חדשות בארץ

תחקיר הבוטים: "מיליון מצביעי הליכוד הם לא בוטים"

בעקבות התחקיר שטוען כי הליכוד הפעיל מערך חשבונות מזויפים למען ראש הממשלה, במפלגת כחול לבן הגישו תלונה במשטרה. הליכוד: "הפעילות הדיגיטלית חוקית"

ראש הממשלה בביקורו היום בכותל המערבי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90) ראש הממשלה בביקורו היום בכותל המערבי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

בתחקיר שפורסם היום (שני) ב'ניו יורק טיימס' וב'ידיעות אחרונות' נטען כי הופעל מערך חשבונות פיקטיביים שהפיצה למעלה מ- מ-130 אלף מסרים המקדמים את ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ובמקביל פועלים להחלשת יריביו.

על פי הדיווחים, החשבונות המזוייפים מפיצים את שלל מסריו של נתניהו והליכוד, כגון טענתו של ראש הממשלה כי תיקיו הפליליים "יקרסו כמו מגדל קלפים". בתחקיר, המבוסס על דו"ח של הארגון "פרויקט הבוטים הגדול", נטען כי כ-2.5 מיליון ישראלים נחשפו למסריו של אותו מערך.

בעקבות הפרסום, במחנה השמאל טענו כי הפרויקט, לכאורה, מעלה חשד לעבירות פליליות – חוק התעמולה, התחזות וחוק הגנת הפרטיות. במקביל, רשימת כחול לבן הגישה תלונה במשטרה בדרישה לפתוח בבדיקה לגבי מקורות המימון. בתלונה, שהוגשה על ידי ח"כ מיקי לוי, נכתב: "על פי החשד העולה מהפרסומים, בעל אינטרס פוליטי מנסה 'לגנוב' את הבחירות, לא באמצעות הצגת עמדות, מצע, ושכנוע, אלא על ידי השפעה באמצעות הפצת כזבים".

בתוך כך, אחד מבעלי החשבונות, שעליהן נטען כי הם מזויפים, הוצג על ידי ראש הממשלה במסיבת עיתונאים במטרה להוכיח כי אין מדובר בבוטים. לדברי בעל החשבון, המכונה בשם קפטן ג'ורג': "אני קמתי הבוקר וגיליתי שאני רובוט, פשוטו כמשמע. כמו שאתם רואים אני לא בוט ולא רובוט. אני כותב כל מה שאני כותב מתוך הלב. אני רואה את העוול שנגרם לראש הממשלה ואני לא מתאפק ואני מגיב".

ראש הממשלה אמר: "בעזות מצח הם משקרים ואומרים שאתם מתבטאים ברשת הם לא אנשים אמיתיים. הם הביאו כמה דוגמאות להוכיח את זה, אבל מה לעשות כל הדוגמאות התגלו כאנשים אמיתיים. יש להם שם, פנים אמיתיות, יש להם משפחות והכי גרוע יש להם דעות".

"מיליון מצביעי הליכוד הם לא בוטים. אתם רואים מה שאני וחברי בליכוד עושים למען המדינה שלנו, אתם רואים את ההישגים העצומים שלנו, רואים שלפיד וגנץ הם חלשים, לא מתאימים ולא יכולים להיות ראשי ממשלה והדרך שלהם שגויה", אמר.

נתניהו אף האשים כי "התקשורת, אזרחי ישראל, משקרת לכם מבוקר עד ערב. ברדיו, בטלוויזיה, בעיתונים. הם משתיקים ומכפישים אנשי ימין. הם קראו לנו צ'חצ'חים, אספסוף, בבונים, מנשקי קמעות ומזוזות, ועכשיו הם קוראים לנו בוטים". ראש הממשלה גם הבהיר כי בכוונת המפלגה להגיש על כך תלונה במשטרה.

אריאל פלקסין, עיתונאי בתאגיד השידור הציבורי כתה היום ברשתות החברתיות כי "התחקיר שפורסם בידיעות אחרונות הוא מהתחקירים המביכים שנעשו בעולם העיתונות בשנים האחרונות, מומן דרך קרן Tides (כן, סורוס), מכסף שהועבר לארגון של פעיל השמאל אורי קול ב'ברית הישראלית'".

לדברי פלקסין, "תקציר ה"תחקיר" (ותבדקו, לא המצאתי כלום): כל מי שמצייץ או כותב מימין, בלי השם והתמונה המקוריים שלו, הוא בוט. למה? כי ככה כתבנו במחקר, מה זאת אומרת, מה זה השאלות האלה. אמיתי לגמרי".

"מדובר בתחקיר ממומן מצד אנשים מאוד מאוד ספציפיים הגיע אל עיתונאינו המכובדים בדיוק בצורה ש(רוב)העיתונאים פה אוהבים: ארוז היטב ועטוף באריזת צלופן. כולל כותרת ומשנה, רק נותר לעשות קופי+פייסט, והנה- יש לנו סדר יום. הימנים מפעילים רשת של בוטים! הנה, זה מבוסס על תחקיר. מה, אתם תתחילו להתווכח עם תחקירים?", קובע העיתונאי.

מהליכוד נמסר בתגובה: "הליכוד לא קשור בשום צורה לרשת אליה התייחסתם. בכלל, הליכוד לא מפעיל שום רשת של בוטים, אוואטרים, פרופילים מזויפים וכדומה. הליכוד היא כמעט המפלגה היחידה שלא משתמשת באמצעים כאלה. הפעילות הדיגיטלית של הליכוד חוקית לחלוטין ומדווחת כראוי בשקיפות מלאה למבקר המדינה ולגורמים המוסמכים. בניגוד לנטען, יונתן אוריך לא מכיר את מר חדאד, הוא אינו מועסק על ידי הליכוד ואין לו או לליכוד קשר אתו. האהדה הגדולה ברשת לליכוד ולראש הממשלה נתניהו מתבססת אך ורק על ההישגים הגדולים של ראש הממשלה נתניהו למען אזרחי ישראל ולמען מדינת ישראל".

מכחול לבן נמסר בתגובה: "נתניהו מנסה לגנוב את הבחירות. התחקיר ב'ידיעות' וב'ניו יורק טיימס' מגלה שמערכת ההשמצות המכוערת בתולדות ישראל מופעלת ישירות על ידי נתניהו. אנחנו קוראים לפתיחה מידית של חקירת משטרה אחרי מקורות המימון של הקמפיין.

"אנחנו קוראים לשופט מלצר, יו"ר ועדת הבחירות, להורות בהקדם על עצירת קמפיין ה'פייק ניוז' המכוער הזה. אחרי 13 שנות שלטון, נתניהו איבד את הרסן. אחרי שהבין שהוא עומד להפסיד בבחירות, הוא מנסה לנצח במרמה. אם זה יצליח לו, ישראל תפסיק להיות דמוקרטיה. כל אזרח הגון בישראל, מימין או משמאל, צריך להתייצב נגד הניסיון להרוס את היסודות הדמוקרטיים שלנו", נכתב.

תגיות:בני גנץבחירות 2019בוטים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה