חדשות בארץ

תחקיר הבוטים שם את "האתיקה העיתונאית" באור מגוחך

חוסר בבדיקה מעמיקה של העובדות, סילוף עובדות ואי אימות של מקורות – הם חלק מהבעיות של התחקיר העיתונאי, שמציג שפל חדש של תקשורת מגויסת

(צילום: שאטרסטוק)(צילום: שאטרסטוק)
אא

בתחקיר שפורסם אתמול (שני) ב'ניו יורק טיימס' וב'ידיעות אחרונות' נטען כי ישנו מערך בוטים וחשבונות מזויפים שפועל בפלטפורמות החברתיות השונות במטרה להפיץ את מסריו של נתניהו והליכוד.  

מבדיקה מעמיקה של אנשי תקשורת מובילים מכל קצוות הקשת הפוליטית, עולה שלא דובים ולא יער – בעיקר לא דובים. המרואיין הראשי בתחקיר שחלק גדול מהתחקיר מתבסס עליו, לא הבהיר בשום שלב מי בכלל הפעיל אותו. זאת ועוד: מפרסומים רבים בתקשורת עולה כי חלק גדול מהפרופילים שעליהם נטען כי הם "פיקטיביים" – שייכים לאנשים אמיתיים.

בהצהרה שמסר אתמול ראש הממשלה ויו"ר הליכוד, בנימין נתניהו, הוא חשף את זהותם של שניים מה"בובות קש" המוזכרים בכתבה. אחד מהם, גיורא עזרא, בעל חשבון המשתמש "קפטן ג'ורג'". "הם קוראים לנו בוטים", תקף ראש הממשלה. "מיליון מצביעי הליכוד הם בוטים"?, תהה.

לגופו של הדו"ח, יש לעשות הבחנה בין בוטים, פייקים ואווטארים: בוטים, בהקשר זה, הם תוכנות רשת מתקדמות שיודעות "לירות" בו-זמנית מספר רב של מסרים שמקדמים את המועמד. פייקים, הם פרופילים מתחזים שפרטי הזיהוי שלו מומצאים או שייכים לאדם אחר. אווטארים הם חשבונות שמופעלים על ידי אנשים אמיתיים שבחרו לפעול בשמות בדויים משלל סיבות לגיטימיות.

כעת, יש לדעת כי התחקיר המדובר של נועם רותם ויובל אדם, לא מתיימר לקבוע כי מדובר בבוטים אלא באווטרים – פרופילים בדויים. לטענת מחברי הדו"ח, רשת הצייצנים קשורה ליצחק חדאד, תושב אשדוד, שלטענת התחקיר הוא הודה בפני חוקר פרטי שהוא מפעיל את הפרויקט בתשלום. עם זאת, המסרים שעולים מהריאיון עם חדאד מעומעמים וסותרים. כאמור, לא ברור מי המממן של הפרויקט הזה והאם זה קשור לליכוד. אם כן, הניסיון להיתלות באתיקה עיתונאית טהורה כדי להפריח לאוויר רמזים עבים כי הליכוד אחראי לכך – הוא מעשה לא הוגן, לשון המעטה.

לדברי חיים לוינסון, פרשן בכיר בעיתון 'הארץ': "אני מכיר את הרוב המוחלט של החשבונות המדוברים וחלקם שייכים לאנשים אמיתיים. את דלילה מור המוזכרת בכתבה פגשתי פנים אל פנים. גם זיו קנובלר שמוזכר בדו"ח הוא אדם אמיתי. "ידיעות דינג" הוא פרופיל עם היסטוריה ארוכת שנים ומגוון רחב של ציוצים בנושאים שונים. אם מדובר בחשבון מזויף, הרי שזוהי מלאכת מחשבת", אמר.

"בדו"ח נטען עוד שהחשבונות המזויפים מפיצים ספינים, שקרים ופייק ניוז, ומשתמשים לשם כך בשפה ירודה ובקללות. למען ההגינות, יש לציין כי חשבונות אמיתיים רבים - חלקם שייכים לעיתונאים - מפיצים גם הם את הספינים. ולגבי השפה הנמוכה, מדובר בנחלתם של אנשים אמיתיים. השיח הירוד אינו פרי מוחו של פרסומאי, אלא מהווה שיקוף של החברה בה אנו חיים", טען לוינסון.

בהתייחס לחלק השני בתחקיר שמנסה להוכיח כי מדובר בחשבונות מזויפים לאור ניתוח המועדים, לוינסון טוען כי "גם זה – ספין". לדבריו, "אנשים שמצייצים ציוצים פוליטיים פעילים מטבע הדברים בעת התרחשותם של אירועים פוליטיים גדולים - כמו הקדמת בחירות והחלטת היועץ המשפטי לממשלה להעמיד את נתניהו לדין בכפוף לשימוע. אנשים פוליטיים מתגייסים לפעילות בתקופת בחירות – ממש כפי שפעם עמדו בצמתים, היום כותבים פוסטים וטוקבקים", הסביר פרשן 'הארץ'.

בראיון שהעניק אחד "הבוטים", משה מחלב, לינון מגל ברדיו 103FM, אמר כי הסיבה לכך שלא חשף את זהותו היא בשל עבודתו. "אני לא בוט, מה פתאום בוט? אסור לי לתמוך בימין? כל מי שתומך בימין הוא בוט?", הזדעק. "אני לא רוצה להיחשף פשוט לא נעים לי כי יש לי לקוחות, נכנסתי לטוויטר – הפכו אותי לבוט, מה זה הדבר הזה? זה בושה וחרפה של עיתון", הגיב ל"תחקיר". "מה אסור לי להיות ימני במדינה הזאת? מה זה הדבר הזה? למה לא עושים על השמאל את דברים האלה, מה חסר?".

יש לציין כי חלק ממפעילי החשבונות שעליהם נטען כי הם מזויפים, הודיעו על כוונתם להגיש תביעת דיבה נגד המפרסמים, בראשם נגד העיתונאי רונן ברגמן שפרסם את הכתבה.

בתוך כך, היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, הגיש היום (שלישי) את חוות דעתו ליו"ר ועדת הבחירות המרכזית, חנן מלצר, בנוגע לעתירה למנוע מהליכוד מלממן או להפעיל חשבונות פיקטיביים ברשתות החברתיות. בחוות דעתו של היועמ"ש נכתב כי אין לעתירה כל בסיס עובדתי שמאמת את הטענות. מנדלבליט הדגיש כי גם במידה ואכן היה פעילות כזו – אין מדובר בעבירה פלילית, אם כי ייתכן ומדובר בעבירה על חוקי הבחירות לאור חוסר הזיהוי של הפעילים עם המפלגה – אם אכן ישנו. נמסר כי על הליכוד להגיב לטענות עד השעה 18:00.

תגיות:רשתות חברתיותהליכודבחירות 2019

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה