שו"ת מוזיקה

כיצד משמיעים בערוץ הידברות שירים של זמרים שאינם דתיים? האם יש חילוק בנושא ההופעות המעורבות? ומה כתב הרב עובדיה יוסף ב"יחווה דעת"?

אא
שלום רב. רציתי לדעת - הרב עובדיה האם מותר ללכת להופעות שירה מופרדות? ובנוסף, האם מותר ללמוד לנגן ולנגן בבית בכלי נגינה כמו פסנתר? האם אפשר למצוא תשובות לשאלות אלו בספרים?
שלום וברכה. בעיקרון, לגבי שמיעת מוזיקה אפשר להסתמך על גדולי הפוסקים שהתירו לשמוע מוזיקה בזמנינו מתוך קלטות ודיסקים, וכמו שפסק מרן הרב וואזנר שליט"א בשבט הלוי חלק ו סי סט ששמיעת מוזיקה בכדי להתעורר לאהבת הבורא וליראת שמים מתוכן השיר, מותרת. וכפי שפסקו המהרש"ג (חלק ב סי קכה) ובחלקת יעקב (חלק א סי סב) ובשבט הלוי (חלק ח סי קכז) ובמשנה הלכות (חלק ו סי קו) ובלהורות נתן (חלק ד סי מו) שעל מנת להשקיט את הרוח ולבטל עצבות ולהירגע מעצבים רופפים מותר לשמוע מוזיקה מתוך דיסקים וקלטות. נכון שיש מחמירים בזה, אבל ההוראה הכללית היא כיום על פי הנ"ל, וכפי שהעלו גדולי הפוסקים. והמסתמך עליהם לא הפסיד. וכן מסקנת מן הרב עובדיה יוסף שליט"א בספרו יחווה דעת חלק ו סימן לד: "מותר מעיקר הדין לשמוע בשאר ימות השנה (למעט ימי העומר ובין המצרים) דרך הרדיו ורשמקול שירי קודש המלווים בכלי נגינה".
שלום כבוד הרב. ברצוני לדעת למה אתם משדרים בערוץ הידברות זמרים שאסור לשמוע אותם? הייתי בהרצאה של הרב אמנון יצחק, והוא אמר שאסור לשמוע את מידד טסה בגלל שהוא שר "דדי דדי .." וזאת לא הדרך לדבר אל הקדוש ברוך הוא! כך אמר הרב! אין לי משהו נגד הזמרים הללו. אני בעצמי הייתי שומעת אותם מדי פעם, ומאז שהרב אמר הפסקתי. אבל מפני שאני צופה בערוץ שלכם ולפעמים אתם משמיעים את הזמרים האלה, איני יודעת מה לעשות. אני רוצה להוסיף שאתם מאוד מחזקים אותי בשיעורי התורה שבערוץ. אני חוזרת בתשובה, ואני רוצה להודות לכם! בזכותכם הפסקתי לראות ערוצים לא כשרים! תודה רבה!שלום וברכה. אתר הידברות, ערוץ הידברות, בנשיאות הרב הגאון זמיר כהן שליט"א רב בעיר ביתר עילית, כמו גם אתר שופר בנשיאות הרב אמנון יצחק שליט"א, מגדולי המחזירים בתשובה בדורינו, הוקמו בברכת ובהסכמת גדולי ישראל שליט"א שדחפו ודרבנו לעשות זאת. זאת על אף קול קורא שיצא מאותם גדולי ישראל שליט"א נגד האינטרנט והטלויזיה שאין מקומם בבית יהודי דתי. יבוא אחד וישאל, "איך הורו אותם גדולי ישראל להקים אתרי אינטרנט וערוץ טלויזיה שישדר תכנים חיוביים? והרי הם אסרו את הטלויזיה והאינטרנט מכל וכל". התשובה פשוטה וברורה: לא כל קול קורא ואזהרה היוצאת מגדולי ישראל לקהל ולציבור החרדי מיועד לכל שכבות העם. לגבי הציבור החרדי, השומר על עצמו מכל השפעה חיצונית, האיסור על הטלויזיה והאינטרנט ברור לחלוטין. אולם לגבי הציבור הרחוק והמתקרב הורו גדולי ישראל לספק להם תכנים חיוביים, מה שאין בערוצים הכלליים. 
הוי אומר, לשמחה גדולה ייחשב זאת לנו כשאחד יודיע שהוא מוציא את הטלויזיה מביתו ויפסיק לצפות בערוצים כלשהם, כולל ערוץ הידברות. אבל כל עוד והטלויזיה נמצאת בבית נמליץ לו על הצפיה בערוצינו, וכפי שאת מבשרת לנו שבזכות ערוץ הידברות הפסק לצפות ביתר הערוצים, אשרייך ואשרי חלקך. וכמוך ישנן אלפי משפחות באותו מצב.
כך גם לעניין ערבי השירה בשירי קודש: גדולי ישראל דורשים מציבור חרדי שלא להשתתף בערבי שירה אפילו בהפרדה, אבל לגבי יהודים מתקרבים הנמצאים בצעדיהם הראשוניות ביהדות מדובר ברע במיעוטו, ואותם ערבי חיזוק רצויים לגבי אותו סוג אולכסיה. ולא ניתן להחיל כל דרישה הנכללת בקול קורא לציבור החרדי לגבי כל שכבות האוכלוסיה. 
ברור שבהמשך הדרך, כשהאדם הולך ומתקרב יותר ויותר, ימליצו לו לקיים את יתר הדברים הרצויים, לשמוע מוזיקה רק מפלוני אלמוני וכו. אך כל עוד ומדובר באנשים בצעדיהם הראשוניים, ששומעים בינתיים מוזיקה חילונית, ראוי להמליץ להם לעבור למוזיקה קדושה שהם מתחברים אליה.
בעיקרון, שותף לדברים גם הרב אמנון יצחק שליט"א, שכאמור, הקים את אתר שופר באינטרנט על אף הקול קורא החמור מכל גדולי ישראל נגד האינטרנט. 
שלום וברכה. האם אתם לא סוברים שלא ראוי להשמיע ולשמוע זמרים חוטאים המרקדים מעורב? מדוע קולכם אינו נשמע?
שלום וברכה. "הידברות" עוסקת בהסברה יהודית ומיועדת לנמצאים בתחילת דרכם. לפיכך בין ההרצאות והשיעורים מוכנסים שירים וקליפים מוסיקליים בעלי תוכן יהודי מחזק ומקרב של זמרים דתיים או מתחזקים הקרובים ללב הציבור. על פי הוראת צוות ההיגוי הרוחני של "הדברות", אנו נמנעים מלשדר זמרים השרים בפני ציבור הרוקד במעורב רח"ל. אם ידוע לכם על זמרים כאלה המשודרים אצלנו מבלי שנדע על מעשיהם, נא לנקוב בשמותיהם, והם יוסרו לאלתר משידורי הדברות.
התשובות ניתנו על ידי הרב מנשה ישראל והרב בנימין שמואלי, לוקטו ונערכו ממדור השו"ת באתר הידברות.
תגיות:מוזיקה יהודיתהלכות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה