חדשות בארץ

דיווח: נתניהו דחה דו"ח שקבע כי תכנית הגרעין האיראנית לא תחודש

בדו"ח מקיף שנכתב על ידי קצין בכיר במערך המודיעין של ישראל, נכתב כי אין סבירות לכך שאיראן תפעל לחדש את תכנית הגרעין שלה. הדו"ח הוגש לראש הממשלה, אך הוא דחה אותו על הסף

(צילום: פלאש 90)(צילום: פלאש 90)
אא

על פי אתר "האינדיפנדנט" בערבית, בדו"ח מקיף שסוקר את המערכת הפוליטית באיראן ואת תכניותיה האסטרטגיות בעולם, נקבע כי חרף איומיה, איראן לא תשוב לחדש את תכנית הגרעין שלה מאחר והיא חוששת לצאת לעימות עם ממשל טראמפ. על פי הדו"ח, "מצד אחד, איראן אינה יכולה להתעמת צבאית עם ישראל או ארה"ב, אך מצד שני, היא מרמה את האירופאים באמצעות עסקות גדולות כדי לצאת מהמשבר הכלכלי שלה".

הדו"ח, שנכתב על ידי קצין בכיר במערך המודיעין הישראלי ואשר משמש כאחראי על התיק האיראני בצה"ל, הוגש לראש הממשלה בנימין נתניהו אך הוא דחה אותו. כזכור ראש הממשלה סבור כי לאיראן יש תכנית גרעינית וכי היא צפויה לשוב לפיתוחה בקרוב.

על פי הדיווח, הקצין נתן סקירה כוללת של המצב הפוליטי באיראן וקבע כי ישנם שני פלגים במשטר. הפלג הראשון, ואשר מובל על ידי נשיא איראן חסן רוחאני, מנסה להתנתק מהשפעותיה הזרות של איראן בעולם ולהתרכז בשיקום הכלכלה האיראנית. פלג זה גם שואף לפתח דיאלוג והתקרבות למערב שיביא בנוסף לשיפור כלכלתה הקורסת של איראן.

מנגד, הפלג השני אשר מובל על ידי ראש כוח "אל-קודס" של משמרות המהפכה, קאסם סולימאני, טוען כי כדי לחזק את איראן פנימה, יש להראות את חוזקה בחוץ. משום כך נוהגת איראן להתערב ולעמוד לצד משטר אסד בסוריה, החות'ים בתימן, חיזבאללה, חמאס והג'יהאד האסלאמי. הם סבורים כי כדי להגיע למשא ומתן הולם שיטיב עם איראן, יש לגרום לקהילה הבינלאומית לחשוש ממנה.

מי שאמור לקבוע איזה פלג ישלוט, הוא המנהיג העליון, עלי חמינאי. על פי הדו"ח, על אף שחמינאי נוטה להסכים עם הגישה הכוחנית של סולימאני, הוא מנסה לרצות את שני הצדדים וכך הוא מאפשר לפלג המתון של רוחאני לשחק תפקיד שולי בפן המדיני בניסיון להציג לעולם את פניו המתונות של המשטר, בעוד שאיראן ממשיכה לקחת חלק אקטיבי בפעילויות טרור וערעור יציבותן של מדינות באזור.

לצד הקביעה בדו"ח כי איראן לא ממשיכה בפיתוח הגרעין, בדו"ח נאמר גם כי איראן ממשיכה בתמיכה כלכלית של ארגוני טרור, בנוסף לתמיכה צבאית מתקדמת. לדברי הקצין, איראן עושה זאת כשהיא איננה מתחשבת כלל בסיכונים שמאיימים עליה. כדוגמה לכך הוא ציין את המאבק הישראלי שמנסה למנוע את ההתבססות האיראנית בסוריה, כשהוא קובע כי איראן לא מתכוונת לסגת מהמדינה. לדבריו, איראן לא מעוניינת בעימות מול ישראל ומשום כך היא תתמרן בין מקומות שונים, וכך תיטמע במידה מסוימת בתוך הצבא הסורי.

הקצין קובע כי על אף המצב הכלכלי הקשה של איראן, היא תמשיך להבריח נשק למדינות, אולם כעת היא תעשה זאת במשנה זהירות כדי לא להביא להחמרת הסנקציות – החמורות ממילא.

בהתייחס למצב הפוליטי-אזרחי במדינה, קובע הדו"ח כי מסתמן שבעתיד הקרוב "תהיה מהפכה או תנועה עממית גדולה, כפי שקרה במהפכה הירוקה ב-2009", זאת בשל המשבר הכלכלי הקשה הפוקד את המדינה.

תגיות:ביבי נתניהותכנית הגרעין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה