הלכה

פסק הלכה חדש: קולונוסקופיה לכל מי שעבר את גיל חמישים

חמישה רבנים חתמו על מכתב הקורא לכל מי שעבר מעל גיל חמישים לגשת לבדיקת קולונוסקופיה, שמאתרת פוליפים במצב טרום-סרטני ומונעת התפתחות מחלה ממאירה במעי

אא

פסק הלכה חדש, עליו חתמו חמישה מגדולי הרבנים, קורא לכל החרדים מעל גיל חמישים , נשים וגברים כאחד, לגשת לבדיקת קולונוסקופיה לאיתור סרטן המעי הגס. הרבנים החתומים על פסק ההלכה הם הרב הרב יצחק זילברשטיין, יו"ר ועד ההלכה של מעייני הישועה; הרב ניסים קרליץ, אב בית דין; הרב משה שאול קליין, דיין; הרב שמעון בעדני, חבר מועצת חכמי התורה של ש"ס; והרב שריאל רוזנברג, אב בית דין.

הפנייה אל הרבנים בבקשה להוציא פסק הלכה כזה נעשתה ביוזמת עמותת 'צו מניעה', המעודדת את הציבור לערוך בדיקות גילוי מוקדם למחלות ממאירות. "ראינו שבציבור החרדי רוב האנשים לא מגיעים להיבדק בבדיקת קולונוסקופיה", אומר לנו יו"ר 'צו מניעה', ד"ר שלמה לבקוביץ'. "מבית החולים מעייני הישועה אישרו לנו את הנתון הזה, ולכן החלטנו לגשת לרבנים עם כל החומר הקליני הידוע היום ולבקש את חוות דעתם".

פסק הלכה צו מניעהפסק הלכה צו מניעה

מהי בעצם בדיקת קולונוסקופיה?

"זו בדיקה מצוינת עם יחסי ציבור מזעזעים. היא מומלצת לכל אחד מעל גיל חמישים, ולאנשים מעל גיל 40 עם גורמי סיכון משפחתיים. הרופא שעורך את הבדיקה מכניס למעי סיב אופטי גמיש, ועם הוא מאתר פוליפ – הוא מסיר אותו מיד. הבדיקה נערכת בטשטוש ולא מרגישים כלום, ואחרי זה לא צריך לחזור עליה במשך חמש עד עשר שנים – תלוי מה היו הממצאים".

שליש מהאוכלוסייה בגיל הרלוונטי נושאת פוליפים במעי- מבלי לדעת על כך כלל. "לא מרגישים כלום, ובהרבה מקרים הפוליפים האלה לא מזיקים. אבל באחוז מסוים מהפוליפים יתפתח סרטן, ואין לנו דרך לדעת באיזה. הדרך היחידה לוודא שסרטן מעי לא יקרה, היא להוציא את הפוליפים האלה – מה שהרופא עושה במהלך הקולונוסקופיה". כשהמחלה מתגלה בשלבים מאוחרים, מיותר לציין, הדיאגנוזה והפרוצדורות הרלוונטיות כבר ממש לא פשוטות.

ד"ר לבקוביץ' מדגיש שכל אדם מעל גיל חמישים רשאי לבקש מרופא המשפחה הפניה לבדיקת קולונוסקופיה. "בתשעים ותשעה אחוזים מהמקרים הוא יקבל בלי בעיה, ובפעמים הנדירות שהרופא כן עושה בעיות, אנשים פונים אלינו ואנחנו עוזרים להם להסתדר". באתר של 'צו מניעה' יש גם רשימה של מכוני גסטרו בכל הארץ, כך שהנבדק יכול לבחור מכון שקרוב לביתו ושעובד עם קופת החולים שלו. ד"ר לבקוביץ' מדגיש כי באתר ניתן למצוא גם רשימה של עשרות רופאות המבצעות את הבדיקה, עבור נשים המעדיפות לעבור את הבדיקה דווקא אצל רופאה ולא אצל רופא.

תגיות:פסק הלכה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה