חרדים

למה דווקא שחור?

קבלו את "תשובת השבוע", המדור שישיב לכם תשובות על שאלות בסיסיות בנושאי יהדות. והפעם: למה החרדים לובשים שחור?

אא

מה ההבדל האמיתי בין יהודי לבין גוי? למה לפי היהדות אם לוחצים על מתג האור בשבת זה מפריע למי שברא את העולם? והאם יש חיים בכוכבים אחרים? קבלו מדור חדש שיעשה לכם סדר בשאלות ויענה לכם על דברים שלא תמיד הבנתם לעומק - "תשובת השבוע".

אז למה חרדים לובשים רק שחור? "בכל חברה שיש לה דפוסי התנהגות מסוימים - נהוג לאמץ לבוש אחיד, כמו בצבא למשל" מסביר הרב זמיר כהן, יו"ר ארגון הידברות. "הלבוש האחיד בעצם מחבר בין כולם, מראה שאין הבדלים בין איש לרעהו וכך כולם מתמקדים במה שצריך להתמקד ופחות במה שמסביב".

אבל למה דווקא שחור?
"ידוע שכל צבע בעולם מסמל משהו, ולא רק שהוא מסמל - הוא גם משפיע על האווירה. בתי חולים, למשל, עברו לצבע ירוק בגלל שגילו שהוא מרגיע. הצבע השחור משרה אווירה של רצינות אבל צריך להדגיש - לא עצבות אלא רצינות. לכן נהוג בעולם ששופטים, עורכי דין, ראשי ממשלות, נשיאים ואנשים נכבדים אימצו לעצמם דווקא חליפות שחורות. נתאר לעצמנו שופט שהיה מגיע לבית המשפט עם חליפה ירוקה או עם גינס - מה היו התגובות כלפיו?
"אותם יהודים שמתעסקים בחלק הרוחני ובמהות החיים אימצו לעצמם את הלבוש הכהה שמכניס אווירה של התייחסות רצינית. כמובן שהם גם צוחקים, שרים ורוקדים, אבל עדיין נמצאים בתפיסה מאוד חשובה שמסייעת שלא לשקוע בחומר ולזכור את התכלית של החיים. אגב, מוזר בעיניי שמכנים את החרדים בשם שחורים בגלל הלבוש שלהם - אף אחד לא היה מכנה את שופטי בית המשפט בשם כזה, ואדרבא, לשופטים יש גלימות שחורות ארוכות יותר".
 
גם הרב יפתח סופר, מחבר הספר "ובחרת בחיים", משווה את הנושא למדי החיילים אך נותן טעם נוסף לצבע: "שחור הוא הצבע הכי צנוע והכי פחות בולט. כשהתורה רצתה לשבח את משה רבנו, שהיו בו כל המידות הטובות, היא הבליטה בו את הצניעות. מתבלט זה מתבטל, ולהפך. הענווים, הצנועים, יותר מצליחים. אבל יש גם עוד סיבה, והיא שעברו הרבה שנים ובית המקדש עדיין לא נבנה".
 
אז כשייבנה בית המקדש הצבע השחור כבר לא יהיה דומיננטי?
"לא מחייב, אבל יכול להיות שכן, כי הכל יהיה שמח ושטוף אור".
 
ולמה בזרמים שונים ביהדות יש בגדים שונים - שטריימל, חליפות ארוכות וכן הלאה?
"אני מחזיר אותך אל הצבא. יש גם מדים שונים לחיל הים, לחיל האוויר, לחיל רגיל וכן הלאה, ולכל אחד יש ניואנסים שונים במדים. אבל אל תשכח שלמרות שיש להם ייעוד שונה - כולם משרתים את אותו רמטכ"ל".

 

תגיות:חרדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה