותו מוסד אזרחי שמאבד את העם היהודי מבפנים: "מהרסיך ומחרביך ממך יצאו" (ישעיהו מט, יז).

גם אם חבריך יודעים כיום שהנם יהודים (וזאת רק בזכות העובדה שאבותיהם הנאמנים התחתנו בחתונה יהודית כדת משה וישראל), אולם כיצד יידעו זאת נכדיהם וצאצאיהם? גם אם יספרו לילדיהם שהם יהודים כשרים, הרי אותו סיפור בדיוק יספרו גם כל אותם מתבוללים וגויים ישראלים שהתחתנו בחתונה אזרחית כמותם... אז כיצד נדע בעתיד מי דובר אמת ומי לא? בעתיד הלא-רחוק לא יהיה ניתן עוד לדעת מי מביניהם יהודי ומי לא.

על כן, חתונות אזרחיות יפצלו את העם היהודי, וייצרו לבסוף מצב של שני עמים: עם שהתחתן כדת משה וישראל, נותר נאמן ליהדותו ובעל עדות רבנית שמעידה על כשרותו, ועם שני, מעורב ומבולבל עם גויים וגויות בני תרבויות שונות הטוענים ל"ישראליות", שרבים מהם גיורים רק למחצה ולשליש ולרביע.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

מה שאומר שכל מי שמתחתן בחתונה אזרחית פוגע גם בילדיו, שיהיו שייכים בעתיד לאותו חלק של עם מפוקפק ומתבולל למחצה, שיתקשה לגלות ולהעיד על יהדות אבותיו, ולכן גם לא יוכל להתחתן עם יהודים מוכרים וכשרים בני עמנו! כיצד יצליחו צאצאיו המסכנים להוכיח אם הסבתא או הסבתא-רבתא שלהם היו יהודיות כשרות או גויות, גרות אמיתיות או מזוייפות?

מכאן שהבוחר בחתונה אזרחית, מלבד שגורם בכך לקרע חמור מאוד בעם ישראל, בוחר למעשה להאביד במו-ידיו את בניו ובנותיו מן העם היהודי לדורותיו. גם אם הצאצאים ירצו לשוב בתשובה, ייתכן שיאלצו לעבור גיור לחומרה.

האם חבריך באמת היו רוצים שנכדיהם יהיו שייכים לעם אחר, מופרד מעם ישראל, שלא יוכל עוד להתערבב עם בני עמנו? האם היו רוצים להיות שותפים לאיבוד עמנו והכחדתו חלילה? מובן שלא. קרוב לוודאי שמה שגרם לחבריך לבקש חתונה אזרחית מלכתחילה, היא בשל רוחה המרדנית של התרבות המערבית הנושבת כיום בישראל, זו הרוח המתנגדת למוסדות ומזלזלת בעצם קיומם, בדומה לילד הבורח מביתו המתורבת כדי לגור ביערות עד שנוכח לגלות על בשרו ודמו מדוע בני אדם צריכים בתים...

כל הנאמר נוגע רק לחלק הטכני, אך בנוסף לכך חשוב להסביר מדוע הזהות היהודית חשובה כל כך, ואינה דומה לאף תרבות אחרת.

חתונות אזרחיות יוצרות קרע בעם ישראל, כיוון שבאמצעותן מתחתנים גויים עם יהודים, וגורמים לכך שבעתיד לא יוכלו צאצאיהם להוכיח אם אבותיהם היו יהודים או גויים (במיוחד כאשר נפוצה התופעה של גויים ישראלים רבים שטוענים להיותם יהודים, למרות שלא התגיירו כדת וכדין), מה שייצור מצב של שני עמים שלא יוכלו להתחתן זה עם זה, ויאבד חלק נרחב מעם ישראל ח"ו.

זו אפוא תשובה טכנית שתשכנע כל יהודי שמרגיש מחובר לעמו ולא רוצה לגרום צער מיותר לילדיו. כעת נעמוד על השורש והמהות, הבנת הזהות היהודית השונה מכל מסורת אחרת, ומה ששומר עליה.

מדינת ישראל כידוע צעירה מאוד, אפילו לא עשתה מאה שנה, מובן שלא היא קבעה את זהותנו כעם הנצח. אם כן, מהי הזהות היהודית שמגדירה אותנו כעם, כאחים ואחיות המאוחדים בזהות אחת וחיים בגורל משותף מזה 3300 שנה?

עובדה כי במשך 2000 שנה חיו בני עמנו בגלות, ללא מדינה וצבא, וחמור מכך - מפולגים היו גאוגרפית, מדברים שפות שונות לגמרי זו מזו, מתלבשים לבושים שונים, אוכלים מאכלים שונים, נוהגים מנהגים שונים - וחרף כל השינויים התרבותיים הגדולים, היו בכל זאת מאוחדים בלב ובנפש כיהודים בני עם אחד תחת גורל משותף, שכן בזכותו חזרו יהודים מכל תפוצות העולם להתקבץ כאן שוב בארץ אבותינו ולהלחם על יהדותנו. אך מדוע בעצם?

אם תשאל אזרח רוסי או אזרח צרפתי מה מגדיר אותם כרוסים או צרפתים, תשמע תמיד סיבות תרבותיות: השפה, הלבוש, המאכלים, הספרות, השירים, המנהגים, השלטון, והכי חשוב - האזור הגאוגרפי!

