חדשות בארץ

חבר ועדת וינוגרד: ישראל איבדה את ההרתעה

פרופסור יחזקאל דרור, שהיה חבר בוועדה שבדקה את אירועי מלחמת לבנון השנייה, טוען כי חדירת מנהרות החיזבאללה לתוך שטח ישראל מהווה 'עילה למלחמה' המחייבת תגובה קשה: "לימדנו את האויבים שאפשר לתקוף את ישראל בטילים בלי לשלם מחיר"

העבודות לחשיפת המנהרות בגבול ישראל-לבנון ליד מטולה, אתמול (צילום: Basel Awidat/Flash90)העבודות לחשיפת המנהרות בגבול ישראל-לבנון ליד מטולה, אתמול (צילום: Basel Awidat/Flash90)
אא

פרופסור יחזקאל דרור – אחד מחברי ועדת וינוגרד, שהוקמה ב- 2006 כדי לבדוק את אירועי מלחמת לבנון השנייה ואת האירועים שקדמו לה – מותח ביקורת חריפה על מדיניות התגובה הישראלית בכל הנוגע למנהרות הטרור של החיזבאללה.

בראיון לעיתון "מעריב", שחלקים ממנו פורסמו הבוקר, טוען דרור כי ישראל איבדה את ההרתעה בשל העובדה שאינה מגיבה בתקיפות נגד פעולות תוקפניות של האויב המהוות 'עילה למלחמה'. לדבריו, מבחינה עקרונית "בניית מנהרות תקיפה לשטח מדינה אחרת היא קאזוס בלי (עילה למלחמה) מוחלט לפי המשפט הבינלאומי, המוסר ותורת הביטחון הלאומי. מה עושים במקום? בונים מין קו מז'ינו, משקיעים כסף בחיפושים. זו מתודולוגיה טובה, אבל אין עונש. הרתעה פירושה שהצד השני יודע באמינות גבוהה שאם יעשה משהו תוקפני, הוא ישלם בצורה לא מידתית. כל מדינה הייתה מתקיפה. תאר לך שמקסיקו תבנה מנהרה כזו לשטח ארה"ב?".

דרור – פרופסור למדעי המדינה וחתן פרס ישראל – סבור כי ישראל צריכה להגיב בעוצמה חזקה בהרבה מזו שבאה לידי ביטוי בפעולותיה הצבאיות. הוא טוען כי גם במלחמת לבנון השנייה כשלה ישראל בתגובתה, והיא ממשיכה לעשות זאת גם כיום, הן בחזית הצפון והן בחזית הדרום: "לימדנו את האויבים שאפשר לתקוף את ישראל בטילים בלי לשלם מחיר. ירי טילים על ישראל או שיגור בלוני תבערה הם הכרזת מלחמה. נורה טיל? תפוצץ 20 בתים כאזהרה. טוב יותר, תהרוג כמה מפקדים של חמאס. עם החיילים הפשוטים אין לי עניין".

"במלחמת לבנון השנייה החיזבאללה הרי לא נפגע ממש", מוסיף דרור, "היה לו מספר חללים קטן, פוצצו לו כמה בניינים באזור מגורים. זה כלום, זה כסף, איראן תשלם. להרתיע פירושו לפגוע במקבלי ההחלטות, בראשי הצבא. בלוני תבערה? היה צריך לירות בהם עם צלפים. הם צריכים לדעת שישראל מוכנה לפלוש למדינה אחרת ולהרוג את כל המנהיגים. זו הרתעה".

תגיות:לבנוןכח ההרתעה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה