חדשות בארץ

הממשל האמריקני: רמת הגולן והגדה המערבית – שטח בשליטה ישראלית

לראשונה, משרד החוץ האמריקני מתייחס, בדו"ח רשמי, לגולן ולגדה המערבית כשטחים בשליטה ישראלית, זאת לאחר שבשנה שעברה הוא מחק מהכותרת החיצונית של דו"ח דומה את המונח "שטחים כבושים"

נתניהו וגרהאם ברמת הגולן, שלשום (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)נתניהו וגרהאם ברמת הגולן, שלשום (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
אא

מזכירות המדינה של ארצות הברית פרסמה היום (רביעי) את דו"ח זכויות האדם השנתי ובו התייחס הממשל לגדה המערבית ולרמת הגולן כ"שטחים בשליטה ישראלית". מדובר בשינוי משמעותי ביחס לממשלים קודמים, שהגדירו שטחים אלה כ"שטחים כבושים". שינוי זה בא לאחר שכבר בדו"ח שהוגש בשנה שעברה, מחק הממשל מכותרת הדו"ח את הביטוי "השטחים הכבושים", וכעת, כאמור, עשה זאת אף בתוך המסמך עצמו.

לדברי גורם בכיר במשרד החוץ האמריקני, אין לראות בשינוי זה כהכרה במציאות משפטית-מדינית מאחר והדו"ח מתייחס רק למצב זכויות האדם. לדבריו, "אין שינוי במדיניות של ארה"ב ביחס לשטחים הפלסטיניים. לא נעשה שימוש במלה 'כיבוש' כיוון שהדו"ח התמקד בזכויות אדם ולא בנושאים משפטיים". עם זאת, הגורם הבהיר כי "בעזרת ההגדרות שלנו אנו מעודדים שינויים ומדיניות של מחלקת המדינה האמריקנית". הוא הוסיף כי "אנו קוראים לממשלים לכבד זכויות אדם".

כזכור, במהלך פגישה שקיים היועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית, ג'ון בולטון, עם ראש הממשלה בנימין נתניהו באוגוסט האחרון, הוא הבהיר כי הממשל לא שוקל להכיר ברמת הגולן כשטח בריבונות ישראל. בראיון לסוכנות הידיעות רויטרס הוא אף הבהיר כי חרף תמיכתו של ראש ממשלת ישראל, וחרף התמיכה הגדולה של חברי קונגרס משתי המפלגות, הנושא טרם עלה לדיונים רשמיים בין ישראל וארצות הברית.

לדברי בולטון, "שמעתי שהציעו את הרעיון, אבל אין שום דיון בנושא, אין שום החלטה כזו בתוך הממשל האמריקאי", אמר אז בולטון והוסיף: "אנחנו מבינים את העמדה הישראלית, את הטענה שהם סיפחו את הגולן, אנחנו מבינים אותם, אבל אין שינוי בעמדה הרשמית נכון לעכשיו".

ביום שני נפגש נתניהו עם הסנאטור האמריקני לינדזי גרהאם ושגריר ארה"ב בישראל, דיוויד פרידמן. במהלך הביקור אמר נתניהו לגרהאם כי "רמת הגולן תמיד הייתה חלק מישראל, מאז הימים הראשונים בתולדותינו, והיא בהחלט חלק ממדינת ישראל מאז 1967, ויותר לאחרונה, מ-1981. רמת הגולן היא חלק מישראל והיא חייבת להישאר חלק מישראל לעד. אני חושב שחשוב שהקהילה הבינלאומית תכיר בעובדה הזאת ותקבל אותה, ובמיוחד ידידתנו הגדולה, ארצות הברית".

גרהאם הגיב לכך כשהוא מציין כי "ישראל שלטה בטריטוריה הזאת במלחמה על קיומה. האזור הזה נלקח בכוח צבאי משום שהוא שימש כמקום שיגור להתקיף את מדינת ישראל. יש באזור הזה היסטוריה יהודית עשירה. אני עומד על אחד המקומות החשובים ביותר במדינת ישראל מבחינה אסטרטגית". הסנאטור אף הוסיף כי הוא ישוב לסנאט ויפעל יחד עם הסנאטור טד קרוז כדי "להתניע מהלך להכרה בגולן כחלק ממדינת ישראל עכשיו ולתמיד".

תגיות:רמת הגולןארצות הברית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה