סיון רהב מאיר על פרשת שמות: הסוד שפרעה ידע
מה המשאב הכי חשוב שלנו, שפרעה גזל מבני ישראל?
סיון רהב מאיר
03.01.16 | 08:29
מה המשאב הכי חשוב שלנו, שפרעה גזל מבני ישראל?
סיון רהב מאיר
03.01.16 | 08:29
איך מצליחים להביא עם שלם לעבדות, שתחילתה מרצון? המצרים ניצלו את הצורך של היהודים להוכיח את נאמנותם, אחרי ששכחו שדווקא המצרים הם אלה שחייבים להם הכרת הטוב
הרב מנחם יעקבזון
31.12.15 | 18:58
מהי הסיבה האמיתית שנשים מדברות יותר מגברים? ומדוע בני ישראל נאנחו כשפרעה לקה בצרעת במקום לשמוח לאידו? תובנה של אחד מגדולי ישראל לפני כמאתיים שנה בפרשתנו, תגרום לנו להביט במראה הפנימית שלנו ולבחון את מצב הרוח מחדש
ישראל מלכה
31.12.15 | 15:16
למה שלח השם את משה רבנו לפרעה, כאשר התוצאה הייתה רק הכבדת העבודה? כותב הרש"ר הירש, שזו הייתה כוותנו של הקב"ה. הגילוי במלואו של חוסר האונים והייאוש, כשיתייצבו משה ואהרן מול העם חסרי אונים – אז יתברר שהאדם הוא רק מכשיר, והגאולה האמיתית תוכל להתחיל. דווקא כשאפסה התקווה האנושית, מופיעה ידו של בורא עולם
הרב משה שיינפלד
31.12.15 | 14:07
למה יעקב אבינו מספר לבניו את חסרונותיהם לפני פטירתו? ומה ההבדל בין אחדות לאחידות?
סיון רהב מאיר
27.12.15 | 16:39
מרגעי הפרידה של יעקב אבינו מילדיו, אנו לומדים מסר חשוב: אותו חסד משמיים שקרע עבורנו את ים סוף – הוא זה ששם כיכר לחם על שולחננו. עלינו להודות על הקיום היומיומי, ממש כמו על ההצלה ברגעי המשבר. אומר המדרש: "מה גאולה פלאים, אף פרנסה פלאים. מה פרנסה כל יום, אף גאולה כל יום"
הרב משה שיינפלד
24.12.15 | 18:02
לעתים אנו מנסים לפעול בדרכים שונות כדי להשיג מטרה מסוימת, אך כאשר רצון הבורא הוא שדבר מסוים יתבצע – הפעולות שייעשו בכדי למנוע מאותו דבר להתרחש, בסך הכל יקצרו את התהליך ויביאו בדיוק לרצון הבורא בדרך מהירה יותר
ישראל מלכה
24.12.15 | 17:54
הרב בועז שלום
כשבישרו האחים ליעקב הצדיק שיוסף בנו חי – עדיין לא נחה רוחו. יעקב ידע שחיינו האמיתיים אינם בגוף, אלא בנשמה, ולכן השאלה אינה אם יוסף חי בגופו – אלא האם נשמתו חיה, האם לבו עדיין קשור לתורה. יש בכך לקח גדול עבורנו, לגבי חשיבותו המכרעת של חינוך הילדים בדרך אבותינו
הרב עובדיה חן
17.12.15 | 18:50
אנחנו רגילים לחשוב על שלום בין מדינות או בין אויבים. אבל ישנו שלום פנימי יותר – בתוך האדם, בין מידותיו ותכונותיו, כך שלכל תכונה מקומה וזמנה. ומהו השלום העמוק ביותר? לדעת בבירור שכל מה שנמצא בעולם מונח במקומו המדויק. הכל מעשה ידיו של אב הרחמן. וכך אמר יוסף הצדיק לאחיו: "לֹא אַתֶּם שְׁלַחְתֶּם אֹתִי הֵנָּה, כִּי הָאֱלֹקִים"
הרב משה שיינפלד
17.12.15 | 18:46
הכרה בהשלכות המעשים היא הבסיס ליראת שמיים. וגם: מה החומרה הגדולה של צום עשרה בטבת?
הרב מנחם יעקבזון
17.12.15 | 15:49
אנחנו מדליקים את החנוכייה ברשות הרבים "משום פרסומי ניסא". אבל איך פרסום קשור ליהדות? למה צריך לפרסם את הנס? האם יש כאן מקום למחלקת קריאייטיב? ואולי המטרה של כל זה – לפני הכל – היא להחדיר ללבנו שלנו את משמעות הניסים שנעשו לאבותינו ולנו? בימים ההם בזמן הזה
ישראל מלכה
10.12.15 | 16:38
פרשת מקץ מבטאת את הניגודיות שבחוויה האנושית: חומר מול רוח. יוסף הצדיק בחר ברוח. גם אנחנו יכולים לבחור נכון, אם נזכור שנשמתנו דומה לפח השמן: גם אם אדם מרגיש אטום וטמא, כפי שהחשמונאים מצאו את בית המקדש, עליו לדעת, שאם יחפש, הוא ימצא את הנקודה הפנימית הטהורה – ממנה יאיר מחדש את חייו ונשמתו
הרב משה שיינפלד
10.12.15 | 16:32
כולנו רוצים לחיות בשלווה, לשבת מול הנוף עם כוס קפה. אבל לא זה תפקידנו בעולם – וכמה שנקדים להבין זאת, כך ייטב לנו. עם ישראל נבנה מתוך קשיים. האמהות היו עקרות והאבות עברו מסלול אתגרים וכאבים. כאשר אדם יושב במקום ואינו מתקדם בעבודתו הרוחנית, אזי יקפצו עליו קשיים, שיגרמו לו ללכת ולנוע. אבל כשאדם הולך, נע, מתקדם ברוחניות – הוא פוגש מלאכים בדרכו
הרב משה שיינפלד
03.12.15 | 13:55
בפרשת השבוע שלנו, ישנן הרבה שאלות לא פתורות. איך לא חשש יהודה להותיר את חותמו האישי אצל אשה שאינו מכיר? מה היה קורה אם לא היה עומד בהבטחתו? ואיך זה קשור למלך המשיח? דבר תורה לפרשת "וישב"
ישראל מלכה
03.12.15 | 13:42
מה בין גורלו של יוסף אחרי מאסרו הממושך ובין הפריחה שנהנה ממנה עם ישראל בתום מלחמות החשמונאים?
הרב מנחם יעקבזון
03.12.15 | 12:40
יעקב אבינו נקט בדורון, תפילה ומלחמה. החשמונאים, לעומת זאת, יצאו למלחמה שנראתה אבודה מראש. מה ההבדל בין המקרים?
הרב מנחם יעקבזון
26.11.15 | 16:41
בלידתו של בנימין, נפטרה רחל אמו. "ויהי בצאת נפשה כי מתה ותקרא שמו בן-אוני, ואביו קרא לו בנימין". מפרש השבט שמעון: בן-אוני – כי כולם יצטערו על אמו שנפטרה, בן-ימין – כי יעקב הבטיח לעצמו שהוא יהיה לילד כאב וכאם יחד, לבל יחסר לו דבר. ברגעים הקשים, כל אחד מאיתנו יכול לבחור – האם לשקוע, או לקום ולעזור לאחרים שסובלים כמונו, ורק אנחנו יכולים להבין ללבם
גד שכטמן
26.11.15 | 14:37
בפרשת השבוע מסופר על מאבקו של יעקב עם איש אלמוני. אבל התורה אינה חושפת את זהותו של אותו מתאבק נסתר, מה הייתה מטרתו, או מדוע הוא חושש מהשחר. מבאר הרש"ר הירש: המאבק הוא עם היצר הרע – והשחר הוא השכל. כשאנו רק מתבוננים במעשינו ומתמקדים בהשלכותיהם, עולה השחר על הכרתנו המעורפלת – ופיתוייו של היצר הרע מתפוצצים כבועת סבון
הרב משה שיינפלד
26.11.15 | 14:33
תמיד היו בעולם דמויות חצופות ואטומות – כמו לבן. ותמיד, עד בוא המשיח, תתמיד השנאה לישראל
הרב מנחם יעקבזון
19.11.15 | 15:15