רוסים הם אנשים שהתגוררו דורות רבים באזורים הגאוגרפיים של הפדרציה הרוסית, וצרפתים הם אנשים שהתגוררו דורות רבים תחת שלטון צרפתי באזור גאוגרפי שבמערב אירופה.

גילינו אפוא שמה שמאחד בין רוסים או בין צרפתים, אינו מה שמאחד בין יהודים. הנה ניסוי מחשבתי מעניין שמוכיח זאת:

הכניסו לחדר אחד יהודי שעלה עכשיו מאירופה, יהודי שעלה עכשיו מעיראק, ויהודי שעלה עכשיו מתימן, האם תהיה ביניהם איזושהי שפה משותפת?

אפילו אם שלושתם מדברים עברית, לא תיתכן ביניהם שפה משותפת: הרי זה אוהב גפילטע פיש וזה אוהב ג'חנון, זה נהנה מנגינה של קלרינט וזה נהנה מנגינה של עוד, זה הגיע עם כובע וזה עם תרבוש, מן הסתם אפילו לא יצחקו מאותן בדיחות.

מה יכול היה לגרום לאנשים כה שונים זה מזה להרגיש משותפים בזהות אחת וגורל אחד, למרות אלפיים שנים של ריחוק תרבותי חזק כל כך?

לא תימצא תשובה אחרת מלבד אמונה, היא אמונת ישראל המתבטאת בהלכה היהודית לדורותיה: י"ג עיקרי אמונה, ברית מילה, בר-מצווה, תפילין, ציצית, מזוזה, יום הכיפורים, סוכות, סדר פסח, תשעה באב, קדיש, חתונה יהודית, קבורה יהודית, וכמובן כתבי הקודש שלנו - תנ"ך, משנה, תלמוד והלכה. הם שמגדירים את זהותנו בתור יהודים, הם שמאחדים אותנו אלפי שנים, והם שהביאו את כל התפוצות להתאחד תחת מטרייה אחת בארץ הקודש.

נמצאנו למדים שהגורם שמאחד בין גויים הוא חיצוני בלבד, בעוד הגורם שמאחד יהודים הוא פנימי ומהותי: היהדות, התורה וערכיה.

אין זה דבר של מה בכך להלחם על זהותנו היהודית נגד אוייבנו, המבקשים את השמדתנו בכל דור ודור. אבותינו לא הרימו ידיים ולא נכנעו לטרור האנטישמי, הם היו גיבורים שהחזיקו בעור שיניהם ביהדותם במשך אלפי שנים ולא התבוללו חרף הגזירות והרדיפה. מי שהתבולל - נעלם.

אמור לחבריך, שהם יודעים כיום שהם יהודים רק בזכות העובדה שכל אבותיהם ואמותיהם ב-3300 השנים האחרונות התחתנו בחתונה יהודית כדת משה וישראל. זו היא שרשרת הדורות החזקה מברזל, אך כמו כל שרשרת, כל חוליה בה חשובה: אם רק אחד מאבותיך או אמותיך היו חלילה מחליטים שלא להתחתן בחתונה יהודית, היו מאבדים את זהותם היהודית והקשר של צאצאיהם לעם ישראל.

כמה עצוב יהיה אם לאחר שושלת-דורות מפוארת כל כך, בוחר לפתע איזה בן או בת להתחתן ב"חתונה אזרחית", ולאבד במו ידיו את הקשר לשושלת היהודית האדירה שמאחוריו, שושלת שעליה נלחמו אבותיו ואמותיו בדמם נגד הצוררים הנוצרים והמוסלמים, הרומאים והיוונים, הבבלים והפרסים...

אין דבר שאוייבנו האנטישמים שמחים בו יותר, מאשר איבוד זהותנו ואחדותנו כעם. זו עובדה נוספת שאף יהודי בעולם לא מתכחש לה, שהגויים ניסו ומנסים להאביד את זהותנו היהודית מאז היינו לעם, וחרף מלחמותיהם שמרנו על יהדותנו.

אנו נשארים יהודים רק כאשר אנו מתחתנים על ידי רבנים ועדים כשרים "כדת משה וישראל".

בכתבה הקודמת הזכרנו את הקהילה הרפורמית בארצות הברית, שנטשה את החתונה היהודית, וכבר איבדה את מחציתה בין הגויים, וכיום ניצבת בפני סכנת הכחדה. עינינו הרואות שלא ניתן לוותר על חתונה יהודית ולהישאר יהודים.

ההלכה היא שמאחדת את עם ישראל לדורותיו. זכות גדולה יש לרבנים ועדים כשרים אשר מונעים את הכחדתו של עם ישראל, בכך שהם מסננים גויים למחצה ולשליש ולרביע שמנסים להסתפח לעם היהודי ללא גיור אמתי.

את החובה הידועה אין כמעט צורך להזכיר ליהודים הנאמנים לאלוקים, ה' אלוקינו ואלוקי אבותינו אשר ציווה אותנו בתורתו הקדושה: "ולא תתחתן בם, בתך לא תתן לבנו, ובתו לא תקח לבנך, כי יסיר את בנך מאחריי ועבדו אלוהים אחרים" (דברים ז, ד). מי ייתן ונזכה לגואל צדקנו במהרה כעם אחד, שלא יידח ממנו נידח.

תגיות:הכחדהחתונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה