מידע ליולדת

כאבים, בכי ועייפות: על התופעות שאחרי לידה, ומה עושים איתן

לאחר לידה, כאשר הגוף שלך מוצף בהורמונים ומתמודד עם החזרה לשגרה, מגיעות תופעות פיזיות רבות שמקשות על ההתמודדות. הנה כל הטיפים להתאוששות קלה

  • ח' כסלו התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מזל טוב, נולד לך תינוק! את בוודאי חושבת על טובתו כרגע יותר מאשר על כל דבר אחר: כמה הוא אכל ומתי צריך להחליף לו חיתול, האם הבטן כואבת לו, ואולי קר לו? כולנו דואגים לרך הנולד. אבל בכל המתיקות הראשונית הזו, אל תשכחי גם את עצמך.

גם את עברת שינוי. מאישה בהריון הפכת לאמא בפועל ממש, והדבר כרוך גם בשינויים גופניים לא מעטים. אם ההריון היה קשה מאד או אם חוויית הלידה היתה ארוכה או מורכבת, או לחילופין – עברת ניתוח קיסרי, ההתאוששות עתידה להיות מורכבת מעט יותר. גוף של אישה לאחר לידה מוצף בהורמונים. היא מתמודדת בו זמנית עם דימום, התכווצויות, כאבים בעקבות תפרים, ולעיתים גם בעיות נלוות כמו עצירות, טחורים ועוד. נשים רבות מדווחות על "הצפה" פיזית ונפשית בתקופה הזו. לכן, אספנו עבורך את התופעות הנפוצות לאחר לידה, ואת כל העצות המעשיות להתמודד איתן.

 

עייפות

הימים הראשונים שלאחר הלידה מאופיינים דווקא בפרץ של אנרגיה. אך לאחריהם, הגיוני שההתרגשות יורדת, ואת תתחילי לחוש עייפות פיזית ונפשית. חוויית הלידה, יחד עם השינויים ההורמונליים שהגוף חווה, הם הגורם לעייפות הרבה. בנוסף, סביר להניח שקיים מחסור בשינה לאחר הלידה, ואת צריכה גם להתרגל לאימהות החדשה. חשוב לאפשר לגוף לנוח ולהירגע בתקופה הזו ככל האפשר. מה תעשי עם העייפות? זכרי שהתינוק הקטן אינו זקוק לך לאורך כל היום. כאשר הוא שוכב במיטתו בבטחה וישן היטב, תוכלי גם את לישון ולאגור אנרגיות, כדי שתוכלי לטפל בו בצורה טובה יותר כשיקום. דאגי לעצמך גם לעזרה – מבעלך, מבני משפחה, מחברות וכדומה. כך תוכלי לחזור לכוחותיך בהדרגה.

השתדלי להגביל פעילות גופנית שאינה נחוצה – אל תעלי במדרגות אם יש מעלית, אל תרימי משאות כבדים, בצעי כל עבודה אפשרית בישיבה במקום בעמידה וכן הלאה. קבלי עזרה ככל שתוכלי, ונוחי כמה שרק אפשר. הקפידי גם בתקופה זו לשמור על דיאטה מאוזנת, והשתדלי להימנע ממזונות אשר מכילים כמויות גדולות של סוכר. מידי פעם דאגי לפנק את עצמך ביציאה מהנה או בפינוק אחר שאת אוהבת, כדי להתרענן.

 

התכווצויות

לאחר הלידה, הרחם צריך לחזור לגודלו המקורי מלפני ההריון. הרחם מתחיל להתכווץ מיד לאחר הלידה, וממשיך בתהליך עד כ-6 שבועות לאחר הלידה. ההתכווצות של הרחם יוצרת לעיתים תחושה של התכווצויות כואבות באזור הבטן התחתונה, בעיקר בימים הראשונים שאחרי הלידה. ההתכווצויות מתחזקות בדרך כלל בזמן ההנקה. תוכלי לעזור לעצמך באמצעות משככי כאבים מתאימים. כדאי לקחת משכך כאבים כשעה לפני מועד ההנקה הבא, כדי להפחית את הכאבים בזמן ההנקה. מומלץ גם להתקלח במים חמימים לעיתים תכופות, ולרוקן את שלפוחית השתן לעיתים קרובות. מומלץ גם לשכב על הבטן, ולהניח כרית מתחת לבטן התחתונה, כדי ליצור לחץ וחימום באזור. ניתן לעשות זאת גם אחרי ניתוח קיסרי.

 

כאבים

לאחר לידה רגילה, צפויים כאבים וגם אי נוחות באזור החיץ, שסביב תעלת הלידה. במהלך הלידה השרירים באזור מתרחבים ומתנפחים. לעיתים קרובות נעשה באזור גם חתך (או קרע), ולכן יש במקום גם תפרים שיוצרים כאבים ואי נוחות. לעיתים מופיעה גם הפרשה ורדרדה מאזור התפרים. חשוב לפנות לרופא אם ההפרשה ממשיכה ואינה מפסיקה. כדי להקל על הכאבים ואי הנוחות, השתמשי במשככי כאבים מתאימים, ודאגי לקרר את האזור באמצעות קומפרסים קרים. ישנם גם תרסיסים רפואיים ומשחות אשר מיועדות להקלה על אי הנוחות. מומלץ גם לעשות אמבטיות ישיבה מספר פעמים ביום, ולדאוג לשבת על כרית רכה ולא על משטח נוקשה.

לאחר ניתוח קיסרי, צפויים כאבים באזור החתך, ורגישות גבוהה של האזור בימים הראשונים לאחר הלידה. לעיתים קרובות נוספים לכאבים הללו גם כאבי גזים, במיוחד ביומיים הראשונים שלאחר הלידה. כדי להקל על הכאבים, השתמשי במשככי כאבים מתאימים. דאגי להיות פעילה ובתנועה, ולא להישאר בישיבה או שכיבה זמן רב מידי. מומלץ לצאת להליכה של 5-10 דקות לפחות אחת ליומיים. כדי להקל על הגזים, מומלץ להימנע ממשקאות מוגזים וממאכלים קרים מאד. מומלץ גם לא לשתות עם קשית שתיה.

 

דימום

החל מהלידה ועד כ-6 שבועות לאחריה, צפוי דימום, שעשוי להיות מקוטע או רציף. אחרי 6 שבועות, הדימום אמור להיפסק. אם הוא לא נפסק, ספרי זאת לרופא כאשר תגיעי לבדיקה שלאחר משכב הלידה. שימי לב לשינויים בדימום: הדימום אמור להיות נקי, ללא קרישים או גושים. אם קיימים כאלה, או שהדימום רב מאד ויש צורך בהחלפה של תחבושות יותר מאשר כל שעתיים, חשוב לפנות לרופא לבדיקה.

 

עצירות

אחרי לידה, סביר להניח שלא תהיה לך יציאה רגילה במשך מספר ימים, אך חשוב לדווח לרופא אם אין יציאה יותר משבוע לאחר הלידה. עצירות היא תופעה מוכרת, אשר נובעת מאבדן של טונוס השרירים באזור, מטחורים ומהימצאותם של תפרים. תוכלי לסייע לעצמך להתמודד עם העצירות באמצעות תזונה עשירה בסיבים, שתייה מרובה ובמקרה הצורך – גם תכשירים רפואיים להקלה על עצירות, אותם תקבלי מהרופא.

 

טחורים

עודף המשקל שנוצר בהריון והלחץ בלידה עצמה עלולים לגרום להיווצרות של טחורים. אלו הם ורידים מוגדלים שנמצאים סביב פי הטבעת. הטחורים יוצרים רגישות באזור, ולעיתים גם דימום. לרוב, הטחורים מצטמקים לאחר משכב הלידה, כלומר בתוך 6 שבועות מהלידה. תוכלי להקל על התחושה הלא נעימה והכאבים מהטחורים באמצעות קומפרסים קרים, ואמבטיות ישיבה תכופות, אפילו מספר פעמים ביום. מומלץ לדאוג ליציאות רכות ככל האפשר, באמצעות שתיה מרובה ותזונה עשירה בסיבים, על מנת להקל על הכאב והנפיחות באזור. אם הטחורים קשים וכואבים מאד, פני אל הרופא על מנת לשקול טיפול מתאים.

 

כאבים בחזה

לאחר הלידה, החזה מתמלא בחלב, ועלול להיווצר גודש. לעיתים ישנה גם דליפה של חלב, כתוצאה מריבוי החלב בשד. נשים מיניקות יכולות להקל על הגודש באמצעות הנקה תכופה של התינוק – לפחות 8 הנקות ביום. מומלץ ללבוש חזייה רכה ותומכת, שמותאמת היטב לגוף. ניתן להקל על כאבי הגודש באמצעות קומפרסים קרים מתחת לבית השחי. דאגי להתקלח במים חמימים, ולשטוף בהם את החזה ללא סבון. אם ישנן בעיות אחרות או שהכאב ממשיך או מתגבר, תוכלי לפנות ליועצת הנקה.

נשים שאינן מיניקות יכולות להיעזר באותן עצות, אך עליהן להימנע משטיפת החזה במים חמים, או מנגיעה מרובה בחזה. מומלץ להשתמש במשככי כאבים מתאימים, וגם להתייעץ עם האחות בטיפת חלב לגבי כדורים לייבוש החלב.

 

זיעה בלילה

במקרים רבים, נשים לאחר לידה סובלות מהזעה בשעות הלילה, במשך מספר שבועות לאחר הלידה. ההזעה קשורה לשינויים ההורמונאליים בגוף, ואין הרבה מה לעשות כנגדן – אלא רק להחליף בגדים ולהתקלח לעיתים תכופות.

 

שיתוף

החוויות והאנרגיות שלאחר הלידה הן מדהימות. כל אישה רוצה לשתף בחוויות שהיא עוברת – ברגעים של השמחה וברגעים של הקושי, בחוויה של הלידה ובזו של האימהות. לאחר לידה צפויים ימים של בכי נסער ללא הסבר ממשי, תחושות של לחץ ושל דאגה, ועוד. כדאי מאד שיהיה לך מישהו לשתף – אמא, אחות, חברה ואפילו אחות בטיפת חלב. יש נשים שנעזרות לאחר הלידה באיש מקצוע, על מנת לפרוק את התחושות ואת סערת הרגשות. השיתוף מקל על הסערה הזאת, ותורם לרוגע שלך, כדי שתוכלי להיות אמא טובה ורגועה לתינוק החדש שלך.

שוקלת הפלה? מכיר/ה מישהי שנמצאת על פרשת דרכים?

אמא יקרה, אנחנו כאן, במחלקת אמ"א של הידברות, כדי לעזור לך. העניקי לילדך הזדמנות נוספת, אל תתני לו לסיים את חייו. לפרטים ויצירת קשר, חינם ללא תשלום: לפניות אל מחלקת אמ"א – סיוע, ייעוץ והכוונה חינם לנשים למניעת הפסקות הריון והפלה: טל' 073-2221333, נייד 052-9551591. מייל kalina@htv.co.il  

 

תגיות:תופעות לאחר לידההפלההפלות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה